• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • siiaa
    Anonym (Första gången) skrev 2017-12-04 15:55:03 följande:

Jag hoppas det tar sig för er, de små simmarna kan ju trots allt överleva ngr dagar om det är så att ni missade äl.

Vi har haft det lite struligt med bebisfronten. Har varit gravid två grr innan, tog sig på andra och första efter det men har inte fått ngn levande bebis än. Därför vart jag så chockad att det tog sig på första nu igen... sannolikheten är ju bara ca 30% även om man prickar äl med exakt dag, större sannolikhet att det inte skulle bli ngt ju... kanske var krämen..? Har haft stenkoll på min cykel länge då jag använde NC som preventivmedel under ett år. Så därför har jag uppmärksammat den korta lutealfasen men också funderat om mina tidigare graviditeter blev misslyckade pga lågt progesteron, att de inte fick tillräcklig med näring. I januari har det gått ett år sedan vi börja. Värt att testa krämen iallafall tänkte jag... nu är det bara att hålla tummarna för tredje graviditeten gillt!!! Har ni försökt länge?

Ja hoppas det fanns några simmare kvar. Annars blir nästa äl under julledigheten så då blir det lättare att få till det :D

Ja okej, då förstår jag! Men då tror jag det är jättebra att du smörjer med progestron, dina missfall kan ju ha berott på låg nivå.

Har för mig att jag har läst att det är lättare för ägget att fästa om man nyligen varit gravid, så kanske därför det tog sig fort igen :D

Ja tredje gången gillt blir det, håller alla tummar!!

Det här är vårt sjunde försök utan plus :( hoppas att det är progesteronet som har varit problemet.
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 19:40:05 följande:

Ja hoppas det fanns några simmare kvar. Annars blir nästa äl under julledigheten så då blir det lättare att få till det :D

Ja okej, då förstår jag! Men då tror jag det är jättebra att du smörjer med progestron, dina missfall kan ju ha berott på låg nivå.

Har för mig att jag har läst att det är lättare för ägget att fästa om man nyligen varit gravid, så kanske därför det tog sig fort igen :D

Det här är vårt sjunde försök utan plus :( hoppas att det är progesteronet som har varit problemet.

Jag hoppas också det för er skull och hoppas på pluss åt er. Annars kanske en lite försenad julklapp :D

Jag hoppas vi får våra små mirakel anart <3
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 19:40:05 följande:

Hur har det gått siiaa?
  • siiaa
    Anonym (Första gången) skrev 2017-12-10 10:35:16 följande:

Hur har det gått siiaa?

Är på äl+11 nu och ingen mens :) har inte tagit nåt test än och tänker nog vänta till äl+14. Men känns skönt att mensen håller sig borta än så länge för det borde ju betyda att krämen funkar! :)

Hur går det för dig?
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-10 17:04:22 följande:

Är på äl+11 nu och ingen mens :) har inte tagit nåt test än och tänker nog vänta till äl+14. Men känns skönt att mensen håller sig borta än så länge för det borde ju betyda att krämen funkar! :)

Hur går det för dig?

Åh vad skönt att höra! :) då hoppas jag att ni får ett pluss också!

Joro det går bra, fortsätter att smörja och hoppas på det bästa, än är det för tidigt att säga ju men ska nog boka ett tidigt vul så man vet om där faktiskt är ngt!
  • Elliot1

Var det någon här som hade känt några annorlunda symptom sen ni började med krämen?

Mina bröst har varit ovanligt ömma denna månad, om man jämför med tidigare försök. Men har läst mycket om att progesteron och att den kan ge lite falska gravidsymptom..

Känner mig dock allmänt PMS:ig så räknar med att få mens på tors eller fre..

• siiaa
    Anonym (Första gången) skrev 2017-12-10 19:43:02 följande:

Åh vad skönt att höra! :) då hoppas jag att ni får ett pluss också!

Joro det går bra, fortsätter att smörja och hoppas på det bästa, än är det för tidigt att säga ju men ska nog boka ett tidigt vul så man vet om där faktiskt är ngt!

Vad bra, du ska se att det går vägen den här gången! :)

Ja kan nog vara skönt att få ett tidigt så slipper man oroa sig i onödan.
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2017-12-10 22:53:39 följande:

Var det någon här som hade känt några annorlunda symptom sen ni började med krämen?

Mina bröst har varit ovanligt ömma denna månad, om man jämför med tidigare försök. Men har läst mycket om att progesteron och att den kan ge lite falska gravidsymptom..

Känner mig dock allmänt PMS:ig så räknar med att få mens på tors eller fre..

Mina bröst är också ömma, brukar nästan aldrig ha det annars så antar att det beror på progesteronet.
  • Elliot1
    siiaa skrev 2017-12-11 08:09:59 följande:

Mina bröst är också ömma, brukar nästan aldrig ha det annars så antar att det beror på progesteronet.

Man kan ju alltid hoppas att det är det något annat men av vad jag läst verkar det vara en bieffekt av krämen :(
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2017-12-11 08:52:21 följande:

Man kan ju alltid hoppas att det är det något annat men av vad jag läst verkar det vara en bieffekt av krämen :(

Ja tyvärr är det nog så :(
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm