• Anonym (Kaffedraken)

    Bra lön eller bra förmåner/flexibilitet?

    Hej,
    är i en klurig (men smickrande) situation. Är 34 år gammal och har i nuläget en lön på 34.000 kr/mån. Är nu på väg att byta jobb (inom IT-sektorn), och har två finfina möjligheter.

    Arbetsgivare 1:
    Lön 38.000 kr
    Helt nyrenoverade lokaler
    Flexibel syn på hemmajobb
    Generös syn på utvecklingsmöjligheter/seminarium etc.
    Bra teknik, sprillans nya mac-datorer etc.

    Arbetsgivare 2:
    Lön 44.000 kr
    Sunkiga lokaler (tänk finlandsfärja, röd heltäckningsmatta från 70-talet..)
    Hemmajobb uppskattas inte mer än i undantagsfall
    Ingen särskilt generös syn på utvecklingsmöjligheter/seminarium etc.
    Äldre teknik med PC-datorer etc.

    Hur resonerar ni? Är alla skillnader värda 6.000 kr/mån extra (trots allt 72.000 kr/år... men blir ju mindre efter skatt såklart)? Hur "pengakåt " ska man vara?

  • Svar på tråden Bra lön eller bra förmåner/flexibilitet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade utan minsta tvekan valt alternativ 1. Har man lön nog för att klara sig utan att dra åt svångremmen är det väl värt att välja en bekväm arbetsplats som gör vardagen trevligare och roligare.

  • Anonym (Kaffedraken)
    floya skrev 2017-11-22 00:02:08 följande:

    Hej,

    är i en klurig (men smickrande) situation. Är 34 år gammal och har i nuläget en lön på 34.000 kr/mån. Är nu på väg att byta jobb (inom IT-sektorn), och har två finfina möjligheter.

    Arbetsgivare 1:

    Lön 38.000 kr

    Helt nyrenoverade lokaler

    Flexibel syn på hemmajobb

    Generös syn på utvecklingsmöjligheter/seminarium etc.

    Bra teknik, sprillans nya mac-datorer etc.

    Arbetsgivare 2:

    Lön 44.000 kr

    Sunkiga lokaler (tänk finlandsfärja, röd heltäckningsmatta från 70-talet..)

    Hemmajobb uppskattas inte mer än i undantagsfall

    Ingen särskilt generös syn på utvecklingsmöjligheter/seminarium etc.

    Äldre teknik med PC-datorer etc.

    Hur resonerar ni? Är alla skillnader värda 6.000 kr/mån extra (trots allt 72.000 kr/år... men blir ju mindre efter skatt såklart)? Hur "pengakåt " ska man vara?


    Ca 3000 kr mer i månaden efter skatt alltså. Naej, för det hade jag nog valt första jobbet. Förutom att det hade gett mycket mer trivsel i vardagen nu, så tyder det på att den arbetsgivaren kommer ha bättre förutsättningar att utvecklas. Den arbetsgivaren har redan börjat anpassat sig till ett förändrat arbetsklimat och innovationer, vilket den andra arbetsgivaren inte gjort som snarare verkar förlita sig på att det som fungerat tidigare fungerar nu också. Det första är något jag verkligen värdesätter för min egen karriärs utveckling.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alternativ 1. Tid, flexibilitet, utveckling och ällmän trivsel är så mycket mer värt än 3000 kr efter skatt.

    Själv har jag just tagit ett slags sabbatsår, jag ska jobba men inte på samma sätt, vilket slår väldigt hårt mot min lön, mindre än 2/3 än jag tjänat per månad i år, men det är så värt det, just för tid, flexibilitet, uteckling och allmän trivsel.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag valde ett jobb med betydligt lägre lön än ditt nr1 för att få de förmånerna :) Så skönt med flexibiliteten! Mac hade varit ett stort minus för mig dock : P

  • Anonym (Kaffedraken)
    floya skrev 2017-11-22 00:02:08 följande:

    Hej,
    är i en klurig (men smickrande) situation. Är 34 år gammal och har i nuläget en lön på 34.000 kr/mån. Är nu på väg att byta jobb (inom IT-sektorn), och har två finfina möjligheter.

    Arbetsgivare 1:
    Lön 38.000 kr
    Helt nyrenoverade lokaler
    Flexibel syn på hemmajobb
    Generös syn på utvecklingsmöjligheter/seminarium etc.
    Bra teknik, sprillans nya mac-datorer etc.

    Arbetsgivare 2:
    Lön 44.000 kr
    Sunkiga lokaler (tänk finlandsfärja, röd heltäckningsmatta från 70-talet..)
    Hemmajobb uppskattas inte mer än i undantagsfall
    Ingen särskilt generös syn på utvecklingsmöjligheter/seminarium etc.
    Äldre teknik med PC-datorer etc.

    Hur resonerar ni? Är alla skillnader värda 6.000 kr/mån extra (trots allt 72.000 kr/år... men blir ju mindre efter skatt såklart)? Hur "pengakåt " ska man vara?


    Hade valt alternativ ett, men lite OT, PC är inte alls äldre teknik, i min bransch så används PC, i andra branscher används MAC.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Meriall skrev 2017-11-22 05:12:35 följande:

    Jag valde ett jobb med betydligt lägre lön än ditt nr1 för att få de förmånerna :) Så skönt med flexibiliteten! Mac hade varit ett stort minus för mig dock : P


    För mig också, sambon fick en MAC (de använder både MAC och PC där), efter ett halvår så var han så frustrerad på den, så han valde att ta en äldre PC som var mer smidig och mer användarvänlig
  • Anonym (Kaffedraken)

    Självklart alternativ 1! Flexibilitet är så viktigt i livspusslet och för trivseln, eftersom flexibilitet också signalerar tillit.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur mycket flexibilitet behöver du? Har du barn? Jag skulle nog luta åt alternativ 2. 6000 i löneskillnad nu kommer troligen att hänga kvar under resten av ditt yrkesverksamma liv och göra stor skillnad på den pension du sedan kommer att få. Det är svårt att få upp sin lön utan att byta arbetsplats, eller åtminstone tjänst, så om du trivs så bra att du vill stanna länge finns risk att du hamnar efter i löneligan.

    Å andra sidan så är kunskap färskvara inom IT, så ett jobb med bra utbildnings- och utvecklingsmöjligheter är inte att förakta i det långa loppet heller.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Stårschan skrev 2017-11-22 08:46:12 följande:

    Hur mycket flexibilitet behöver du? Har du barn? Jag skulle nog luta åt alternativ 2. 6000 i löneskillnad nu kommer troligen att hänga kvar under resten av ditt yrkesverksamma liv och göra stor skillnad på den pension du sedan kommer att få. Det är svårt att få upp sin lön utan att byta arbetsplats, eller åtminstone tjänst, så om du trivs så bra att du vill stanna länge finns risk att du hamnar efter i löneligan.

    Å andra sidan så är kunskap färskvara inom IT, så ett jobb med bra utbildnings- och utvecklingsmöjligheter är inte att förakta i det långa loppet heller.


    Det finns en gräns hur lönen påverkar pensionen. Om man funderar på pensionen, så skulle jag kolla av kollektivavtal och vad de gör för avsättningar för pensionen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2017-11-22 08:28:07 följande:
    För mig också, sambon fick en MAC (de använder både MAC och PC där), efter ett halvår så var han så frustrerad på den, så han valde att ta en äldre PC som var mer smidig och mer användarvänlig
    Meriall skrev 2017-11-22 05:12:35 följande:

    Jag valde ett jobb med betydligt lägre lön än ditt nr1 för att få de förmånerna :) Så skönt med flexibiliteten! Mac hade varit ett stort minus för mig dock : P


    Visst är det så att PC är bättre på vissa grejer - men i min yrkesroll är mac (och programvarorna som enbart finns till mac) strået vassare. :) Därför känns det som ett "steg ner" att börja sitta med PC igen.
Svar på tråden Bra lön eller bra förmåner/flexibilitet?