• meicc

Minskade fosterrörelser, hur funkar det?

Hej,

Jag undrar om någon har bra koll här hur det funkar med minskade fosterrörelser? Alltså inget jag tycker mig uppleva nu men vill lära mig så jag vet. Fått lite bristfällig info från MVC tycker jag.

Vad räknas som minskade? Antal? Styrka? Hur ska man veta?

Har många missfall i bagaget så vill veta vad som gäller nu när man kommit så långt i graviditeten.

• Svar på tråden Minskade fosterrörelser, hur funkar det?
  • Anonym (B)

Vilken vecka är du?

Minskade fosterrörelser finns inte förrän efter vecka 25ish. Innan dess är det normalt att inte känna regelbundna rörelser. Så därför väntar dom med den infon tills dess.

• Anonym (Jenny)

Allt som du upplever som minskade fosterrörelser bör du söka akut för. Jag har varit i den situationen och det kan faktiskt handla om liv och död. Därför så nekar de aldrig en koll om du åker in till förlossningen med minskade fosterrörelser.

• Anonym (Roxan)

Min barnmorska gav riktlinjen att om jag dricker ett glas kall saft och sedan lägger mig på sidan och tar det lugnt så ska jag inom två timmars tid kunna känna minst 10 rörelser på 30 minuter. Alltså under en vakenperiod ska man kunna känna 10 i relativt nära följd men man kan behöva vänta två timmar om bebisen sover.

Vet inte hur etablerad eller säkerställd den tumregeln är men jag tyckte det kändes bra med något tydligt att lyssna efter.

• meicc
    Anonym (Roxan) skrev 2017-11-16 14:44:24 följande:

Min barnmorska gav riktlinjen att om jag dricker ett glas kall saft och sedan lägger mig på sidan och tar det lugnt så ska jag inom två timmars tid kunna känna minst 10 rörelser på 30 minuter. Alltså under en vakenperiod ska man kunna känna 10 i relativt nära följd men man kan behöva vänta två timmar om bebisen sover.

Vet inte hur etablerad eller säkerställd den tumregeln är men jag tyckte det kändes bra med något tydligt att lyssna efter.

Tack! Det kändes väldigt konkret och lätt att följa.
  • Jsv17

Jag skulle säga att lär känna just din bebis. Min bebis är inte en sådan som är väldigt aktiv under längre stunder (jag har dessutom moderkakan upptill i framvägg som tar udden av sparkar och helt dämpar vissa mindre rörelser) utan han har kortare lite mer intensiva perioder av rörelser och han har hela tiden haft sina mest aktiva perioder på kvällen vid 9-10 och på morgonen mellan 5 och 7. Så jag reagerar direkt om han går utan för sitt mönster, hittills har det blivit ett samtal till förlossningen, men fick igång honom med tips av just kallt vatten och färskpressad apelsinjuice så behövde inte åka in.

Jag fick det rådet av min bm tidigt att redan när man börjar känna försöka registrera och få en uppfattning av just sin bebis, då de alla är individer och är olika även i magen. Jag tror att du ska lita på din intuition om du provat just kallt vatten, ligga på sidan och ÄVEN om du då känner något så om det ändå inte känns som det brukar, lita på den känslan och åk in, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Anotherone

Säger samma som fler ovan. Allt som du känner inte är likt just DIN bebis räknas som minskade/ändrade fosterrörelser. Därför är det ju viktigt att man är lite observant på rörelsernas mönster. Så att om man vet att bebisen är lugn på förmiddagen men alltid börjar sparka efter lunch och en dag så gör den inte det, då ska man börja ha lite koll och söka till förlossningen om man inte får respons av att dricka något som är kallt eller sött tex.

Bättre en gång för mycket!

• Pimpinellan
    Sisterofthesun skrev 2017-11-16 16:13:28 följande:
    Vad görs på sjukhuset om man kommer in och upplevt minskade fosterrörelser?
    De gör en ctg direkt. Jag åkte in en extra gång när jag tyckt mig känna bebben lite mindre, men allt var okey.
  • Anonym (Lita på magkänslan)

Med min trea märkte jag av en morgon att han inte rört på sig som han brukade göra. Det var en känslan kroppen som sa att något var fel. Ringde förlossningen men innan det försökte jag med alla knep jag kunde komma på... som att dricka kallt, buffa på magen och så var det nåt mer (men jag minns inte just nu). De bad mig komma in och när vi var på väg kunde jag känna små svaga rörelser, väldigt få och väldigt svaga. Väl på förlossningen gjorde de ctg och ul. Där visade det sig att han levde men det enda rörelserna han gjorde var små och endast som vickande med fingrarna. Vart igångsatt en timme senare (var i v 38 så han var färdigbakad) och på kvällen vart han född, helt orkeslös och knappt ork att andas (det var hemska långa minuter för mig och maken). Men nu är han en glad pigg och frisk treåring.

Säger som de andra; lita på din magkänsla! Känns det inte ok, kolla upp det! Du känner ditt barn bäst

Svar på tråden Minskade fosterrörelser, hur funkar det?