• Anonym (Ts)

Farmor gör skillnad på barnbarn

Känner mig arg, sårad, ledsen...

Min svärmor, alltså farmor till mitt barn, har två barnbarn, min sambo är pappa till båda barnen.

En på 15 år som inte är mitt barn och vår gemensamma snart 2 år.

Farmor är snäll, ställer upp med barnvakt när hon kan, gosar, älskar mitt barn väldigt mycket. Det vet jag. Men under dessa två åren mitt barn har levt, har hon aldrig någonsin köpt en liten present, varken födelsedagspresent eller julklapp.

Ni tycker säkert att jag låter dum och att jag är en sån människa som bara vill ha och ha.

Det är inte så... jag blir bara ledsen för farmor inte tänker på mitt barn någon gång och gör sån tydlig skillnad... :(

Farmorn jobbar och tjänar jättebra. Jag är arbetssökande och min sambo pluggar. Det är vårt barn och vårt ansvar, absolut!!

15 åringen alltså mitt bonusbarn får titt som tätt presenter nästan varje / varannan månad av farmor. Allt från en tröja till 1000 kr.

Nyligen var farmor på Ullared. Kom hem med deoset och en morgonrock, massa saker till alla hennes andra barn men ingenting till min sambo eller vår tvååring.

Varje gång görs detta framför oss.

Jag har naturligtvis tagit upp detta med min sambo, även han tycker det är konstigt men säger att han inte kan prata med sin mor om det.

Är inte det här konstigt? eller är det jag som är överkänslig?..

Jag fasar för julen nu och min största rädsla är att det ska fortsätta och att mitt barn ska någon gång märka orättvisan...

Jag behandlar bonusbarnet rättvist. Gör aldrig någon skillnad på mitt eget barn eller bonusbarnet.

Borde jag prata med min svärmor eftersom min sambo vägrar?

Hur kan jag isåfall lägga upp det till henne?

• Svar på tråden Farmor gör skillnad på barnbarn
  • BossHoss

Ni har en person i er närhet som ställer upp och hjälper er med ert lilla barn och du gnäller för att tvååringen inte får presenter av henne. 

Skulle gärna ha sådana svärföräldrar

• sextiotalist
    BossHoss skrev 2017-11-24 12:13:20 följande:

Ni har en person i er närhet som ställer upp och hjälper er med ert lilla barn och du gnäller för att tvååringen inte får presenter av henne. 

Skulle gärna ha sådana svärföräldrar

Exakt, 15-åringen uppskattar andra saker än två-åringen. Om några år när barnet blir äldre, så ser det nog annorlunda ut.

Man kan aldrig jämföra på det sättet mellan en två-åring och en 15-åring.
  • sextiotalist

Jag hoppas verkligen du gör skillnad mellan en femtonåring och en två-åring och framför allt inte behandlar de lika.

• Anonym (J)

Farmor måste väl sitta barnvakt för 15 åringen också...

Annars blir det "orättvist".

• Anonym (Nina)

Håller med de andra i tråden. Tror att det mest handlar om att det är så stor skillnad på en 15-åring och en liten 2-åring, och vad dom behöver och uppskattar. Hon umgås ju med ert barn, sitter barnvakt och gullar. Hon tycker ju uppenbarligen om ert barn också. Skulle nog vänta nåt år och se om hon börjar ge 2-åringen presenter också.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Nina) skrev 2017-11-24 13:04:19 följande:
    Håller med de andra i tråden. Tror att det mest handlar om att det är så stor skillnad på en 15-åring och en liten 2-åring, och vad dom behöver och uppskattar. Hon umgås ju med ert barn, sitter barnvakt och gullar. Hon tycker ju uppenbarligen om ert barn också. Skulle nog vänta nåt år och se om hon börjar ge 2-åringen presenter också.
    Håller med
  • Påven Johanna II

Jag tycker som de som svarat hittills gör. Och om ni har det knapert är det väl bra att ni slipper betala det som farmor betalar åt tonåringen, eller? 

• Anonym (Ts)
    Påven Johanna II skrev 2017-11-24 13:11:35 följande:

Jag tycker som de som svarat hittills gör. Och om ni har det knapert är det väl bra att ni slipper betala det som farmor betalar åt tonåringen, eller? 

Vi betalar 1600 kr underhållsstöd till mamman, 500 kr extra i månaden för nåt klädesplagg hans son vill ha och 500 kr månadspeng :)

Tycker att ge 15 åringen 4000 i födelsedagspresent men inte ge det andra barnbarnet en liten strumpa ens i julklapp en gång är konstigt. Men ser att det bara är jag som tydligen överreagerar.

Tack för input!
  • Anonym (A)

Håller med dig TS, jag hade blivit irriterad när det blir så tydlig skillnad. Men det är nog inte så mycket att göra åt. Fortsätter det när er lila blir äldre och detta sker inför ögonen på henne så hade jag sagt ifrån.

Hur mycket träffar farmor stora barnbarnet? Kanske är nån slags kompensation att ösa pengar över honom istället för tid?

• tewrtyu

Kanske försöker farmorn kompensera för att 15-åringen inte är hos pappa så mycket (och kanske inte träffar farmorn så mycket heller) genom att köpa presenter.

Om ni vet läget kan ni ju själva kompensera med mer presenter till lillen.

Svar på tråden Farmor gör skillnad på barnbarn