• Amidina

30+, försöker få första, följas åt?

Jag är då åter aktiv här på FL efter några års uppehåll, har hunnit fylla 32 och gift mig med en alldeles makalös man.
    Vi försöker sen ca 6-7 månader att få till en liten knodd, med allt vad det innebär.

Jag känner dock en liten saknad av tjejkompisar som sitter i lite samma situation, eftersom jag inte har några kvinnliga bekanta runt min ålder som inte har barn än men försöker. Det är ju inte riktigt samma sak med de som antingen redan har barn, eller inte vill ha några alls, och hur sympatiska och fina de än är så delar man inte resan på samma sätt.

Så! Finns det någon där ute som känner igen sig och har lust att följas åt på denna resa så blir jag fasligt glad om ni vill ge er tillkänna! Glad

• Svar på tråden 30+, försöker få första, följas åt?
  • ScP87

Blir förvirrad nu.Tog ett gravidettest från gravidkollen tyckte såg två streck men väldigt svagt så jag gick och köpte ett tidigt gravtest och tycks se också ett plus på det men väldigt svagt. Får inte med de på bild men sen hittade jag ett ägglosningstest hemma och fick en fast smile gubbe direkt från det.

Vet inte vad jag ska tyda detta att jag har ägglossning och de är spökstrek på graviditetstesterna eller tvärt om?

I helgen har mina bröstvårtor börjar göra ont och ont i magen och rygg de är som ett bälte runt ländryggen och nedre del av magen. Hade en blödning förra veckan men vet inte om jag kan kalla det som en blödning för jag behövde aldrig någon ob eller binda de var mest flytningar som var blod blandat ibland kunde de komma brun flytning sen blodig och i fredag fick jag riktig ljusrosa flytning. Men Jag reagerar inte på fr förutom de ljusrosa för Jag har aldrig varit med om just det. Min mens är väldigt konstig men kan de ha varit nidblödning? Och jag testade mig väldigt tidigt eller var de min mens så tycker jag att ägglosningen är väldigt tidig !

• LiLu

Okej!

Nu kunde jag inte citera vad du skrev Amidina, men det lät intressant, jag har aldrig riktigt läst på om munkpeppar, men har läst tror jag varenda tråd om PCO. ;) är själv en sån som du att jag har lätt att fastna i saker, helt plötsligt har man läst om en sak i flera timmar, onödigt vetande älskar jag att lära mig ????

men när det gäller föräldrar penning sen, räknas det baserat på 6 mån innan födseln eller 6 mån innan man blir gravid ? Nå för man inte kommer vara det minsta rik, men jobbar som vikarie inom förskola och har jobbat väldigt mkt sista månaderna så därav funderingen. Någon som har koll?

• Amidina
    ScP87 skrev 2017-11-28 15:58:41 följande:

Blir förvirrad nu.Tog ett gravidettest från gravidkollen tyckte såg två streck men väldigt svagt så jag gick och köpte ett tidigt gravtest och tycks se också ett plus på det men väldigt svagt. Får inte med de på bild men sen hittade jag ett ägglosningstest hemma och fick en fast smile gubbe direkt från det.

Vet inte vad jag ska tyda detta att jag har ägglossning och de är spökstrek på graviditetstesterna eller tvärt om?

I helgen har mina bröstvårtor börjar göra ont och ont i magen och rygg de är som ett bälte runt ländryggen och nedre del av magen. Hade en blödning förra veckan men vet inte om jag kan kalla det som en blödning för jag behövde aldrig någon ob eller binda de var mest flytningar som var blod blandat ibland kunde de komma brun flytning sen blodig och i fredag fick jag riktig ljusrosa flytning. Men Jag reagerar inte på fr förutom de ljusrosa för Jag har aldrig varit med om just det. Min mens är väldigt konstig men kan de ha varit nidblödning? Och jag testade mig väldigt tidigt eller var de min mens så tycker jag att ägglosningen är väldigt tidig !

Skulle kunna vara ett riktigt riktigt plus! ÄL-test ger utslag på graviditet också, eftersom de hormonerna är så lika varandra. Gör ett nytt gravtest i dagarna, och så håller vi alla tummar och tår!
  • Amidina
    LiLu skrev 2017-11-28 21:31:17 följande:

Okej!

Nu kunde jag inte citera vad du skrev Amidina, men det lät intressant, jag har aldrig riktigt läst på om munkpeppar, men har läst tror jag varenda tråd om PCO. ;) är själv en sån som du att jag har lätt att fastna i saker, helt plötsligt har man läst om en sak i flera timmar, onödigt vetande älskar jag att lära mig ????

men när det gäller föräldrar penning sen, räknas det baserat på 6 mån innan födseln eller 6 mån innan man blir gravid ? Nå för man inte kommer vara det minsta rik, men jobbar som vikarie inom förskola och har jobbat väldigt mkt sista månaderna så därav funderingen. Någon som har koll?

Onödigt (och nödigt!) vetande HjärtaCool Hoppas du hittade lite matnyttigt i det iaf, jag har ju själv ingen jättekoll på just PCOS. 

Såhär stod det på fk hemsida:
    För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en årsinkomst på minst 82 100 kronor i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen.

Under "Hur mycket får jag - om du har eller har haft en inkomst"
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning
  • Sams

Jag var inne på FK igår och försökte ta reda på var jag ligger ekonomiskt. Lyckades inte ta mig igenom skillnaden på SGI och föräldrapenning. Visst är det väl föräldrapenning man får när barnet är fött? SGI:n har jag tydligen sumpat för att jag inte tagit CSN under hela studietiden. Trodde aldrig att det skulle straffa sig för att man valde bort lån och bidrag och levde på sparpengar...Det positiva är att jag läser på distans och har då rätt till föräldrapenning och CSN Nu gäller det bara att lyckas skapa en liten också. 

• Amidina
    Sams skrev 2017-11-29 13:43:03 följande:

Jag var inne på FK igår och försökte ta reda på var jag ligger ekonomiskt. Lyckades inte ta mig igenom skillnaden på SGI och föräldrapenning. Visst är det väl föräldrapenning man får när barnet är fött? SGI:n har jag tydligen sumpat för att jag inte tagit CSN under hela studietiden. Trodde aldrig att det skulle straffa sig för att man valde bort lån och bidrag och levde på sparpengar...Det positiva är att jag läser på distans och har då rätt till föräldrapenning och CSN Nu gäller det bara att lyckas skapa en liten också. 

Lurigt skit det där, och tar en jäkla stund att sätta sig in i.
    SGI är ju vad föräldrapenningen (och sjuklön) grundas på, sjukpenninggrundande inkomst är det långa namnet.
    Föräldrapenning får du när barnet är ute, men kan i vissa fall begära att få det redan i slutet av graviditeten också (minns dock inte reglerna/kraven kring det).

Jag lärde mig också det där den hårda vägen, att man ska utnyttja systemet till fullo och inte försöka klara sig själv. Tungan ute Var arbetslös i 7 månader för att jag inte orkade med sjukskrivning och inte ville belasta med att ta ut a-kassa (och inte heller orkade med kraven för att få de pengarna), utan levde på mina sparpengar. När de sen började ta slut och jag kände mig redo att söka jobb igen så ansökte jag om a-kassa, tänkte att det är ju lugnt eftersom jag varit med där i säkert 10 år, och betalat skatt som vanligt hela tiden och inte tagit ut a-kassa eller liknande tidigare.
    Nehepp sa de, jag hade ju inte haft någon inkomst senaste halvåret, så då kunde jag inte få några pengar från dem. Dög tydligen inte att jag kunde bevisa att jag jobbat heltid i flera år innan dess heller..
  • Amidina
    Sams skrev 2017-11-27 17:39:35 följande:
    Det är inte lätt att hålla koll på tiden. Jag försöker undvika tänka på vilken dag i cykeln det är och då försvinner all tidsuppfattning. Du skrev i något inlägg att du hade upptäckt att ditt Progesteron var lägre (eller om det var östrogendominans) när du tejpade. Hur upptäckte du det? Jag har varit inne på om det kan vara det jag har men eftersom jag har regelbunden äl och mens tänker jag att hormonerna borde vara balanserade...

Vår minsting förstår inte att han ska sova om han inte blir nattad. Vi har försökt ha dem ute i lägenheten någon natt men efter att han har trampat rundor och jamat i några har vi get upp och nattat alla som vi brukar
    Kattlucka var nog den bästa installationen vi gjorde. Det tog ett tag innan alla förstod hur den funkade men de lär sig med tiden. 

Håller med om att här inte finns mycket skog. Det finns underbar natur att vandra i men att känna sig helt själv i skogen är svårt. Oftast är det vandringsleder eller skogsvägar i närheten. Jag vill kunna gå ut och bara lägga mig på marken och njuta av tystnaden. Bara djur och vind som låter. Solig Åh ja, jag slipper gärna björnar och vargar men jag tror varg kan finnas här nere. Även lodjur ska ha hittats så man kan väl aldrig vara helt säker.

Ni får väl prova gräsmattan någon sommardag så kanske folk slutar gå förbi Tungan ute Eller bara sätta upp skyltar. Risken är att ryktet sprids och ni får en publik utanför... Jag föredrar att hålla låg profil, ändå är det jag som försöker få med mig sambon på lite skogsmys

Sambon jobbar inom räddningstjänsten så han får "patienterna" innan ambulansen hinner göra sin magi. Därför blev jag förvånad över hans reaktion på en "liten" skärskada. Vad jobbar ni med?
    Men vad fasen! Jag hade ju svarat på detta, långt också. Rynkar på näsan Åååååh!
    Drar lite snabbt, eller försöker göra det snabbt iaf. Tungan ute

Jag märkte det för att min temp inte steg så snabbt som den borde efter ÄL, det tog 4-5 dagar innan den stabiliserades på hög nivå istället för normala 1-2. Har också regelbunden mens och äl normalt sett.

Lite tvärtom hos oss, det blir ett fasligt liv om de sitter bakom en stängd dörr. Man skulle kunna tro att alla stängda dörrar är hemskt plågsamma så som de håller på ibland. En ren skymf om det inte är öppet överallt!
    Äldsta missen hade jag när jag bodde i Örkelljunga och där hade jag lucka, så hon klarar det galant. Glad Lillen är lite trög, så får helt enkelt vänta och se om han har tålamod nog att lära sig.. men om syrran sticker så brukar han inte vara alltför sen att haka på, man kan ju inte vara sämre liksom..

Vi har en landsväg en liten bit bort, så vissa dagar när det är vindstilla kan man höra om det kör nån dåre där, annars är det bara tyst och skönt. Den tjocka skogen gör ju sitt, tack och lov. När jag letar hus så är kartan det första jag drar upp, och kollar hur nära det är till grannar och större vägar. Tungan ute För nära så kvittar hur fint huset är, då går det bort!
    Enstaka vargar kanske man får leva med, men de större flockarna finns uppåt Värmland, tack och lov. Skrattande

Maken undrade vad tusan jag skrattade åt när jag läste ditt inlägg förra gången. Kanske inte är heeelt redo för publik än, eller myror lite här och var.. Skogsmys brukar ju vara utan mänskliga åskådare iaf, men kanske lite skumt om man tittar upp och ser en flock rådjur som stirrar. Tungan ute

Haha, ja då förstår jag din reaktion. Dessa karlar.. Flört Jag jobbar numera mest med administration, men gärna lite lättare ekonomi på sidan. Maken driver eget med sin bror just nu, men funderar lite på att dra sig ur för det har varit så väldigt mycket strul och växtvärk ett bra tag nu. De jobbar inom anläggning och bygg främst, och har blivit rätt stora på väldigt kort tid.

Så snabbt och kort blev det här då... Tungan ute Går av bara farten när jag kommer igång!
  • Sams
    Amidina skrev 2017-11-29 14:57:12 följande:
    Men vad fasen! Jag hade ju svarat på detta, långt också. Rynkar på näsan Åååååh!
    Drar lite snabbt, eller försöker göra det snabbt iaf. Tungan ute

Jag märkte det för att min temp inte steg så snabbt som den borde efter ÄL, det tog 4-5 dagar innan den stabiliserades på hög nivå istället för normala 1-2. Har också regelbunden mens och äl normalt sett.

Lite tvärtom hos oss, det blir ett fasligt liv om de sitter bakom en stängd dörr. Man skulle kunna tro att alla stängda dörrar är hemskt plågsamma så som de håller på ibland. En ren skymf om det inte är öppet överallt!
    Äldsta missen hade jag när jag bodde i Örkelljunga och där hade jag lucka, så hon klarar det galant. Glad Lillen är lite trög, så får helt enkelt vänta och se om han har tålamod nog att lära sig.. men om syrran sticker så brukar han inte vara alltför sen att haka på, man kan ju inte vara sämre liksom..

Vi har en landsväg en liten bit bort, så vissa dagar när det är vindstilla kan man höra om det kör nån dåre där, annars är det bara tyst och skönt. Den tjocka skogen gör ju sitt, tack och lov. När jag letar hus så är kartan det första jag drar upp, och kollar hur nära det är till grannar och större vägar. Tungan ute För nära så kvittar hur fint huset är, då går det bort!
    Enstaka vargar kanske man får leva med, men de större flockarna finns uppåt Värmland, tack och lov. Skrattande

Maken undrade vad tusan jag skrattade åt när jag läste ditt inlägg förra gången. Kanske inte är heeelt redo för publik än, eller myror lite här och var.. Skogsmys brukar ju vara utan mänskliga åskådare iaf, men kanske lite skumt om man tittar upp och ser en flock rådjur som stirrar. Tungan ute

Haha, ja då förstår jag din reaktion. Dessa karlar.. Flört Jag jobbar numera mest med administration, men gärna lite lättare ekonomi på sidan. Maken driver eget med sin bror just nu, men funderar lite på att dra sig ur för det har varit så väldigt mycket strul och växtvärk ett bra tag nu. De jobbar inom anläggning och bygg främst, och har blivit rätt stora på väldigt kort tid.

Så snabbt och kort blev det här då... Tungan ute Går av bara farten när jag kommer igång!
    Jag kanske borde börja tempa. Vi har visserligen bara en temp med en decimal men det bör räcka för att se skillnaden. Problemet är väl att jag sällan går upp samma tid varje morgon och periodvis sover lite halvdåligt. Det blir gärna så när jag jobbar skift.

Här är det samma i intelligensnivån bland lurvbollarna . Vår äldsta tjej listar ut det mesta direkt, tvåan behöver ofta lite mer tid medan trean, vår lill-kille, tar evigheter att lära. Han förstår fortfarande inte att man kan putta på en öppen dörr så att den går upp lite mer. Han sitter på andra sidan och jamar och väntar på att vi ska öppna för honom. Det är även han som inte förstår att han kan gå och lägga sig när han är trött utan inväntar nattningsrutinen... 

Det är samma här när vi tittar efter hus (vi tycker det är roligt att drömma oss bort ibland även om det dröjer innan vi kan köpa något). Ligger det nära en stor väg så är det inget för oss. Några grannar stör inte mig jättemycket men jag vill ha stor trädgård så de inte kan komma för nära inpå. Sen vill vi har staket eller mur runt allt för att hålla lurvbollarna på tomten. Då slipper man även nyfikna rådjur :-P. 

Så praktiskt det låter med en händig make. Jag tänker om ni vill kunna renovera ert framtida hus. Jag tycker det låter så mysigt att kunna göra sånt men förutom att få upp färg eller tapeter blir det nog inga renoveringar för oss. Men åh så mysigt det hade varit att kunna fixa till drömhuset tillsammans utan att behöva hyra in byggkillar Drömmer

Angående SGI och föräldrapenning tror jag fortfarande inte jag förstår riktigt... Jag älskar vetenskap och när det kommer till ekonomi så är jag väldigt förvirrad i allt. Förmodligen kommer jag sitta i telefon med FK om det blir läge att fylla i blanketter, och få beskedet att jag skulle ha ordnat med allt en vecka tidigare om jag skulle kunna få ut något. Det tråkiga med alla system är att man måste ha massor med insikt och energi för att få de bidrag man har rätt till. Oftast är fallet helt det motsatta när man väl behöver använda sig av bidragen. Vi har själv varit utsatta vid sjukskrivning och arbetslöshet och hamnat i kläm mellan alla system och regler som gäller {#emotions_dlg.flower}

(Jag har lärt mig den svåra vägen att alltid kopiera texten jag skriver innan jag skickar den )
  • Josse8632

Hej! 31 år och har nyligen börjat försöka! Inne på försök nr 2 och väntar just nu på att kunna se hur det gått om nån vecka eller så!

Svar på tråden 30+, försöker få första, följas åt?