• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • siiaa
    Veenus skrev 2018-01-03 09:34:01 följande:

Vad skönt att du slipper biverkningar, förutom brösten då! Började du smörja direkt efter ägglossning? När brukar dina spottings börja?

För mig funkade krämen över förväntan! Var hos gyn i fredags och då togs test som var negativt så då slutade jag smörja (smorde sista i torsdags). Men mensen kom aldrig så testade positivt i söndags :) Och sen dess har jag inte smort, tänker att om kroppen lyckades fixade stegringen själv från fredag till söndag så borde den klara sig utan krämen nu. Får se, hoppas allt går bra annars *peppar peppar* så kommer jag smörja längre nästa gång.

Vet ju inte om det var krämen men jag tror att min förlängning från 11 till 13 dagar faktiskt kan ha haft en påverkan att det tog sig :)

Lycka till till er!!!

Grattis!! Vad kul! Hur länge hade ni försökt? :)
  • Eleonoratösen
    siiaa skrev 2018-01-03 11:55:46 följande:

Jag är på dag 7 med smörjandet. Ömma bröst här också men annars inget speciellt.

Skönt att du inte haft några spottings än :) när brukar dom komma i vanliga fall?

De brukar komma runt dag 4-5. Nu har jag tagit cellprov idag så nu blöder jag. Ska ta hormonprover nästa månad men läkaren tror ändå jag har ÄL på dag 14 oavsett vad temp eller äl-tester visar. Han trodde det väl mest för att det är så ovanligt med kort lutealfas...
  • Eleonoratösen
    Veenus skrev 2018-01-03 09:34:01 följande:

Vad skönt att du slipper biverkningar, förutom brösten då! Började du smörja direkt efter ägglossning? När brukar dina spottings börja?

För mig funkade krämen över förväntan! Var hos gyn i fredags och då togs test som var negativt så då slutade jag smörja (smorde sista i torsdags). Men mensen kom aldrig så testade positivt i söndags :) Och sen dess har jag inte smort, tänker att om kroppen lyckades fixade stegringen själv från fredag till söndag så borde den klara sig utan krämen nu. Får se, hoppas allt går bra annars *peppar peppar* så kommer jag smörja längre nästa gång.

Vet ju inte om det var krämen men jag tror att min förlängning från 11 till 13 dagar faktiskt kan ha haft en påverkan att det tog sig :)

Lycka till till er!!!

Stort grattis! Så roligt!
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-03 12:10:44 följande:

De brukar komma runt dag 4-5. Nu har jag tagit cellprov idag så nu blöder jag. Ska ta hormonprover nästa månad men läkaren tror ändå jag har ÄL på dag 14 oavsett vad temp eller äl-tester visar. Han trodde det väl mest för att det är så ovanligt med kort lutealfas...

Okej. Ja det kanske är ovanligt, men läkare borde ju veta att man kan ha annat än 14 dagar. Tror inte att vi alla har fel trots äl-tester och tempande., du får visa honom nästa månad att det var han som hade fel :)
  • Veenus
    siiaa skrev 2018-01-03 11:57:14 följande:

Grattis!! Vad kul! Hur länge hade ni försökt? :)

Tack! Vi hade bara försökt aktivt i 4 månader så tog sig ju relativt fort..
  • Veenus
    Eleonoratösen skrev 2018-01-03 12:10:44 följande:

Men alltså.. tycker det är så konstigt att vissa läkare ska proppsa på detta med 14 dagar när det är helt uppenbart att det inte är så för alla!! Tempar du med NC? För då får man ju så bra statistik på alla olika faser etc (finns säkert andra bra appar eller så kan man ju räkna själv)

Hoppas verkligen krämen kan förlänga lutealfasen för dig!!! Kan ju vara så att det första omgången hjälper med spottingen och sen med tiden förlänga dagarna!
  • Mawie

Bim 3/1 ,ömmande bröst(sen dagen efter äl)

Har haft som mensvärk nu i två dagar men inget i dag.

Började smörja med progestronkrömen två dagar efter ägglossning.

Men vet att jag blev så öm i brösten förra månaden av krämen.

Testar på söndag, supernervös!

• Eleonoratösen

På CD 29 nu. ÄL+8. Längsta cykeln jag haft. Temperaturen har inte droppat, men den är inte riktigt hög heller. Får se hur det går. ???? testar väl i näst vecka men smörjer fram tills dess eller tills mensen kommer. Den kan komma fast man smörjer väl?!

• Mawie

Har normalt en menscykel på 35 och lutealfas 13.

Vi började försöka få barn början på 2016.

Ett år senare fortfarande inte hänt något, så började med RR och direkt blev jag gravid jan 2017 men slutade i mf i v 13, fick sedan ett till mf i v 8 i aug.

Testar nu om progestronkrämen kan hjälpa mig att behålla bejbisarna.

• Malni
    Eleonoratösen skrev 2018-01-05 12:18:32 följande:

På CD 29 nu. ÄL+8. Längsta cykeln jag haft. Temperaturen har inte droppat, men den är inte riktigt hög heller. Får se hur det går. ???? testar väl i näst vecka men smörjer fram tills dess eller tills mensen kommer. Den kan komma fast man smörjer väl?!

När jag använde progesteron krämen innan jag blev gravid så smörjde jag alltid tills mensen kom, så ja den kommer ändå :) men man kan också sluta om tempen dippat :) bara man är säker på att man inte är gravid :)
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm