• Marta96

    Abort panik

    Hej!

    Skulle verkligen behöva lite råd i livet just nu och tänkte att kanske tankar och funderingar från personer jag inte känner kanske är det jag behöver.

    Jag är precis fyllda 21år och är gravid i ca vecka 7-8 och har bokstavligen panik.

    Jag har alltid varit den som sagt att blir jag gravid nu så vill jag helst inte göra abort. Min pojkvän dock är helt emot detta och vill inte under några omständigheter behålla detta barn. Nu står jag som ni kanske förstår vid ett rätt stort vägskäl i livet.

    Vad ska jag ta mig till? Har en abortrådgving inbokad om 9dagar..

  • Svar på tråden Abort panik
  • ALM82

    Hej!

    Du skriver inte så många anledningar till varför du vill behålla och varför han inte vill behålla. 
    Men rent generellt brukar jag säga att det är du som bestämmer, han visste vad han gav sig in på i och med oskyddat sex. Likaväl som du. 
    Sen tycker jag att man ska vara logisk och försöka tänka rationellt. Hur ser er livssituation ut? Skulle ni ha råd med ett barn, t.ex? Om du behåller barnet mot hans vilja och han lämnar dig, skulle du klara av att vara ensamstående?
    Lite sånt tycker jag är viktigt att ha påpeka och inte bara "behåll barnet om du vill!"
    Sen förstår jag att det är en väldigt jobbig situation... 
    Lycka till med allt. Abortrådgivningen blir nog bra.

  • RJEL

    Jag har gjort abort 1 gång för vi båda ville. Har även gjort abort 1 gång för jag börjat nytt jobb precis och för att jag visste hur emot och oredo min sambo är. Så för de mesta gjorde jag de för hans skull.
    Nu är vi gravida för 3:dje gången och är i v.16 och denna ska vi behålla för vi båda är redo.

    Tycker de ä svin dåligt att vi tjejer säger att vi bestämmer för killen visste va den gjorde o blabla.. men jag åt P-piller dom 2 första gångerna o missa av nån anledning. Så va ska killen göra ? Ja säger att ja äter P-piller.

    Prata igenom med varandra kom fram till något ihop.

  • ALM82
    RJEL skrev 2017-11-22 13:54:03 följande:

    Jag har gjort abort 1 gång för vi båda ville. Har även gjort abort 1 gång för jag börjat nytt jobb precis och för att jag visste hur emot och oredo min sambo är. Så för de mesta gjorde jag de för hans skull.
    Nu är vi gravida för 3:dje gången och är i v.16 och denna ska vi behålla för vi båda är redo.

    Tycker de ä svin dåligt att vi tjejer säger att vi bestämmer för killen visste va den gjorde o blabla.. men jag åt P-piller dom 2 första gångerna o missa av nån anledning. Så va ska killen göra ? Ja säger att ja äter P-piller.

    Prata igenom med varandra kom fram till något ihop.


    Ja alltså, jag påpekade speciellt i och med oskyddat sex. Skyddar man sig och det blir graviditet ändå så är det självklart ingens "fel".
Svar på tråden Abort panik