• Anonym (Jag)
    Äldre 15 Nov 09:45
    6365 visningar
    12 svar
    12
    6365

    Kanin i lägenhet?

    Vi försöker komma överens om ett djur.

    Jag vill helst ha hund, men det säger maken nej till.

    Vi har börjat diskutera gnagare av olika slag, vi vill helst ha nån som blir äldre än 2-3 år..

    Iller har jag hört från många att de kan bli riktigt aggressiva, så det blir det inte.. Chinchillor kräver både höga och breda burar och jag är osäker på hur bra de passar i en barnfamilj.. Kanin är det senaste jag spårat in mig på, men känns lite fel på nåt sätt att ha i lägenhet mitt i en storstad utan grönområden utanför dörren.

    Men kanske har fel? Finns det nån som har det som kan beskriva lite? Har aldrig haft kanin, så har ingen erfarenhet annat än det jag såg hos kompisar när jag var liten.

  • Svar på tråden Kanin i lägenhet?
  • Anonym (E)
    Äldre 15 Nov 09:53
    #1

    Det går bra att ha kanin i lägenhet. Just nu har jag två stycken, men har haft 3 samtidigt och då var det i en studentlägenhet. Det bästa är om du har den frigående inne. Alltså att du kaninsäkrar hela lägenheten och låter den hoppa fritt. Annars får du köpa en stor bur och låta den komma ut och hopp i lägenheten under övervakning så mycket som möjligt.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 09:56
    #2
    Anonym (E) skrev 2017-11-15 09:53:26 följande:

    Det går bra att ha kanin i lägenhet. Just nu har jag två stycken, men har haft 3 samtidigt och då var det i en studentlägenhet. Det bästa är om du har den frigående inne. Alltså att du kaninsäkrar hela lägenheten och låter den hoppa fritt. Annars får du köpa en stor bur och låta den komma ut och hopp i lägenheten under övervakning så mycket som möjligt.


    Hade ingen aning om att de kan gå fritt på heltid. Hur är det med kablar och sånt? Är det vanligt att de biter på det? Vårt minsta barn är bara två år, så vet inte hur bra det skulle fungera att inte ha bur alls.
  • Anonym (E)
    Äldre 15 Nov 10:08
    #3
    Anonym (Jag) skrev 2017-11-15 09:56:42 följande:
    Hade ingen aning om att de kan gå fritt på heltid. Hur är det med kablar och sånt? Är det vanligt att de biter på det? Vårt minsta barn är bara två år, så vet inte hur bra det skulle fungera att inte ha bur alls.
    Ja det är vanligt att de biter på kablar, det är därför man ska "kaninsäkra" lägenheten. Få upp kablar från golvet till exempel. Det finns även kabelskydd man kan köpa och klä in dem i.
  • LFF
    Äldre 15 Nov 10:12
    #4

    Vi hade kanin i lägenhet när jag var liten (7-12 år). Vår kanin sprang fritt i köket. Hon var helt rumsren, hade en liten kattlåda som toalett och sen ett burunderrede med hus som bo. I köket bodde även mitt marsvin som fick vara nere på golvet när vi var hemma (han ville gärna försöka smita in i kylskåpet). 

  • LFF
    Äldre 15 Nov 10:14
    #5

    Just ja, vi tog in färskt gräs, maskrosblad och grenar till henne att gnaga på. 

    Våra grannar nu har två kaniner som bor ute. De är mer i bur och stillasittande än vår kanin var.

  • Anonym (S)
    Äldre 15 Nov 10:15
    #6

    Vi hade en kanin fri i villan när jag var liten och det är inget jag rekommenderar. Gud då mkt den förstörde. Tänk på att de tuggar på ALLT.

  • Äldre 15 Nov 10:22
    #7

    Det finns en kaninras som heter Rex. Dom är stora och väldigt lugna till skillnad från de små som kan vara ganska spattiga.

    Min syster köpte en sk köttkanin från nån som föder upp. Hon räddade alltså livet på den här kaninen. Den va också stor och lugn. Den fick vara lös i lägenheten och gick in i sin bur och kissade samt bajsade. Hon åt tillsammans med hunden och katten. Sin egen mat förstås och sov i soffan eller kollade på tv tillsammans med min syster, hunden, och katten.

  • Äldre 15 Nov 10:26
    #8

    Jag vet inte vad raserna på köttkanin heter men det går ju att ta reda på. Det är väl en jättebra sak att kunna rädda livet på en sån kanin.

    Jag va själv hos en kille som har såna kaniner och jag tog ut en ur buren och höll i min famn. Den var totallugn. Jag trodde att såna kaniner va förvildade men där hade jag fel.

  • sextio­talist
    Äldre 15 Nov 11:30
    #9

    Jag tycker ni kan vänta några år med att skaffa kanin, som för övrigt är ett bra val. Jag hade kanin under min uppväxt och de kan bli både rumsrena och är handtama.
    De är sällskapsdjur, så två stycken är bäst.
    Vi hade vår i ett kaninsäkrat rum när vi var i skolan. Men efter det fick han komma upp på mitt rum.
    På sommaren hade vi honom i en jättebur, eller så band vi fast honom med vår hund (när hon var lite äldre) så lufsade de ihop under dagen.

    Han var dock en rymmare, så det gick inte ha honom lös i trädgården (en klasskamrats kanin gick lös i trädgården och kom så fort hon ropade)

  • Äldre 15 Nov 18:41
    #10

    Hej, jag har själv en kanin inne i vår lägenhet. Han trivs super bra och älskar att skutta omkring. Jag brukar ta med honom om vi åker någon stans( han gillar att åka bil) och då får han vara ute och skutta.

    PS: har bara haft min kanin i typ 5 månader så är inte ett så jätte proffs????

  • Äldre 15 Nov 18:46
    #11

    Jag har en dvärgvädur och han är väldigt snäll och lugn. Men han biter inte på kablar eller något. Men ibland nafsar han på sin bur och då ger jag honom en pinne istället

  • Äldre 20 Nov 21:23
    #12

    Jag har en kanin i min lägenhet och det funkar jättebra, många som jag känner har rasen fransk vädur som innekanin frigående, för de är så lugna och sällskapliga. Min kanin är rumsren och går på låda i sin bur. Han har aldrig tuggat på något som han inte får och det gjorde inte min förra kanin häller. Det doftar ingenting mer än hö för mig och jag städar lådan varannan dag. Min kanin älskar att hänga med på saker och vara på nya ställen, han brukar göra glädjeskutt.;

    Hade kanin under min uppväxt och tycker de är väldigt bra sällskap djur, de kan bli upp till 10 år och alla kaniner jag har haft har varit kelgrisar. De somnar i ens famn och myser up sig mot en. Man kan lära dom tricks vilket jag gjorde som liten och hade min kanin lös ute, under uppsikt, kom när man ropade på hans namn.

Svar på tråden Kanin i lägenhet?