Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Mariell8 skrev 2017-11-21 21:46:56 följande:

Kanske därför de nekar ledig pga att hemskolning inte har varit bra...

Men det har den visst varit.
  • Anonym (Mamma)
    Mariell8 skrev 2017-11-21 21:50:59 följande:

Uppenbarligen så ligger dina barn efter och därför nekar de er ledighet. Åk på jullovet istället.

Alltså sluta nu. De ligger inte efter så kom inte med massa falska scenarion. Vi hade åkt på lovet om vi kunnat.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (boss) skrev 2017-11-21 21:54:14 följande:

Låter märkligt att ni måste jobba under jullovet men sen när resorna blir billigare efter lovet går det bra att åka.

Vilka jäkla resor är det som blir billigare!? Jag har inte ens varit utomlands på över tio år! Vi ska till min släkt för att en släkting är allvarligt sjuk! Som sagt, det är INGEN NÖJESRESA så lägg ner den dryga tonen!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2017-11-21 21:55:41 följande:

Att besöka släkt räknas väl som nöjesresa, eller vad skulle du kalla det?

Jag ser inte en sista chans att träffa en släkting i livet som en nöjesresa nej.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2017-11-21 21:54:30 följande:

Har ni hemskolat?

I perioder av sjukdom ja. Helt godkänt och barnet ligger väldigt bra till.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (boss) skrev 2017-11-21 22:00:38 följande:

Alla resor är billigare under skollovet i synnerhet jullovet som liggersamtidigt för alla.

Ska ni åka bil inom Sverige kan ni ta ledigt 3 dagar som är normalt att man får ta ledigt och åka över en då förlängd helgen?

Vi kommer flyga.

Enligt vår skolas regler så får man ta ledigt två veckor (10 dagar + helg) så förstår inte varför de ska krångla.. I värsta fall får vi väl korta ner vistelsen, men vill vara där så länge det bara går..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rimligt) skrev 2017-11-21 22:08:18 följande:

Allvarligt sjuk just nu men ni åker på ett, "sista " besök om 6 veckor? Tror du ens att hen lever då?

Jag tror och hoppas det. Hade åkt tidigare om vi kunnat.
  • Anonym (Mamma)
    Mini22 skrev 2017-11-21 22:08:56 följande:

Oj vilka svar... till TS många rektorer har blivit mer restriktiva gällande resor och ledigheter utöver lov. Vissa har tom det som policy. Det som kan hända om du åker iväg ändå är att du kan bli anmäld till soc. Du ser inte till att dina barn fullföljer skolplikten. Soc i sin tur kommer lägga ner anmälan om detta är en engångs grej. Skolan kan även kalla dig på möte och du får sitta och skämmas typ... mer än så kan inte hända och ovanstående är väldigt liten risk att det händer. Om övrig info i TS är korrekt med engångshändelse och barn som inte ligger efter eller har annan problematik.

Tack för ditt svar!

Jag har väldigt svårt att tro att lärarna skulle anmäla oss, har väldigt bra kontakt med dem, det är rektorn som är knepig.
  • Anonym (Mamma)
    rika skrev 2017-11-21 22:11:17 följande:

Men, om ni inte kan åka för att ni jobbar så är det väl bara att åka ändå? Det är ju det ni menar att era barn ska göra..åka fast de inte har lov. Märkligt resonemang och ett tecken på ogenomtänkt beslut.

Det är verkligen inte samma sak som att en sex- och en sjuåring får ledigt från skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 22:16:16 följande:

Men du säger att ni hemskolat vid "flera" gånger? Hur kan ni gjort det när ni har ett barn i f-klass och ett i ettan och det bara är november?? 

Hon går i tvåan. Började ett år tidigare med sina kompisar från förskolan.
  • Anonym (Mamma)

Vi kommer självklart inte vara hos hen hela vistelsen, vi har en stor släkt som vi inte träffat på länge som vi tänkte passa på att träffa samtidigt eftersom vi är borta så sällan.

Vi får inte ta semester under julen, så ni kan sluta fråga om det.

Och hemskolningen har INGET med det här att göra.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-22 07:40:58 följande:

Jo för det kan vara därför rektor nekar ledigheten..

Kan du lägga ner? Jag säger ju att det inte har med det att göra, så antingen tror du mig eller så kan du sluta skriva.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Medförälder) skrev 2017-11-22 07:40:28 följande:

Tänk om läraren tänkt starta upp något under de två veckor ni är borta så måste läraren ändå lägga tid för att förklara. Tid som kanske andra behöver bättre. Det handlar inte bara om dina barn!

Märkligt då att läraren inte har några problem med att vi åker.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Rimligt) skrev 2017-11-22 08:38:30 följande:

Det k a n vara ett godkänt undantag om en närstående släkting är döende. Rektor får besluta om längre ledigheter. Dessutom får denne ge mandat till lärare att bevilja upp till 10 dagars ledighet per l ä s å r. Förslaget om att Ts ska kontakta rektorn och diskutera alternativ, t.ex en kortare resa, är det klokaste Ts kan lyssna på. Jag misstänker att "hemskolningen" kan ligga till grund för beslutet då Ts förmodligen med råge överstiger de 10 dagar per läsår som rektor får bevilja.

Nej, nej, nej. Hemskolningen har INGET med saken att göra. Den är godkänd, hon är inte ledig och hon ligger före de flesta i klassen.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet