• Anonym (Spelberoende tjej)

Spelberoende

Hej,

Jag skulle behöva tips och råd på hur man slutar spela eller åtminstone blir bättre på att stå emot impulsen att spela. Är tacksam på både rent praktiska tips som t.ex spärra Trustly eller liknande, men även råd angående hur man ska tänka angående spel och hur man blir mer vaksam på situationer/känslor som kan trigga spelandet.

Mina försök till åtgärder hittills är:

Spärrat Trustly (tjänst som man överför pengar med)
    Spärrat två-tre andra betalsätt
    Blockerat spelsidor på min dator (dock inte på telefonen, inte hittat något bra program som funkar där. Tar gärna emot tips)
    Kontaktat stödlinjen
    Ställt mig i kö för hjälp mot spelberoende hos Beroendecentrum (börjar dock inte förrän i mars) 

Har fortfarande ett betalkort och bank-id som jag ensamt "tar hand om". 

Har haft funderingar på att spärra bank-id, men då jag känner att jag behöver det till mkt annat så är det svårt.
    Även funderat på att byta till maestro-kort, dock osäker på om man kan betala med det via internet? Eftersöker ett betalkort som inte tillåter internetköp.

Vad mer kan man göra?

Kan tillägga att jag har skulder i form av sms-lån och spärrat mig från tre sidor där jag tidigare lånat, men har lån kvar på hos andra kreditgivare... Hamnat i en ond cirkel med sms-lån.

Har även funderat på varför jag spelar och det beror nog mkt på att jag söker spänning och använder det som distraktion. Har problem med ångest och till viss del nedstämdhet och kämpar väldigt mkt med detta, tror spelandet har blivit som någon form av andningshål där jag dels slipper tänka på ångesten och där jag kan känna spänning. Skulle behöva några aktiviteter som kan ersätta spelandet, men vet inte riktigt vad. Har aldrig haft en direkt hobby.. 

Blev en lång uppsats detta, men hoppas någon orkar läsa! :)
  • Svar på tråden Spelberoende
  • Anonym (Fd spelberoende)

Blockera all reklam på datorn och mobilen samt i brevlådan.

Gå på GA Anonyma spelare eller AA/NA. Du kan gå på de mötena även om du inte är alkoholist eller narkoman.

• klyban

Om man inte kan sluta självmant, så bör man be om hjälp av någon.
    Om detta blir beroendevården eller nån närstående, det är upp till dig.
    Men ett sätt och tvinga en själv, är att lämna bort ekonomin så inga tillgängliga pengar existerar.

Och är det "enarmadebanditer"du spelar på, så stäng av ljudet.
    Då ljudet är konstruerat så att det är en belöning och det är denna belöning som man blir beroende av.
    Men detta är bara en liten del av ett beroende på spel.

hur många meter var det?

Tack för tipsen! Ska nog besöka ett möte och kanske även överlåta min ekonomi, helt eller delvis till min sambo. Om man t.ex låter ens sambo bestämma 3 siffror i bank-id:et så borde väl många problem lösas? Känns som man ofta behöver använda sitt bank-id när man vill överföra pengar till spelsidor. Men förmodligen kan man hitta luckor även i detta om man verkligen blir spelsugen...

Du som är fd spelberoende har du några andra bra tips och råd? 

• klyban
    Anonym (Spelberoende tjej) skrev 2017-11-26 22:45:22 följande:
    Tack för tipsen! Ska nog besöka ett möte och kanske även överlåta min ekonomi, helt eller delvis till min sambo. Om man t.ex låter ens sambo bestämma 3 siffror i bank-id:et så borde väl många problem lösas? Känns som man ofta behöver använda sitt bank-id när man vill överföra pengar till spelsidor. Men förmodligen kan man hitta luckor även i detta om man verkligen blir spelsugen...

Om man lämnar bort ekonomin för rädda sig själv, så ska du ta bort ALLA möjligheter för dig att få tag i pengar som går till spel ALLA PENGARNA!!!

Även informera omgivningen är en mycket bra idé, så du inte drar in dom i din virvel ovetandes.
    För det skulle ju innebära den vännen är borta för dig sen, kanske nått man inte vill skulle jag tro.
    Inga lätta saker, bästa är alltid komma till ett principbeslut själv.
    Dock är dessa EXTREMT svåra och ställa på sig själv, och för ofta betyder det att någon råkar illa ut först.(inte bra alls)

hur många meter var det?
  • Anonym (Själv i skiten)

Hej TS hur går det för dig? Är du tjej eller kille? Berätta gärna jag lyssnar

• Anonym (Själv i skiten)

Ursäkta såg nu att d står att du är tjej! Skulle oxå vilja prata o berätta men ingen kraft just. Ingen kraft pga allt skit spelande

• Anonym (The struggle)

Jag tänker så här, att under den tiden jag har spelat så är det egentligen de "lätta pengarna" man vill åt. Men hur mkt har jag vunnit senaste halvåret? Typ back 20000. Konsensus för mig är ju då att; har jag inte vunnit så jag ligger plus på ett halvår, hur tror jag själv att det kommer ändra sig framöver?...

Är det ett beroende om man inte gör förlust? Många tänker att ooh, han vinner på betting, då är det ju ingen fara, eller??? Vinner man pengar, så har man snart spelat upp vinsten iom att man vågar satsa mer pengar. Vänjer man sig vid att satsa mer pengar, slår det hårdare. Till slut får man panik och tänker "jag skiter i pengar" och försöker att inte bry sig om en förlust. Sätter en större summa med intalan att "går inte denna in, så kommer jag aldrig mer spela".

INNAN det går för långt, tänk efter. Man vill inte spela bort allt man har. Säg till dig själv när du letat fram ett bra odds på en "säker" match: Om jag satsar på denna matchen, så kommer den inte gå in. Satsar jag inte, så går den in. Oavsett HUR man gör, skiter det sig.

• klyban
    Anonym (The struggle) skrev 2018-03-13 18:19:47 följande:
    Jag tänker så här, att under den tiden jag har spelat så är det egentligen de "lätta pengarna" man vill åt. Men hur mkt har jag vunnit senaste halvåret? Typ back 20000. Konsensus för mig är ju då att; har jag inte vunnit så jag ligger plus på ett halvår, hur tror jag själv att det kommer ändra sig framöver?...

Är det ett beroende om man inte gör förlust? Många tänker att ooh, han vinner på betting, då är det ju ingen fara, eller??? Vinner man pengar, så har man snart spelat upp vinsten iom att man vågar satsa mer pengar. Vänjer man sig vid att satsa mer pengar, slår det hårdare. Till slut får man panik och tänker "jag skiter i pengar" och försöker att inte bry sig om en förlust. Sätter en större summa med intalan att "går inte denna in, så kommer jag aldrig mer spela".

INNAN det går för långt, tänk efter. Man vill inte spela bort allt man har. Säg till dig själv när du letat fram ett bra odds på en "säker" match: Om jag satsar på denna matchen, så kommer den inte gå in. Satsar jag inte, så går den in. Oavsett HUR man gör, skiter det sig.

Det låter som du har en del problematik med spel.

Det du pratar om liknar som när man tar droger(väldig lik gång), där man ökar sina insatser för få samma kick.
    Problemet är att kicken aldrig kommer, inte ens när den kommer.

Sen om man spelar bandit, så sätt aldrig på ljudet.
    Då ljudet är konstruerat så att du ska få belöning ofta, men i verkligheten är de väldigt skrala dessa belöningar.
    Och tro det eller ej, man blir beroende av dessa belöningar, även om de är obetydliga.

hur många meter var det?

Inte varit online här på ett tag... Sen jag gav bort min bankdosa till min sambo (han har den gömd någonstans) och att jag numera endast kan halva mitt lösenord till mitt mobila bank-id (min sambo kan andra halvan) så har jag inte spelat något. Ett annat bra tips är att blockera alla former av betalsätt du kan hitta, finns ju t.ex att man kan betala med mobilen osv. 

Känner fortfarande spelsug ibland, men tack vare att jag faktiskt inte kan spela så försvinner suget rätt snabbt. 

Jag känner dock fortfarande ett behov att prata med någon om det här och få mer stöd av min sambo, vilket jag tyvärr inte får alls... Hur går det för er andra?

Svar på tråden Spelberoende