Draken55 skrev 2017-11-21 15:34:28 följande:
Det är ingen lögn, det jag skrev är sant, du får väl försöka läsa inlägget innan du anklagar folk i affekt, det blir bara pinsamt.
Folk ska jobba tills de är 69, ja det vill ju politikerna, var är lögnen? jag säger inget om tvång.
Alla med mattekunskaper förstår ju dessutom att om folk ska jobba längre påverkar det ju även de som vill gå i pension tidigare, att jag får rätt kan vi se när oranga kuverten kommer i brevlådan om 5-8 år....
Under tiden är jag måttligt intresserad av att se en massa försvar av politiker som numera mest påminner om adeln på medeltiden, tack.
Grundläggande svenska:
Det är en avsevärd skillnad i betydelse mellan
"folk ska jobba tills de är 69" och
"folk ska få jobba tills de är 69"
Det första är ren lögn och det var det du skrev. Det andra är korrekt.
Mina matematikkunskaper är helt OK, tack. Den sista kursen var nog Kvantfysik II på teknis men jag behöver inte den nivån för att kunna konstatera det enkla samband jag skrev ovan:
Pensionskapitalet skall räcka under resten av ditt liv från det att du slutar jobba. Då kan du antingen
* Acceptera att pensionen blir allt lägre i takt med att vi lever allt längre eller
* Jobba längre innan du går i pension eller
* Spara mer pengar till pensionen själv eller
* någon kombination av ovanstående.
Lyckligtvis har vi ett så pass flexibelt system att du kan påverka väldigt mycket själv.