• Anonym (Hanna)

    Städdag på förskolan, måste jag hjälpa till?

    Tydligen är det städdag på fredag och i mailet från förskolan så stod det ett schema med vad var och en ska göra.

    Har aldrig varit med om nåt liknande, förväntar de sig att barnens familjer bara ska ta ledigt? Och det kan väl inte inkludera mig som bonusmamma? De har påminnt mig hela veckan med ett cheeky ?du är ju ändå hemma?.

  • Svar på tråden Städdag på förskolan, måste jag hjälpa till?
  • Anonym (Hanna)
    Jemp skrev 2017-11-19 21:39:26 följande:

    Är det föräldrakooperativ?


    Ja.
  • nevermind

    De kan inte inkludera dig som är bonusmamma, nej.

    Och vadå "bara hemma"? Väldigt få är "bara hemma". Skulle väl vara pensionärerna då.

  • Anonym (Hanna)
    nevermind skrev 2017-11-19 21:44:58 följande:

    De kan inte inkludera dig som är bonusmamma, nej.

    Och vadå "bara hemma"? Väldigt få är "bara hemma". Skulle väl vara pensionärerna då.


    Just nu är jag dock det, men det betyder inte att jag vill dit och städa och klippa cirklar i färgglatt papper för det.
  • Minimalen

    Det är väl föräldrarna som ska göra det i så fall. Dvs pappan och biomamman. Annars skulle ju bonusfamiljer vara perfekta för förskolan (4 stycken gratisarbetare per barn).

  • Bibbidi

    Eftersom det är ett föräldrakooperation så nej, jag tycker inte alls det låter så konstigt. Att vara med i ett föräldrakooperation är ju lite synonymt med att man ska vara med och hjälpa till där. 

  • Bibbidi

    Oj, missade att det inte var dina egna barn utan dina bonusar! Men nästa gång de ringer så säg att de får ta det med barnets föräldrar (säg det så snällt du bara kan), skratta lite grann i luren och lägg sedan bara på. Om de fortsätter att propsa så säg bara åter igen att de får ta det med barnets föräldrar.

  • violis

    Ja och nej.... Ja förskolan kan kräva att föräldrarna tar ledigt för en städdag när det är ett föräldrakooperativ...det är en av de saker man som förälder kan få räkna med när man väljer att sätta sitt barn på en föräldrakooperativ förskola/skola- olika fsk/skolor har olika mängd saker de begär ,allt från enstaka städdagar till att turas om att laga maten eller hoppa in som vikarier NEJ eftersom du år Bonusmamma...det var INTE ( antar jag ) ditt beslut att sätta barnet på denna fsk och då har DU ingen skyldighet att vara med och städa...det är upp till barnets bio- föräldrar att lösa ( rent krasst har du ingen skyldighet att vare sig hämta eller lämna barnet om du inte har lust oavsett vad du gör på dagarna så är det de biologiska föräldrarnas arbetstider som gäller....sen vad du Väljer att göra är ennannan sak...men du har så att säga rätt att " plocka russinen ur kakan" )

  • Aliona

    Du har inga skyldigheter när du inte är vårdnadshavare, men drar du ?jag är inte bioförälder?-kortet för att slippa städning så får du räkna med att de inte behandlar dig som en familjemedlem vid andra tillfällen heller.

  • TigerLilySwe

    Föräldrakooperativ är väl vad det är, ställa upp lite då och då. Det är väl bara att knalla dit, ta på dig ett glatt humör och inte konstra. Engagera dig ett par timmar, du får igen det sen.

  • viseversa

    Du är inte biologisk förälder. Så nej du behöver inte göra det. Det är dock föräldrakooperativ och då är det såhär. Därför jag aldrig skulle ha mina barn på ett sånt då jag själv har ett jobb heltid och inte varken har tid eller lust att ta ledigt från mitt jobb för att städa på förskolan eller laga mat eller något annat. Men nej du behöver inte ts. Det är barnens föräldrar som ska hjälpa till. Mao biologiska mamman och pappan.

  • nevermind
    TigerLilySwe skrev 2017-11-20 07:13:38 följande:

    Föräldrakooperativ är väl vad det är, ställa upp lite då och då. Det är väl bara att knalla dit, ta på dig ett glatt humör och inte konstra. Engagera dig ett par timmar, du får igen det sen.


    När då?
  • nevermind
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-19 21:46:30 följande:
    Just nu är jag dock det, men det betyder inte att jag vill dit och städa och klippa cirklar i färgglatt papper för det.
    Jag tänkte att de flesta som "bara är hemma" antingen har en bebis att ta hand om, söker jobb eller är sjuka. Och så finns det dom som kanske unnar sig att vara arbetsfria. Och då är det ju verkligen inte kul att komma och städa...

    Jag tänker såhär: Om du hade velat städa på förskolan så hade du satt dina egna barn (om du har några) i ett föräldrakooperativ.
  • nevermind
    Minimalen skrev 2017-11-19 22:29:41 följande:

    Det är väl föräldrarna som ska göra det i så fall. Dvs pappan och biomamman. Annars skulle ju bonusfamiljer vara perfekta för förskolan (4 stycken gratisarbetare per barn).


    Precis.
  • carlssonanna

    När mina barn gick på föräldrakoperativ förskola var det städdag 2 ggr på år. Och då var det två lördag förmiddagar där vi tvättade fönster, rensade ogräs mm.

    Kan inte din man/fru gå så får du väl hjälpa honom och gå i hanns ställe.

  • carlssonanna

    När mina barn gick på föräldrakoperativ förskola var det städdag 2 ggr på år. Och då var det två lördag förmiddagar där vi tvättade fönster, rensade ogräs mm.

    Kan inte din man/fru gå så får du väl hjälpa honom och gå i hanns ställe.

Svar på tråden Städdag på förskolan, måste jag hjälpa till?