Jag skulle säga att lär känna just din bebis. Min bebis är inte en sådan som är väldigt aktiv under längre stunder (jag har dessutom moderkakan upptill i framvägg som tar udden av sparkar och helt dämpar vissa mindre rörelser) utan han har kortare lite mer intensiva perioder av rörelser och han har hela tiden haft sina mest aktiva perioder på kvällen vid 9-10 och på morgonen mellan 5 och 7. Så jag reagerar direkt om han går utan för sitt mönster, hittills har det blivit ett samtal till förlossningen, men fick igång honom med tips av just kallt vatten och färskpressad apelsinjuice så behövde inte åka in.
Jag fick det rådet av min bm tidigt att redan när man börjar känna försöka registrera och få en uppfattning av just sin bebis, då de alla är individer och är olika även i magen. Jag tror att du ska lita på din intuition om du provat just kallt vatten, ligga på sidan och ÄVEN om du då känner något så om det ändå inte känns som det brukar, lita på den känslan och åk in, hellre en gång för mycket än en gång för lite.