• Anonym (ts)

får inte resa för mina föräldrar

Min fråga är till dom som är familjehem eller dom som bor/bott i som varit med om samma. Jag har bott i familjehem några år i 4 olika och alla familjehem har rest och jag har fått bo i jourhem pga mina föräldrar godkänner inte det. Det jag fått reda på nu är att om ett barn/tonåring har LVU (som jag har) KAN soc skriva på istället för föräldrarna men på dom (familjhemmen) har det låtit som att det är omöjligt eftersom mina föräldrar inte godkänner/skriver på.Jag vet inte om dom ljugit eller om dom eller soc inte vill gå emot mina föräldrar.

några som varit med om samma som vet hur svårt eller lätt det varit som familjehem att soc skriver på istället för föräldrarna?

• Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 21:00:17 följande:
    Vem försöker du lura? Det är givetvis betydligt dyrare med en resa utomlands än att sätta barnet i jourhem.
    Arvodet till jourhem är väldigt mycket högre än vad arvodet till familjehem är så ja det blir inte dyrare att barn följer med på en ordinär semester.
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-19 20:28:37 följande:

Min fråga är till dom som är familjehem eller dom som bor/bott i som varit med om samma. Jag har bott i familjehem några år i 4 olika och alla familjehem har rest och jag har fått bo i jourhem pga mina föräldrar godkänner inte det. Det jag fått reda på nu är att om ett barn/tonåring har LVU (som jag har) KAN soc skriva på istället för föräldrarna men på dom (familjhemmen) har det låtit som att det är omöjligt eftersom mina föräldrar inte godkänner/skriver på.Jag vet inte om dom ljugit eller om dom eller soc inte vill gå emot mina föräldrar.

några som varit med om samma som vet hur svårt eller lätt det varit som familjehem att soc skriver på istället för föräldrarna?

Hoppas du inte misstycker men jag undrar lite över varför du varit i fyra olika familjehem? Vet ju inte hur gammal du är men för mig som är familjehem så tycker jag att det är många. Har du inte trivts i hemmen?

Måste vara jobbigt att komma in i en ny familj gång på gång och få känna trygghet?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 21:00:17 följande:
    Vem försöker du lura? Det är givetvis betydligt dyrare med en resa utomlands än att sätta barnet i jourhem.
    Förstår inte varför biologiska föräldrar inte vill att deras barn ska få uppleva resor när de är placerade utan hellre tycker att de tillfälligt ska bo i jourhem och sedan komma tillbaka till  familjehemmet och höra när de kommer ihåg hur höga vågorna var och hur god den där maten var...
  • Anonym (?)

Måste ju vara höjden av egoism och bevis på olämpligt föräldraskap att neka sitt barn en resa? Vad fan?

• Anonym (ts)
    Anonym (Suck.....) skrev 2017-11-19 21:22:36 följande:
    Hoppas du inte misstycker men jag undrar lite över varför du varit i fyra olika familjehem? Vet ju inte hur gammal du är men för mig som är familjehem så tycker jag att det är många. Har du inte trivts i hemmen?

Måste vara jobbigt att komma in i en ny familj gång på gång och få känna trygghet?
    Jag flytta till familjehem eller jag flytta till jourhem först men jag flytta från mina föräldrar för 4 år sen och dom är inte öppna med varför jag fått flytta från familjehem, det är dom eller soc som avbryter och det enda dom säger till mig är att det är det bästa för mig. Jag kan inte själv välja att flytta för att jag inte trivs. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Suck.....) skrev 2017-11-19 21:14:43 följande:
    DU snackar så mycket om saker du inte har en aning om och kallar allt för sanning utan att ha ett uns belägg för någonting. I din mycket trångsynta värld så är alla Familjehem bara ute efter pengar självklart. Vi tjänar ju så enormt mycket på att vara familjehem. Finns ju inte i din värld att familjehem faktiskt är det för att de verkligen tycker om att, som i mitt fall, jobba med ungdomar.

Soc har aldrig betalat en krona för mina ungdomars resor!!!! Allt har jag sparat ihop från omkostnadsersättningen. Och de har haft hur kul som helst på resorna. Och nu ska vi resa över julen och gissa hur mycket de ser fram emot det?!
    Om familjehem inte fick några pengar utöver omkostnad skulle det inte finnas några familjehem. Det säger väldigt mycket. Många säger upp sina placeringar om de inte tycker de får tillräckligt med betalt. Finns inga tankar på barnet som får ryckas upp gång på gång.

Som sagt, hoppas soc tar sitt förnuft till fånga så att Ts får komma hem.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 22:18:38 följande:
    Om familjehem inte fick några pengar utöver omkostnad skulle det inte finnas några familjehem. Det säger väldigt mycket. Många säger upp sina placeringar om de inte tycker de får tillräckligt med betalt. Finns inga tankar på barnet som får ryckas upp gång på gång.

Om familjehem inte fick något arvode så skulle vi återgå till barnhem igen precis som det varit och som det är i massor av världens länder och det är ju betydligt sämre att växa upp på institutioner än i familjemiljö
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (ts) skrev 2017-11-19 21:58:25 följande:

Jag flytta till familjehem eller jag flytta till jourhem först men jag flytta från mina föräldrar för 4 år sen och dom är inte öppna med varför jag fått flytta från familjehem, det är dom eller soc som avbryter och det enda dom säger till mig är att det är det bästa för mig. Jag kan inte själv välja att flytta för att jag inte trivs. 

Hoppas verkligen att du får stanna där du är nu om du trivs. Förstår inte varför de har skickat runt dig så många gånger på 4 år. Inte alls bra tror jag. Du behöver få lugn och ro och bli trygg någonstans. Men glöm inte att vara rädd om dig och att vägen från ungdom till vuxen inte alltid är det lättaste men gör ditt bästa för att göra det som är bäst för dig i längden. Kram från en annan familjehemsmamma .
  • Anonym (Suck.....)
    Anonym (.....) skrev 2017-11-19 22:18:38 följande:

Återigen så har du en så otroligt konstig logik?!

Samma logik som att om det inte fanns några läkare så skulle det inte finnas några sjuka!

Eller om det inte finns socialbidrag så finns det inga fattiga!

Om det inte finns några familjehem så finns det inga barn och ungdomar som har det illa hemma!

Tror du att verkligheten ser ut så?

Eller tror du att barn och ungdomar har det bättre på HVB hem och barnhem? För att det finns föräldrar som inte klarar att vara förälder är ett faktum och barn ska inte få växa upp i miljöer som inte är trygga för dem.

Då är det samhällets plikt att se till att de blir omhändertagna.

Hur mycket du än vägrar att inse att barn inte är en förälders ägodel som kan och får behandlas hur som helst.
  • Anonym (Prata med dom)

Men varför godkänner inte dina föräldrar det? Försök prata med dem..? Annars borde ju soc kunna få dem att skriva på. Känns inte som familjehemmen har velat att du ska följa med om de inte kunnat ordna det på

något sätt :(

Svar på tråden får inte resa för mina föräldrar