• Amidina

30+, försöker få första, följas åt?

Jag är då åter aktiv här på FL efter några års uppehåll, har hunnit fylla 32 och gift mig med en alldeles makalös man.
    Vi försöker sen ca 6-7 månader att få till en liten knodd, med allt vad det innebär.

Jag känner dock en liten saknad av tjejkompisar som sitter i lite samma situation, eftersom jag inte har några kvinnliga bekanta runt min ålder som inte har barn än men försöker. Det är ju inte riktigt samma sak med de som antingen redan har barn, eller inte vill ha några alls, och hur sympatiska och fina de än är så delar man inte resan på samma sätt.

Så! Finns det någon där ute som känner igen sig och har lust att följas åt på denna resa så blir jag fasligt glad om ni vill ge er tillkänna! Glad

• Svar på tråden 30+, försöker få första, följas åt?
  • Amidina
    Sams skrev 2017-11-29 15:50:11 följande:
    Jag kanske borde börja tempa. Vi har visserligen bara en temp med en decimal men det bör räcka för att se skillnaden. Problemet är väl att jag sällan går upp samma tid varje morgon och periodvis sover lite halvdåligt. Det blir gärna så när jag jobbar skift.

Här är det samma i intelligensnivån bland lurvbollarna . Vår äldsta tjej listar ut det mesta direkt, tvåan behöver ofta lite mer tid medan trean, vår lill-kille, tar evigheter att lära. Han förstår fortfarande inte att man kan putta på en öppen dörr så att den går upp lite mer. Han sitter på andra sidan och jamar och väntar på att vi ska öppna för honom. Det är även han som inte förstår att han kan gå och lägga sig när han är trött utan inväntar nattningsrutinen... 

Det är samma här när vi tittar efter hus (vi tycker det är roligt att drömma oss bort ibland även om det dröjer innan vi kan köpa något). Ligger det nära en stor väg så är det inget för oss. Några grannar stör inte mig jättemycket men jag vill ha stor trädgård så de inte kan komma för nära inpå. Sen vill vi har staket eller mur runt allt för att hålla lurvbollarna på tomten. Då slipper man även nyfikna rådjur :-P. 

Så praktiskt det låter med en händig make. Jag tänker om ni vill kunna renovera ert framtida hus. Jag tycker det låter så mysigt att kunna göra sånt men förutom att få upp färg eller tapeter blir det nog inga renoveringar för oss. Men åh så mysigt det hade varit att kunna fixa till drömhuset tillsammans utan att behöva hyra in byggkillar Drömmer

Angående SGI och föräldrapenning tror jag fortfarande inte jag förstår riktigt... Jag älskar vetenskap och när det kommer till ekonomi så är jag väldigt förvirrad i allt. Förmodligen kommer jag sitta i telefon med FK om det blir läge att fylla i blanketter, och få beskedet att jag skulle ha ordnat med allt en vecka tidigare om jag skulle kunna få ut något. Det tråkiga med alla system är att man måste ha massor med insikt och energi för att få de bidrag man har rätt till. Oftast är fallet helt det motsatta när man väl behöver använda sig av bidragen. Vi har själv varit utsatta vid sjukskrivning och arbetslöshet och hamnat i kläm mellan alla system och regler som gäller {#emotions_dlg.flower}

(Jag har lärt mig den svåra vägen att alltid kopiera texten jag skriver innan jag skickar den )
    Det skadar ju inte. Glad Jag har också bara en decimal på min, men det ger ändå en rätt bra fingervisning eftersom de flesta får skillnader på mellan 0,3-0,5 genom cykelns faser. Dock blir det ju lite svårare om du inte kan tempa samma tid varje dag, det påverkar mer än man tror. Fast det borde gå att komma runt liiite om man iaf sover samma antal timmar, tänker jag hoppfullt iaf. Har också jobbat skift förr, inget jag gärna gör om.. 

Ah, tre småttingar! Det hade jag när jag bodde själv, men nu är det bara två. Hur gamla är era? Minstingen låter vansinnigt supergullig och bara en aning frustrerande. Flört Lillen hemma försöker öppna alla dörrar genom att stoppa in tassen i springan och dra dem mot sig, oavsett vilken sida han är på. Stora har iaf listat ut vilket håll de ska på genom att titta på dem. Tungan ute

Det låter iaf som att ni hade varit den sortens grannar vi är ute efter, om vi nu inte slipper grannar helt. Flört Maken min vill gärna ha mycket mark eftersom han är jägare, och jag vill kunna odla mat så vi kan hålla kostnader nere och äta sunt. Fick ge upp tanken på att kunna hålla mina katter inne på tomten på något sätt, de är ena jäkla små rymmare.. Ännu en anledning att ha långt till vägar och grannar, så jag inte behöver bekymra mig om det. Rådjuren har du ju dock en poäng i, fast vi har turen att bara ha fått besök av älgar hittills, och de käkade upp lite träd som förre hyresgästen planterat och vi inte vill ha. Lite win-win.

Jaa, och jag har turen att ha en svåger och svärfar som också är duktiga på sånt. Maken är dessutom utbildad elektriker, även om han inte jobbar med det. Känner mig så bortskämd så! Fast jag tycker det är sjukt kul att renovera själv med, har rivit och byggt upp lite väggar, lagt golv, tapetserat och målat. Rev ut och satte in ett helt nytt kök med min föredetta när vi bodde ihop, det var jobbigt men jättekul. Glad Man kan göra en hel del själv om man har tid och lust, det mesta är rätt simpelt egentligen.

Det lär bli exakt samma här, de lär tröttna på en på FK.. Cool Men nu vet vi ju att man inte ska försöka klara sig själv, och då får de banne mig göra sitt för lönen!

Det var på min dator hemma som jag hade svarat, och sen stängt datorn.. Den är inte ny, och gillar visst inte mig. Men behöver pauser på jobb med, så då kan jag likväl hänga här lite. Glad
  • Sams
    Amidina skrev 2017-11-30 07:45:13 följande:
    Det skadar ju inte. Glad Jag har också bara en decimal på min, men det ger ändå en rätt bra fingervisning eftersom de flesta får skillnader på mellan 0,3-0,5 genom cykelns faser. Dock blir det ju lite svårare om du inte kan tempa samma tid varje dag, det påverkar mer än man tror. Fast det borde gå att komma runt liiite om man iaf sover samma antal timmar, tänker jag hoppfullt iaf. Har också jobbat skift förr, inget jag gärna gör om.. 

Ah, tre småttingar! Det hade jag när jag bodde själv, men nu är det bara två. Hur gamla är era? Minstingen låter vansinnigt supergullig och bara en aning frustrerande. Flört Lillen hemma försöker öppna alla dörrar genom att stoppa in tassen i springan och dra dem mot sig, oavsett vilken sida han är på. Stora har iaf listat ut vilket håll de ska på genom att titta på dem. Tungan ute

Det låter iaf som att ni hade varit den sortens grannar vi är ute efter, om vi nu inte slipper grannar helt. Flört Maken min vill gärna ha mycket mark eftersom han är jägare, och jag vill kunna odla mat så vi kan hålla kostnader nere och äta sunt. Fick ge upp tanken på att kunna hålla mina katter inne på tomten på något sätt, de är ena jäkla små rymmare.. Ännu en anledning att ha långt till vägar och grannar, så jag inte behöver bekymra mig om det. Rådjuren har du ju dock en poäng i, fast vi har turen att bara ha fått besök av älgar hittills, och de käkade upp lite träd som förre hyresgästen planterat och vi inte vill ha. Lite win-win.

Jaa, och jag har turen att ha en svåger och svärfar som också är duktiga på sånt. Maken är dessutom utbildad elektriker, även om han inte jobbar med det. Känner mig så bortskämd så! Fast jag tycker det är sjukt kul att renovera själv med, har rivit och byggt upp lite väggar, lagt golv, tapetserat och målat. Rev ut och satte in ett helt nytt kök med min föredetta när vi bodde ihop, det var jobbigt men jättekul. Glad Man kan göra en hel del själv om man har tid och lust, det mesta är rätt simpelt egentligen.

Det lär bli exakt samma här, de lär tröttna på en på FK.. Cool Men nu vet vi ju att man inte ska försöka klara sig själv, och då får de banne mig göra sitt för lönen!

Det var på min dator hemma som jag hade svarat, och sen stängt datorn.. Den är inte ny, och gillar visst inte mig. Men behöver pauser på jobb med, så då kan jag likväl hänga här lite. Glad
    Jag får ge tempandet en chans. Kanske kan få en aning om hur jag ligger till även om det inte blir efter alla regler.
    Jag tycker om att jobba skift. Jobbade kontorstimmar i 2 år och jag trivdes med allt annat än tiderna. Det roliga blir att pussla med tider om vi får barn. Vi jobbar båda inom områden som kräver skiftarbete alla dagar i veckan.

Jag hade två småttingar med mig när vi träffades och skulle absolut inte ha fler. Sen skulle sambon titta på sin brors kattungar. Vi fick reda på att alla var tingade så det fanns ingen möjlighet att vi skulle få för oss att köpa någon men tydligen var tre tingade av samma person som bara skulle ha en. En av de här tre kom direkt fram till min sambo som smälte och jag var inte sen på att bli charmad. Det lilla charmtrollet har fått oss att hålla ihop genom en del svåra tider. Han är nu en stor 2 åring som gör allt för att störa mina studier. Flickorna är 4 och 5 varav 5 åringen vet precis hur hon ska göra för att få uppmärksamhet. 4 åringen är liten och försynt tills det kommer andra katter utanför, då far hon runt i huset för att se till att de inte tar sig in på hennes revir Katt

Det låter som en väldigt praktisk man som du har charmat . Jag antar att ni får en del vilt om han jagar. Min är utbildad inom bygg men det är så länge sen så inget han är direkt bra på längre. Oftast är jag den händige här hemma men visst skulle vi nog kunna renovera en del tillsammans. Vi får nog undvika stora betydande arbeten där det är viktigt att saker blir rätt bara. 
    Lite odling skulle jag också kunna tänka mig men det är nog inget vi kan räkna med att utnyttja jättemycket. Jag tycker det är mysigt att gå runt och hålla på i trädgården men glömmer att vattna och sköta det mellan varven... 
    Får ni oss som grannar så håll koll på att det inte hänger en röd strumpa på balkongen. Då kan det vara bäst att undvika klippa häcken/måla staketet mot vår sida Cool
  • Sams
    LiLu skrev 2017-11-29 17:45:00 följande:

www.kommunal.se/svar/ska-jag-betala-samma-avgift-nar-jag-ar-foraldraledig

uppenbarligt något man ska lägga på minnet när det är dags! ( blev lite nyfiken att läsa när ni skrev om a kassa osv..) Cool

Tack för informationen! Det är mycket man ska kolla upp tydligen Varför kan de inte påminna om sånt som man sparar pengar på? Skulle man betala för lite eller missa en räkning så kommer det en påminnelse snabbt. 
  • Sams
    Hur ligger ni till med BIM? Tänkte inte gå in för mycket på symtom men lite nyfiken hur det går för folket här inne Jag har BIM på måndag (4/12) och räknar med att det blir så. Vi har båda varit förkylda denna månad och endast fått till två halvhjärtade försök. Tur att det är tentaperiod så jag har annat att tänka på. 
  • Jooosen

Har äl om cirka en vecka! Bim 21 december. Detta blir alltså 9e försöket. Aldrig fått plus innan. Börjar mer o mer oroa mig för att vi kanske måste söka hjälp om några månader :((

Försöker med första barnet sen april 2017
  • ScP87

Hade positiv ägglossning i måndags-tisdags (enligt CB ägglosningstester). Hade sex i tisdag och spontant i helgen skulle haft i går men sambon hade gjort sig illa på jobbet så han har fått ryggskott :( :/

Så vi får väl se hur de går hoppas så klart att de blir något. Hade varit en perfekt julklapp att ge till min sambo. Men väntan är ju jobbigaste men ska väl försöka inte tänka på det.

Har haft så ont under samlag så de har varit en plåga och har inte kunnat knappt ha någon bh på mig för bröstvårtorna är ömma. Detta har något hela helgen. Så jag tog ett test men ett spökstrek kom fram för jag har mått konstigt rätt länge och behövt springa på toa hela tiden. När ägglossningtestet bossar negativt i går så förstod jag de var ett spökstrek.

Men hoppas verkligen att de blir något nu. :)

• LiLu
    Sams skrev 2017-11-30 09:01:16 följande:
    Tack för informationen! Det är mycket man ska kolla upp tydligen Varför kan de inte påminna om sånt som man sparar pengar på? Skulle man betala för lite eller missa en räkning så kommer det en påminnelse snabbt. 
    ja alltså det är en djungel med info men väääldigt svårt att hitta rätt. Skrikandes
  • LiLu
    Sams skrev 2017-11-30 09:04:55 följande:
    Hur ligger ni till med BIM? Tänkte inte gå in för mycket på symtom men lite nyfiken hur det går för folket här inne Jag har BIM på måndag (4/12) och räknar med att det blir så. Vi har båda varit förkylda denna månad och endast fått till två halvhjärtade försök. Tur att det är tentaperiod så jag har annat att tänka på. 
    nja alltså vi har inte satt något datum än, men just nu så pratar sambon otroligt mycket om barn vad allt kostar osv. Sen beror även allt på att jag har min PCO så jag fortsätter äta p piller iaf denna månad ut sen tänkte vi försöka ge det ett försök innan vi kan prata med gyn mottagningen för att få hjälp där ( som jag redan har kontaktat flera gånger, nu är allt som står ivägen för att få hjälp via dom att jag inte är skriven på samma adress som min sambo då jag har fortfarande min lägenhet kvar... men det blir att säga upp den nästa år! sen kunde vi få stå i kö där) Katt
  • Amidina
    Sams skrev 2017-11-30 09:04:55 följande:
    10/12 är det beräknat, och jag räknar väl också med att den dyker upp som vanligt. Noll koll på när ÄL var, inga symptom alls, och vi har båda varit sjukt stressade den här månaden pga jobb så det blev trots allt inte mycket ligga av. Funderar lite på om min äl uteblivit helt pga stress.
    Men ja, lite som du så får man annat att tänka på, sen att det i mitt fall är oro för jobb och liknande är väl kanske mindre roligt. Tungan ute Men nästan hellre oro för det än oro för att aldrig kunna bli gravid..
Svar på tråden 30+, försöker få första, följas åt?