• Anonym (ts)

får inte resa för mina föräldrar

Min fråga är till dom som är familjehem eller dom som bor/bott i som varit med om samma. Jag har bott i familjehem några år i 4 olika och alla familjehem har rest och jag har fått bo i jourhem pga mina föräldrar godkänner inte det. Det jag fått reda på nu är att om ett barn/tonåring har LVU (som jag har) KAN soc skriva på istället för föräldrarna men på dom (familjhemmen) har det låtit som att det är omöjligt eftersom mina föräldrar inte godkänner/skriver på.Jag vet inte om dom ljugit eller om dom eller soc inte vill gå emot mina föräldrar.

några som varit med om samma som vet hur svårt eller lätt det varit som familjehem att soc skriver på istället för föräldrarna?

• Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar
  • Jennys85

Givetvis har soc försökt få dem att skriva på? Märkligt att påstå att familjehemmen inte har velat att Ts ska följa med. Det är ju rena spekulationer som inte lär få Ts att må bättre direkt.

• Jolielm

Alla har olika erfarenheter, varför inte acceptera det? I gruppen "varförpappa" finns det flera tusen föräldrar som blivit av med sina barn på felaktiga grunder. Det händer hela tiden. Anledning till att många inte vill att barnen ska följa med på semester är inte pga egoism. De ska inte iväg längre bort från föräldrarna, föräldrarna vill ha HEM barnen. 

• Anonym (anonym)
    Jolielm skrev 2017-11-20 12:11:53 följande:
    Alla har olika erfarenheter, varför inte acceptera det? I gruppen "varförpappa" finns det flera tusen föräldrar som blivit av med sina barn på felaktiga grunder. Det händer hela tiden. Anledning till att många inte vill att barnen ska följa med på semester är inte pga egoism. De ska inte iväg längre bort från föräldrarna, föräldrarna vill ha HEM barnen. 
    Har du läst skälen till varför föräldrar i de olika grupperna har fått sina barn omhändertagna eftersom du vet att flera tusen föräldrar blivit av med sina barn på felaktiga grunder?

Människor som säger att de blivit av med sina barn felaktigt brukar nämligen inte vara så pigga på att visa de papper där det står att de är missbrukare, har psykiska problem som går ut över föräldraförmågan, diverse kognitiva funktionshinder som gör att de inte kan möta barnens behov, personlighetsstörningar, misär i hemmet, relationer som är skadliga för barnen osv.

Skulle det inte finnas några problem hos föräldrarna eller om problemen blivit lösta så kommer barnen hem igen eftersom det görs omprövning av ärendena flera gånger per år och får rätten ta ställning till föräldraförmågan
  • Anonym (Ja)

Många har svårt att acceptera det men barn blir inte satta i familjehem om det inte finns väldigt grava problem. Enligt min erfarenhet är det dock relativt enkelt för soc att skriva på istället för föräldrarna. En del vill dock inte stöta sig med föräldrarna och då blir det svårt.

• socstjälperfamiljer

Det är svårt för föräldrar eller andra att förstå, om man inte själv varit i situationen med soc. Maktmissbruket är enormt och ja, det händer relativt ofta att barn blir omhändertagna utan anledning. De kan spekulera i hur de tror att det kommer bli och agerar därefter.

Ledsen för din skull Ts, är ett helvete att vara placerad i familjehem.

• Anonym (Usch :()
    Anonym (Suck.....) skrev 2017-11-19 21:14:43 följande:
    DU snackar så mycket om saker du inte har en aning om och kallar allt för sanning utan att ha ett uns belägg för någonting. I din mycket trångsynta värld så är alla Familjehem bara ute efter pengar självklart. Vi tjänar ju så enormt mycket på att vara familjehem. Finns ju inte i din värld att familjehem faktiskt är det för att de verkligen tycker om att, som i mitt fall, jobba med ungdomar.

Soc har aldrig betalat en krona för mina ungdomars resor!!!! Allt har jag sparat ihop från omkostnadsersättningen. Och de har haft hur kul som helst på resorna. Och nu ska vi resa över julen och gissa hur mycket de ser fram emot det?!
    Fy fan rent utsagt vad vidrigt av dig!!!!

Räcker det inte att barnen tvingas bo med dig nu ska du även beröva dem att fira jul med sina föräldrar!

Bedrövligt!!!

Soc betalar mer än gärna semesterresor så att du "sparat ihop" av ersättningen är antingen lögn alternativt så har du ALLDELES för hög ersättning och den borde omgående sänkas!
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (Usch :() skrev 2017-11-20 20:09:05 följande:

Fy fan rent utsagt vad vidrigt av dig!!!!

Räcker det inte att barnen tvingas bo med dig nu ska du även beröva dem att fira jul med sina föräldrar!

Bedrövligt!!!

Soc betalar mer än gärna semesterresor så att du "sparat ihop" av ersättningen är antingen lögn alternativt så har du ALLDELES för hög ersättning och den borde omgående sänkas!

Hahaha .......DU är bra rolig du ....not .....! Jo stämmer ju jättebra att jag berövar dem en jul med fylla, våld och utslagna föräldrar som sista julen med barnet var så berusade redan innan Kalle att barnet satt gömd i garderoben resten av dagen av rädsla.

Julsprit fanns det pengar till men inte till julklapp, julmat eller annat mys som brukar höra till. Och julaftonskvällen toppades av att mamma och pappas kompisar kom med mer sprit och fylleslagsmål utbröt mellan en av pappans kompisar och pappan vilket resulterade i att även polisen kom och pappan hamnade med knivskador på sjukhus och de elaka sociala myndigheterna ÄNTLIGEN omhändertog barnet. Behöver jag säga att barnet HATAR julen och får en fruktansvärd ångest bara av ordet JUL..?!

Så JA, jag erkänner mig skyldig till att beröva detta barn " en underbar jul" med sina föräldrar!

Frågor på det? Och vet du vad? Detta barn är långt ifrån ensam om liknande jular med sina föräldrar.

För övrigt så är ditt påstående om att Soc så jättegärna betalar semesterresor för Familjehem så löjligt så det inte ens är värt att besvara.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Prata med dom) skrev 2017-11-19 23:05:18 följande:

Men varför godkänner inte dina föräldrar det? Försök prata med dem..? Annars borde ju soc kunna få dem att skriva på. Känns inte som familjehemmen har velat att du ska följa med om de inte kunnat ordna det på

något sätt :(

Jag har ingen kontakt med dom och socsekreteraren har sagt att dom har försökt prata med dom om det men har inte sagt nåt om att hon eller nån kan skriva på för dom. familjehemmet kommer åka bort i nästan 2 veckor och dom går inte med på att jag bor hos vänner etc, jag måste bo i ett jourhem som jag inte vill.
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-20 22:02:47 följande:

Jag har ingen kontakt med dom och socsekreteraren har sagt att dom har försökt prata med dom om det men har inte sagt nåt om att hon eller nån kan skriva på för dom. familjehemmet kommer åka bort i nästan 2 veckor och dom går inte med på att jag bor hos vänner etc, jag måste bo i ett jourhem som jag inte vill.

Hej Ts. Jag vet ju inte varför du är LVU :ad men det kan finnas ytterligare en anledning till varför inte Soc skriver under. Ett lvu gäller bara inom Sverige vilket innebär att om något skulle hända och barnet t.ex. rymmer utomlands så kan det bli det mycket jobbigt att återföra barnet till familjehemmet beroende på lagarna i det landet. Familjehemmet är ju inte juridiska vårdnadshavare.

Jag har haft ungdomar med skyddat boende där det funnits risk att föräldrarna vill återta dem och därför har utlandsresa varit uteslutet. Om barnet skulle bli hämtad av föräldrar eller annan släkting så skulle familjehemmet inte kunna göra något åt det.

Vet ju inte om något av detta kan vara orsaken i ditt fall?
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-20 22:02:47 följande:
    Du kan inte bo hos en familjemedlem eller släkting till dina familjehemsföräldrar? 
Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar