• svarteb

    Korsband av?!

    Tjo!

    Lirade korpeninnebandy för några dagar sedan, fick mig en rejäl tackling i ryggen samtidigt som jag var på väg framåt med all tyngd på mitt vänsterben. Det slutade med att kroppen fick en roterande rörelse förutom vänsterbenet som satt som fast i golvet. Ett jävla ljud hördes från knät, lät snarlikt "knäcka knäckebröd"'. Där och då var det omöjligt att stödja på benet.

    Träffade en ortoped dagen efter, och han sa att mitt främre korsband antagligen gått av. Jag inväntar en magnetröntgen för att fastställa skadan, men är fundersam till om det verkligen skulle vara korsbandet som rykt (kanske mest för att jag verkligen hoppas på något annat).

    Mina symptom är (3 dagar efter)

    - Nästan ingen svullnad (varken vid skadetillfället eller nu)

    - Kan utan problem stödja på benet utan att känna smärta.

    - Vissa problem att sträcka ut benet helt, samt omöjligt att till exempel sitta på huk på grund av smärta.

    - Knät känns "ostabilt" inte så att det gör ont, mer vingligt, framförallt när jag belastar det

    - Får ibland "hugg" i knät som gör satans ont, främst om jag råkar röra det i sidled.

    Jag vet att ortopeden med största sannolikhet har rätt, men bristen på svullnad och att jag utan problem kan stödja på benet tre dagar efter får mig ändå att fundera.

    Så ni som har drabbats av detta, känner ni igen er? Och om det är korsbandet, är det värt att genomföra en operation?

    Väl mött Svarteb

  • Svar på tråden Korsband av?!
  • cosinus

    Opererat korsbandet för 20 år sen.

    Mitt gick inte av med en smäll utan jag skadade det i etapper och på slutet var det typ 10 % som höll ihop det.

    För mig var det underbenet som satt fast i konstgräs och låret som liksom åkte snett frammåt/utåt över knät. Främre korsbandet i mitt fall.

    Hade inga problem att gå därifrån (ingen av gångerna knät vek sig) däremot svällde jag upp rejält efter. Men aldrig behövt ha kryckor för korsbandet.

    Ostabilitet är ju rätt typiskt.

    Höll på att tjorva med knät i det skicket i två år innan operation. Efter det har jag inga som helst problem med knät. Slalom, innebandy, fotboll. Allt funkar, har även provat springa maraton och även med lite mer mängdslitage håller knät. Det enda jag kan känna av är att även en menisk gick sönder innan operationen så den fick tas bort. Den frånvarande menisken kan jag inland märka av.

    Sen har jag en skruv i knät sen operationen som sitter rätt ytligt och gör satans ont att slå i. Men annars inga problem, lätt bästa beslutet för mig att operera.

    Även min bror är korsbandsopererad, för bara några år sen, och vad jag vet har han heller inga men idag.

    Vet dock de som inte blivit bättre av operation också.

  • mattanb

    Jag drog mitt främre korsband för 1 år och 8 månader sedan och känner igen mig i det du skriver. När skadan skedde (knuff i handbollsmatch, vred knät och landade sedan på det) kunde jag inte heller stödja mig på det. Symptom efter några dagar var liknande det du beskriver. Dock var det fortfarande väldigt svullet och jag fick gå med kryckor första veckan. Sedan efter kanske 2-3 veckor var det inga problem att gå, men ostabilt, hugg och smärta vid olika rörelser var där som du beskriver.


    Det man får ha i åtanke med mina symptom, att det var väldigt svullet och tog betydligt längre innan jag kunde gå jämfört med dig, är att jag skadade menisken och inre ledbandet också. 


     


    Men jag opererade iallafall korsbandet och menisken 2 månader efter skadan, det var inte någon tvekan om saken. Eftersom att jag var 15 år och en väldigt aktiv idrottare. Var tvungen om jag ville spela handboll igen. Men man klarar ju sig bra utan ett korsband, om man inte idrottar och har en sport som kräver ett stabilt knä. 


     


    Om du ska göra det eller inte är ju svårt att ge råd om. Beror väl på hur aktiv innebandyspelare du är och om du vill fortsätta med det. Är man en väldigt aktiv person och du vet med dig att du belastar knät mycket är nog en operation optimalt. 


    Men tycker du ska diskutera det med din ortoped som har bäst koll, där du får berätta om din livsstil och ortopeden efter det kan avgöra/rådgiva vad som vore bäst och vilka konsekvenser det finns om man inte gör det osv. 


     


    Självklart är det dryg rehab efteråt, att få böjning och sträckning tillbaka, men det går sig an om man bara vill. Sen är jag ju ung, vilket har inverkan på läkning och rehab. 


     


    1 1/2 år senare och jag är igång med handbollen igen och elitsatsar på ett idrottsgymnasium, tufft är det såklart fortfarande, när man varit borta så länge är det svårt för resten av kroppen att hänga med, men med tid och mycket gym så ska det inte vara några problem. 

  • gruvan

    Jag har haft av främre korsbandet i båda knäna (inte samtidigt!) och tyvärr känner jag igen mig i allt du skriver. Jag hade även sönder inre menisken båda gångerna och har ungefär halva kvar i varje knä nu efter operationerna. Första gången kunde jag dock inte stödja på benet på flera dagar men andra gången kunde jag gå på benet direkt efter skadetillfället. Det berodde på att jag hade en helt annan muskelstyrka runt om andra gången vilket höll ihop knät utan korsbandet.

    Första gången fick jag vänta 6 månader på operation. Under den tiden gick jag hos sjukgymnast 2-3 gånger i veckan plus körde styrka/rehab på mina vanliga fotbollsträningar. Jag minns att jag sprang sista biten till sjukhuset dagen jag skulle opereras eftersom jag var sen. Då blev det verkligen en chock när jag vaknade upp efter operationen och knappt kunde stå. Jag fortsatte med rehaben på samma sätt efter operationen som innan och var tillbaka på fotbollsplanen sex månader efter operationen. Eftersom jag hade en så lång rehab innan operationen hade jag hunnit bygga så pass mycket muskelmassa att jag hade rätt mycket att ta av vid operationen (de gör nytt korsband av muskelfibrer från hamstrings) vilket gjorde att rehaben efter operationen gick rätt snabbt.

    Under rehaben tränade jag självklart båda benen och därför blev jag väldigt mycket starkare än vad jag var innan skadan. Därför blev jag rätt förvånad när jag bara ett par månader efter min comeback hade av främre korsbandet i det andra knäet. Men som jag skrev i början hade jag då så pass stor muskelstyrka att jag klarade av att gå direkt efter det hade gått av. Den gången behövde jag bara vänta en månad på operation. Andra gången var jag beredd på smärtan och stelheten vilket gjorde att det kändes lättare direkt efter operationen än vad det gjorde efter första. När jag skulle gå och kissa första gången efter bedövningen hade släppt gick jag med stöd direkt och var noga med att gå från häl till tå på foten direkt. Jag kände mig dock väldigt uppgiven och omotiverad under rehaben så jag gick bara till sjukgymnasten två gånger i veckan och klarade inte av att gå på fotbollsträningarna för jag saknade att få vara med så mycket. Så den gången tog det ett år innan jag var helt bra igen.

    Jag hade av mina korsband när jag var 19 och 20 år och för mig har det helt klart varit värt att operera. Det var svinjobbigt med operationerna men jag hade nog inte klarat av att vara idrottslärare om jag inte hade gjort dem. Jag spelar inte fotboll längre, det vågar jag inte, men jag kan idrotta, träna, leka med mina barn och har även vandrat inkaleden och genomfört en tjejklassiker utan större problem med knäna. Skulle jag ha av främre korsbandet igen hade jag absolut opererat det igen!

Svar på tråden Korsband av?!