Spelberoende
Hej,
Jag skulle behöva tips och råd på hur man slutar spela eller åtminstone blir bättre på att stå emot impulsen att spela. Är tacksam på både rent praktiska tips som t.ex spärra Trustly eller liknande, men även råd angående hur man ska tänka angående spel och hur man blir mer vaksam på situationer/känslor som kan trigga spelandet.
Mina försök till åtgärder hittills är:
Spärrat Trustly (tjänst som man överför pengar med)
Spärrat två-tre andra betalsätt
Blockerat spelsidor på min dator (dock inte på telefonen, inte hittat något bra program som funkar där. Tar gärna emot tips)
Kontaktat stödlinjen
Ställt mig i kö för hjälp mot spelberoende hos Beroendecentrum (börjar dock inte förrän i mars)
Har fortfarande ett betalkort och bank-id som jag ensamt "tar hand om".
Har haft funderingar på att spärra bank-id, men då jag känner att jag behöver det till mkt annat så är det svårt.
Även funderat på att byta till maestro-kort, dock osäker på om man kan betala med det via internet? Eftersöker ett betalkort som inte tillåter internetköp.
Vad mer kan man göra?
Kan tillägga att jag har skulder i form av sms-lån och spärrat mig från tre sidor där jag tidigare lånat, men har lån kvar på hos andra kreditgivare... Hamnat i en ond cirkel med sms-lån.
Har även funderat på varför jag spelar och det beror nog mkt på att jag söker spänning och använder det som distraktion. Har problem med ångest och till viss del nedstämdhet och kämpar väldigt mkt med detta, tror spelandet har blivit som någon form av andningshål där jag dels slipper tänka på ångesten och där jag kan känna spänning. Skulle behöva några aktiviteter som kan ersätta spelandet, men vet inte riktigt vad. Har aldrig haft en direkt hobby..
Blev en lång uppsats detta, men hoppas någon orkar läsa! :)