Kan man överlåta hyreskontrakt inom familjen?
Går det att överlåta ett kontrakt till hyresrätt från en förälder till ett barn? Eller från ett barn till en förälder? Har olika hyresvärdar olika krav?
Går det att överlåta ett kontrakt till hyresrätt från en förälder till ett barn? Eller från ett barn till en förälder? Har olika hyresvärdar olika krav?
Generellt gäller att man kan överlåta kontrakt om man varit varaktigt sammanboende och delat hushåll, så från såväl förälder till barn som tvärt om ska kunna fungera.
Vad som är att räkna som varaktigt sammanboende skiljer sig säkert mellan olika hyresvärdar dock, men jag kan tänka mig att man pratar om åratal där parterna ska ha varit skrivna på adressen. Som alltid gäller ju att den som vill överta kontraktet ska ha egen ekonomisk möjlighet att betala hyran.
Normalt sett inte. Enda gången jag känner till där det godkänts av värden var ett vuxet barn som fick ta över en förälders kontrakt när denne flyttade till annan ort. Men då hade barnet varit skriven på adressen och bott där hela sitt liv.
Hos det kommunala bostadsbolaget där vi bor gäller att man får ta över ett kontrakt om man kan visa att man bott tillsammans i två eller tre år (minns inte vilket av dem). Som någon nämnde ovan gäller ju samma krav på den nya hyresgästen angående inkomst och inga betalningsanmärkningar, etc.
Om din mamma vill ta över din hyresrätt så kan du skriva henne på kontraktet en tid innan du flyttat ut. När du flyttar tar du bort ditt namn från kontraktet, och din mamma får stå kvar som ensam hyresgäst.
Jag och min storebror bodde tlllsammans då jag gick på gymnasiet och han stod på kontraktet. När han flyttade ihop med sin sambo fick jag ta över kontraktet i ett år, sen var jag tvungen att flytta ut.
Om du menar att föräldrarna hyr en lägenhet i syfte att genast skriva över den på sitt barn utan att ha för avsikt att bo där själv någonsin så är svaret nog nej.