• Äldre 20 Nov 11:55
    16442 visningar
    14 svar
    14
    16442

    När gick ni hem före förlossning?

    Hej!
    Jag är gravid med första barnet och funderar lite på hur man ska lägga upp eventuell ledighet före förlossningen. Skulle gärna höra från andra gravida hur ni resonerar, men också från andra som redan fått sina barn: hur lång tid innan tänker ni gå? Varför? Några speciella komplikationer som påverkat ert beslut? Har ekonomin spelat in?

    Och för er som redan gått: hur påverkade ert beslut hur det blev? Var det skönt? Bra? Tråkigt? Hade ni gjort annorlunda om ni kunnat ändra detta i efterhand?

    Jag hade tänkt att jobba så länge jag kan, givet att jag inte får några komplikationer som jag inte upplever nu.

    Tack på förhand för input!

  • Svar på tråden När gick ni hem före förlossning?
  • Äldre 20 Nov 12:02
    #1

    Jag gick hem ca 2 veckor innan förlossning. Jag hade en del foglossning, men det fungerade ok även om jag var långsam.

    Jag hade ett jobb där man brukar kunna få godkänt graviditetspenning, men först var jag för trött av graviditeten att jag inte orkade ansöka. Jag hoppades också att jag skulle klara att jobba (vilket jag gjorde, men inte kunde veta i förväg), och ekonomin spelade in. Det var ekonomiskt tufft under föräldraledigheten och skulle varit ännu värre med tidigare hemgång med reducerad ersättning jämfört med lön.

    Jag trivdes bra på mitt jobb, men trivs å andra sidan även bra med att vara ledig. Hade jag fått full lön vid graviditetspenning hade jag nog ansökt om det.Skulle inte upplevt det som tråkigt att gå hemma :)

  • Äldre 20 Nov 12:12
    #2

    Jag har ett kontorsjobb, så räknar med att jobba till ca 5 dgr innan BF. 

    Innan första dottern var jag ledig 2 veckor, och det var bara en evig olidlig väntan ( kom +2) och jag kunde inte sova, och boat tog 2 dgr. 

    Med andra dottern jobbade jag till 37+0 och sattes igång 38+0 , vilket gav 3 dgr från jobbet ( helg emellan) där jag han med frisören och annat jag ville hinna med innan. Denna gång blir jag troligtvis igångsatt ungefär 38+0 och jag har sagt att jag jobbar t o m mitten på mars, vilket om jag har tur ger mig ngn dag ledigt innan.

    Men alla är olika, jag är för rastlös för att fördriva tiden hemma.. 

  • Äldre 20 Nov 12:23
    #3

    Jobbar på resebyrå,kontorsjobb men stundtals stressigt.

    Med sonen gick jag hem 12 dagar innan BF,lagom eftersom han kom på BF.

    Denna gången går jag hem 13 dagar innan och hoppas att nr 2 håller tiden också

  • Äldre 20 Nov 13:20
    #4

    Jag jobbade på lagret på ett stort varuhus till slutet på sjätte månaden, bytte till lättare avdelning sista två månaderna. Visste inte heller när jag skulle gå hem. Men efter att ha pratat med chefen kom vi fram till att 1 november blev bra iom månadsskifte. Hade bf 18e november, men dottern föddes inte förrän 30e. Så jag var hemma en hel månad, vilket både var skönt och tråkigt. Extra kasst var det för vikten som sköt iväg :P

    Lönen från jobbet kommer in två månader efter och FK pengarna samma månad. Så den månaden jag var hemma var jag det utan att ta ut ersättning för att spara på dagarna

  • Äldre 20 Nov 13:53
    #5

    Jag gick hem fyra veckor innan beräknat datum , barnet skulle komma iaugusti så jag tog min sommarsemester innan. Har ett kontors jobb o hade nog fått svårt att få havandeskaps penning. Men det var tur för jag fick havandeskaps förgiftning o blev akut igång satt efter två veckor.

  • Äldre 20 Nov 15:20
    #6

    Jag visste att jag skulle kunna bli sjukskriven när som helst under graviditeten, men hade en förhoppning om att klara mig fram till en månad innan i alla fall. Nu blev det inte så, utan jag fick gå hem efter halva graviditeten. 

    Det var fruktansvärt tråkigt! Jag kunde förvisso både träna ett par gånger i veckan och träffa folk i alla fall någon gång varje vecka, men jag var "färdig" med hemmavarandet när barnet väl kom. 

  • Äldre 20 Nov 15:27
    #7

    Jag har två barn och med båda så har jag sökt ledigt from 1 vecka före bf. Första sonen kom 15 dagar efter bf vilket innebar att jag ändå blev ledig drygt 3v och det var verkligen de längsta veckorna i mitt liv!! Eftersom jag dessutom har en man som jobbar skift och är ledig mycket på dagtid var vi ju två som gick hemma och bara väntade. Hemskt!

    Så nu i våras när det var dags för nr 2 och jag började gå över tiden så var jag faktiskt inne och jobbade lite. Jätteskönt och helt kravlöst från min chefs sida så jag kunde komma och gå lite som jag ville och orkade. Även lillebror trivdes i magen och kom till slut 14 dagar efter bf.

    Men det beror ju också mycket på hur man mår, jag har sluppit allt vad krämpor heter så det här gått bra att jobba.

  • Äldre 20 Nov 15:29
    #8

    Första barnet blev jag sjukskriven redan från v13 100%. Hade gått hem två månader innan på graviditetspenning om det inte vore för komplikationerna jag hade. Hade både ett riskfyllt och fysiskt tungt arbete så både sjukskrivning och graviditetspenning var inga problem.

    Andra barnet var bf i juli i år. Pluggade så gick hem på sommarlov/föräldraledigt med det större barnet i början av juni så 4 veckor innan bebisen föddes ungefär. Det var lugnare att vara i skolan än hemma med en 2-åring så för mig själv var det bättre i skolan men det var skönt för stora barnet att få lite egentid med mamma innan lillasyskonet kom

  • Äldre 20 Nov 16:09
    #9

    Tack alla för svar och input hittills! Välkomnar gärna fler synpunkter från andra också!

    Och en följdfråga till er som frivilligt gick hem ett tag innan ni skulle föda; hade ni redan då planerat vad ni skulle göra under ledigheten?

  • Äldre 20 Nov 17:22
    #10

    Med första barnet som var beräknad till slutet av juli tog jag mina fyra semesterveckor och sedan föräldraledigt de två veckorna jag trodde var kvar (var helt inställd på att föda före slutet av v 40 av någon anledning, tji fick jag ). Han kom +14, så det blev en lång sommar med mycket väntan. Skönt dock då jag hade väldigt jobbig foglossning.

    Nu väntas syskon i början av året och jag kommer sluta jobba till jul, ha fyra veckors semester och en veckas föräldraledigt innan (samma visa med foglossningen denna gång). Nu blir det däremot planerat kejsarsnitt, så ingen risk för övertid. Glad

  • Äldre 20 Nov 18:05
    #11
    reptilina skrev 2017-11-20 16:09:05 följande:

    Tack alla för svar och input hittills! Välkomnar gärna fler synpunkter från andra också!

    Och en följdfråga till er som frivilligt gick hem ett tag innan ni skulle föda; hade ni redan då planerat vad ni skulle göra under ledigheten?


    Jag gick hem 1 nov så jag tokstädade alla rum innan jul, putsade alla fönster. Rensade ut källaren, garderoben och sorterade mannens verktyg. Hade köpt begagnade möbler till barnrummet så skötbordet och garderoben tapetserade jag inuti och spjälsängen målade jag om. Sorterade bebisen kläder och saker flera ggr. Lagade ny mat och gjorde matlådor. Jag julpyntade och gick på alla julmarknader inom 1 timmes avstånd jag hittade. Bakade julgodis och annat till i princip hela släkten.

    Fram hit var innan BF, efter BF blev jag mer desperat ju mer tiden gick på att bli underhållen. Jag åkte hem till min mans kusiner. Han har två kusiner som har barn i dagisålder. Jag åkte hem till dem på kvällarna när mannen jobbade och hjälpte till med matlagning och lite städning. Mest satt jag och kollade tv med barnen så kusinerna och männen kunde städa, tvätta och sådant. Jag åkte till jobbet och fikade 3 ggr med kollegorna. Åkte till Ikea och bara gick och hoppades på att vattnet skulle gå eller något sådant.

    Det kanske inte låter så, men jag vilade jättemycket också. Hade svårt att sova så jag kollade mycket Netflix på nätterna. Tog tupplurar varje dag.
  • Äldre 20 Nov 18:45
    #12

    Jag jobbade i restaurang och det tog stopp i vecka 25, foglossning och stå upp och bära tungt gick inte alls till slut. Det var fruktansvärt att gå hem så tidigt! Fyra oändliga och hemska månader, det gör jag aldrig om igen. Nu har jag nytt jobb och är gravid med andra. Blir inte foglossningen jobbig så hoppas jag att jag kan jobba till nån vecka innan bf. Misstänker att jag går över två veckor och blir igångsatt igen.

  • Äldre 20 Nov 19:25
    #13

    Jag är gravid med första och har bf den 11/1. Slutade jobba i slutet på oktober, har graviditetspenning from 12/11. Gick två veckor tidigt pga att vi flyttade till annan ort, så det blev naturligt att bryta då. Får ändå full månadslön den här månaden då lönen är släpande plus att jag får från fk så det gör inte mycket alls. Bara skönt att gå tidigare då jag jobbar inom vården och jag har haft väldigt jobbigt med foglossning sen v. 9 så det var rena befrielsen. Har hela nya huset att pyssla med så jag håller mig sysselsatt utan problem :)

    Ang ekonomin så bor vi så himla mycket billigare nu så vi klarar oss helt utan min inkomst egentligen, så det har inte behövt påverka alls skönt nog.

  • Äldre 22 Nov 13:53
    #14

    Tack alla som engagerat er i denna fråga - det hjälper verkligen att höra hur ni har gjort och varför. Men jag hoppas höra från ännu fler därute? :)

Svar på tråden När gick ni hem före förlossning?