• Anonym (ts)

    får inte resa för mina föräldrar

     


    Min fråga är till dom som är familjehem eller dom som bor/bott i som varit med om samma. Jag har bott i familjehem några år i 4 olika och alla familjehem har rest och jag har fått bo i jourhem pga mina föräldrar godkänner inte det. Det jag fått reda på nu är att om ett barn/tonåring har LVU (som jag har) KAN soc skriva på istället för föräldrarna men på dom (familjhemmen) har det låtit som att det är omöjligt eftersom mina föräldrar inte godkänner/skriver på.Jag vet inte om dom ljugit eller om dom eller soc inte vill gå emot mina föräldrar.

    några som varit med om samma som vet hur svårt eller lätt det varit som familjehem att soc skriver på istället för föräldrarna?

  • Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar
  • Anonym (Lägg)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 20:37:19 följande:

    Ja dessvärre är alla familjehem +socialen bara ute efter att tjäna pengar och har antagligen inte gått vidare med detta öht. Hoppas du får flytta hem snart </3


    Lägg bara ner ditt skitsnack.
  • Anonym (Svårt att veta)

    Har en arbetskamrat som tog med även fostersonen på resa. Hon bad soc betala merkostnaden för en 14åring eftersom det var en lång flygning

  • Anonym (sandra)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 20:37:19 följande:

    Ja dessvärre är alla familjehem +socialen bara ute efter att tjäna pengar och har antagligen inte gått vidare med detta öht. Hoppas du får flytta hem snart </3


    Och exakt hur menar du att socialen skulle tjäna pengar på detta?
  • Anonym (.....)
    Anonym (sandra) skrev 2017-11-19 20:42:52 följande:
    Och exakt hur menar du att socialen skulle tjäna pengar på detta?
    Soc betalar resan för placerade barn så givetvis tjänar de pengar.

    Det jag skriver är tyvärr inget skitsnack utan verkligheten.
  • Scoops

    När du bor i familjehem så kan soc skriva på istället för dina föräldrar ja. Men det är en krånglig procedur så det är nog därför de inte har en bra förklaring till dig om varför...

  • Anonym (sandra)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 20:45:06 följande:
    Soc betalar resan för placerade barn så givetvis tjänar de pengar.

    Det jag skriver är tyvärr inget skitsnack utan verkligheten.

    Jaha, och soc blir rik av att betala ut pengar?! Förstår du hur mycket det kostar kommunen att ha placerade barn? Det är definitivt ingen vinstaffär.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 20:45:06 följande:
    Soc betalar resan för placerade barn så givetvis tjänar de pengar.

    Det jag skriver är tyvärr inget skitsnack utan verkligheten.
    Så socialen betalar hellre för extrakostnaderna för jourhem än för en resa med ordinarie familjehem?
    Det är en större kostnad med jourhem än med ett fast familjehem det blir dessutom mer arbete att planera och hitta rätt jourhem och även arbetstimmar kostar.

    En hel del biologiska familjer unnar av något skäl inte sina barn att få ta del av alla saker som familjehemmet gör som exempelvis trevliga semesterresor.
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 20:37:19 följande:

    Ja dessvärre är alla familjehem +socialen bara ute efter att tjäna pengar och har antagligen inte gått vidare med detta öht. Hoppas du får flytta hem snart </3


    DU igen .......suck ......!!!! Ge dig någon gång.

    Till dig ts så ligger det till såhär. Precis som du hört så kan Soc gå emot föräldrar vid LVU och skriva på i deras ställe men oftast vill de inte göra det om föräldrarna är emot att deras barn reser med familjehemmet. Även om samhället ( Soc) tagit över vårdnaden om barnet/ungdomen så vill de samarbeta med föräldrarna så mycket som möjligt och inte göra tvärtemot föräldrarnas vilja då länge det inte är skadligt för barnet. Familjehemmen talar nog sanningen när de säger att det inte går. Som Familjehem så har jag varit med om det flera gånger. Någon gång har det lyckats när jag legat på och tjatat och tjatat på Soc men inte alltid. När jag var ny som Familjehem så visste jag inte ens att de kunde skriva på och trodde att det aldrig gick om föräldrarna vägrade. Men nu vet jag hur det ligger till och är envis om det från början.

    Är inte roligt att behöva lämna bort ett barn och resa iväg. Gjorde det en gång men kunde inte ha en bra semester då jag bara undrade hur han hade det i jourhemmet.
  • Anonym (.....)
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-19 20:51:58 följande:
    Så socialen betalar hellre för extrakostnaderna för jourhem än för en resa med ordinarie familjehem?
    Det är en större kostnad med jourhem än med ett fast familjehem det blir dessutom mer arbete att planera och hitta rätt jourhem och även arbetstimmar kostar.

    En hel del biologiska familjer unnar av något skäl inte sina barn att få ta del av alla saker som familjehemmet gör som exempelvis trevliga semesterresor.
    Vem försöker du lura? Det är givetvis betydligt dyrare med en resa utomlands än att sätta barnet i jourhem.
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 20:45:06 följande:

    Soc betalar resan för placerade barn så givetvis tjänar de pengar.

    Det jag skriver är tyvärr inget skitsnack utan verkligheten.


    DU snackar så mycket om saker du inte har en aning om och kallar allt för sanning utan att ha ett uns belägg för någonting. I din mycket trångsynta värld så är alla Familjehem bara ute efter pengar självklart. Vi tjänar ju så enormt mycket på att vara familjehem. Finns ju inte i din värld att familjehem faktiskt är det för att de verkligen tycker om att, som i mitt fall, jobba med ungdomar.

    Soc har aldrig betalat en krona för mina ungdomars resor!!!! Allt har jag sparat ihop från omkostnadsersättningen. Och de har haft hur kul som helst på resorna. Och nu ska vi resa över julen och gissa hur mycket de ser fram emot det?!
Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar