• Anonym (Doris)

Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?

Mina pojkvänner genom åren har hittills köpt följande presenter åt mig när jag fyllt år:

- en bok om styrketräning och muskler

- gummiband (träningsredskap)

- en kökskniv från Clas Ohlsson i en fräck färg

- en värmefilt

Inget av detta har varit sånt som jag önskat mig och det är inte samma person som gett dem. I övrigt har jag inte fått något annat i födelsedagspresent av pojkvänner hittills. Har ni också fått den typen av presenter av pojkvänner eller är det bara mina killar som varit utan fantasi när de ska ge bort något?

• Svar på tråden Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?
  • snark

Ni män som svarat i tråden låter helt pantade. "Jag köper inte presenter för att jag inte är intresserad av det", eeehhhh... what? Vem bryr sig om DU är intresserad av det? Din partner kanske skulle uppskatta en gåva någon gång då och då som ett tecken på uppskattning, kärlek, romantik...? Ni låter iskalla. Oerhört ocharmigt.

• Anonym (High)

Den här tråden får mig att sakna min man extra mycket. Det bästa med honom är att jag tjatar inte om uppskattning, han listar ut det själv han har det intresset att överraska mig och det märks att han känner mig och vad jag skulle tycka om, vi är inte ens lite rika så där dog den myten ut att mer pengar betyder mer romantik. Det behövs inte många kronor för att göra någon glad (om de nu inte är dyra i drift) så länge du vet vad de skulle gilla. Jag brukar säga att mina väninnor är mina dejter för jag ger de mer romantik och överraskningar än någon de dejtat, vissa har skillen för det bara ;)

• Anonym (High)
    snark skrev 2017-11-20 00:51:28 följande:

Ni män som svarat i tråden låter helt pantade. "Jag köper inte presenter för att jag inte är intresserad av det", eeehhhh... what? Vem bryr sig om DU är intresserad av det? Din partner kanske skulle uppskatta en gåva någon gång då och då som ett tecken på uppskattning, kärlek, romantik...? Ni låter iskalla. Oerhört ocharmigt.

Hahaha dessa latgrisar, men de menar att de har inget intresse att visa sån uppskattning till sina kvinnor, tänk om de visste vilken skillnad det gjorde att bara anstränga sig lite någon gång, kan rädda allt från kyligt sexliv till inget gräl på månader, så de hade ju bara vunnit på det i slutändan om de tänkte till lite. ;)
  • Anonym (High)
    Anonym (Exet) skrev 2017-11-19 22:27:02 följande:

Min ex-man hade många dåliga sidor, men han var en jäkel på presenter. Han gav gåvor med eftertanke och älskade verkligen att glädja andra med gåvor.

Min nuvarande är en sån som kan köpa tofflor tre år på raken när man redan hade fina tofflor innan första årets par. Han är rätt ointresserad av att få gåvor också, men uppskattar ändå när han får saker.

Det är tur att det finns andra sidor...

Tofflor igen, well, du kommer ha ett gäng extrapar om något går sönder eller tappas bort så dina fötter kommer han alltid hålla varma i alla fall! :) Lite som när ens mamma eller mormor stickar sockar, det är bara å tacka och ta emot fast du har 20 par redan. Inga i just DEN färgen denna gång dock :D
  • Studentpappa
    snark skrev 2017-11-20 00:51:28 följande:

Undrar vem som är pantad, klart som fan det spelar roll vad jag är intresserad av om jag ska göra något. Att visa uppskattning går ju som tur är utan att behöva köpa en present.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    Anonym (Exet) skrev 2017-11-19 22:27:02 följande:

Min ex-man hade många dåliga sidor, men han var en jäkel på presenter. Han gav gåvor med eftertanke och älskade verkligen att glädja andra med gåvor.

Min nuvarande är en sån som kan köpa tofflor tre år på raken när man redan hade fina tofflor innan första årets par. Han är rätt ointresserad av att få gåvor också, men uppskattar ändå när han får saker.

Det är tur att det finns andra sidor...

Jag såg till att vi vuxna på min sida familjen slutade med julklappar när jag var runt 25. Helt otroligt skönt att slippa ångesten att inte ha köpt klappar till folk som redan har allt de behöver! Jag köpte alltid mina i sista minuten, så det är safe to say att jag är som din nuvarande. Jag gillar inte att få och jag gillar inte att köpa om det inte är till barnen.

Jag har dock alltid skickat extra pengar eller saker till fadderbarnet, men han behöver ju och andra sidan det är skillnad även om han nästan är vuxen.
  • Darimna
    Studentpappa skrev 2017-11-19 22:02:40 följande:
    Nej det skrev jag inte men den åsikten brukar komma från den som bidrar minst. Men det finns uppenbarligen undantag. Jag köper inte presenter för att jag inte är intresserad av det, jag behöver ingen ursäkt.

Vi delar på stålarna här hemma så vi har lika mycket att handla för, så varför skulle jag köpa dyrare presenter? Nyss var ju dina pengar den andres och vice versa, varför ska du lägga mer på presenter? Det spelade ju ingen roll vem som tjänade vad?
    Du har rätt, jag hade några kassa argument där.

Självklart delar vi på alla pengar. 

Jag menar bara att jag skulle ha förståelse för om den som tjänar minst eller inget drar sig för att använda sin partners lön till att köpa presenter åt densamme. Men inte att man använder sin egen lön som argument för att inte göra det.

Men om ni inte köper presenter till varandra för att ni inte vill så är ju det såklart helt okej. Så länge båda tycker det. 
  • taquine
    Pretorian IV skrev 2017-11-19 08:25:48 följande:

Är själv värdelös på att komma på bra presenter, medans min fru alltid lyckas med sina till mig. Blir oftast ett presentkort till henne, på butik jag dubbelkollat innan att hon nyttjar.

Är väl helt perfekt med presentkort;) Jag som kvinna är urusel på presenter så oftast blir det kort så de kan välja själva.
    Vad skönt att slippa hålla på att byta ,) Det är väl oftast barn som tycker paketöppnandet är kul.
    Goodness me
  • Studentpappa
    Darimna skrev 2017-11-20 08:05:03 följande:
    Du har rätt, jag hade några kassa argument där.

Självklart delar vi på alla pengar. 

Jag menar bara att jag skulle ha förståelse för om den som tjänar minst eller inget drar sig för att använda sin partners lön till att köpa presenter åt densamme. Men inte att man använder sin egen lön som argument för att inte göra det.

Men om ni inte köper presenter till varandra för att ni inte vill så är ju det såklart helt okej. Så länge båda tycker det. 
    Givetvis är det ömsesidigt, sambon värdesätter mer egentid att få åka på spa eller liknande och jag vill åka skidor/träna. Krims krams och väggord ger mig nada, precis som att en blomma snabbt vissnar. 
  • Anonym (Exet)
    Studentpappa skrev 2017-11-20 06:19:13 följande:
    Jag såg till att vi vuxna på min sida familjen slutade med julklappar när jag var runt 25. Helt otroligt skönt att slippa ångesten att inte ha köpt klappar till folk som redan har allt de behöver! Jag köpte alltid mina i sista minuten, så det är safe to say att jag är som din nuvarande. Jag gillar inte att få och jag gillar inte att köpa om det inte är till barnen.

Jag har dock alltid skickat extra pengar eller saker till fadderbarnet, men han behöver ju och andra sidan det är skillnad även om han nästan är vuxen.
    Och jag kommer från en familj där vi, trots att alla utom vårt barn, är vuxna, verkligen tycker om att köpa presenter till varandra. Och firar man jul med oss, vilket min nuvarande valt att göra, får man också vara med på julklappsutdelningen. 
    Anonym (High) skrev 2017-11-20 03:40:07 följande:
    Tofflor igen, well, du kommer ha ett gäng extrapar om något går sönder eller tappas bort så dina fötter kommer han alltid hålla varma i alla fall! :) Lite som när ens mamma eller mormor stickar sockar, det är bara å tacka och ta emot fast du har 20 par redan. Inga i just DEN färgen denna gång dock :D
    Åh, jag kanske får ett par fina raggsockor i år istället
  • Anonym (nej)
    Anonym (Doris) skrev 2017-11-18 01:09:41 följande:

Mina pojkvänner genom åren har hittills köpt följande presenter åt mig när jag fyllt år:

- en bok om styrketräning och muskler

- gummiband (träningsredskap)

- en kökskniv från Clas Ohlsson i en fräck färg

- en värmefilt

Inget av detta har varit sånt som jag önskat mig och det är inte samma person som gett dem. I övrigt har jag inte fått något annat i födelsedagspresent av pojkvänner hittills. Har ni också fått den typen av presenter av pojkvänner eller är det bara mina killar som varit utan fantasi när de ska ge bort något?

Min man är fenomenal på att hitta på presenter. Han har ett öra öppet för om jag önskar något och sen får jag det i present, kanske tom glömt bort att jag önsakde det.  

Jag tror att det dels kan vara svårt att hitta på saker att ge till vuxna människor idag som kan köpa allt de vill ha och ofta är väldigt specifika med vad de vill ha (märke, prestanda, kvalitet).

Sen är det många som är ego (både män och kvinnor) och inte alls lyhörda för vad någon annan gillar, har för intressen och brukar tex klä sig i utan projicerar sina egna önskningar på den personen. De personerna är ofta ego i resten av relationen också.
  • John22

Jag försöker alltid lägga ned lite tanke på vad jag köper och se till att det är något hon gillar och har användning för.

Jag köper dock inte vad folk "önskar" sig, eftersom jag tycker det gör hela grejen meningslös. Hon ska alltså säga åt mig vad jag ska köpa, varpå jag ska köpa det - var ligger charmen i det? Var ligger syftet?

Grejen med presenter för mig är just att man lägger ned lite tanke på det; att man observerar personens liv och försöker kommer på något bra som kan underlätta eller förgylla det.

• Studentpappa
    Anonym (Exet) skrev 2017-11-20 09:45:45 följande:

Och jag kommer från en familj där vi, trots att alla utom vårt barn, är vuxna, verkligen tycker om att köpa presenter till varandra. Och firar man jul med oss, vilket min nuvarande valt att göra, får man också vara med på julklappsutdelningen. Åh, jag kanske får ett par fina raggsockor i år istället

Stackare..
  • Anonym (Doris)
    John22 skrev 2017-11-20 10:18:18 följande:

Jag försöker alltid lägga ned lite tanke på vad jag köper och se till att det är något hon gillar och har användning för.

Jag köper dock inte vad folk "önskar" sig, eftersom jag tycker det gör hela grejen meningslös. Hon ska alltså säga åt mig vad jag ska köpa, varpå jag ska köpa det - var ligger charmen i det? Var ligger syftet?

Grejen med presenter för mig är just att man lägger ned lite tanke på det; att man observerar personens liv och försöker kommer på något bra som kan underlätta eller förgylla det.

Håller med dig helt! Jag har samma filosofi kring detta.
Svar på tråden Det här med män och presenter... Är det bara mina partners som köpt så fantasilösa presenter åt mig?