• Anonym (Ts)

Farmor gör skillnad på barnbarn

Känner mig arg, sårad, ledsen...

Min svärmor, alltså farmor till mitt barn, har två barnbarn, min sambo är pappa till båda barnen.

En på 15 år som inte är mitt barn och vår gemensamma snart 2 år.

Farmor är snäll, ställer upp med barnvakt när hon kan, gosar, älskar mitt barn väldigt mycket. Det vet jag. Men under dessa två åren mitt barn har levt, har hon aldrig någonsin köpt en liten present, varken födelsedagspresent eller julklapp.

Ni tycker säkert att jag låter dum och att jag är en sån människa som bara vill ha och ha.

Det är inte så... jag blir bara ledsen för farmor inte tänker på mitt barn någon gång och gör sån tydlig skillnad... :(

Farmorn jobbar och tjänar jättebra. Jag är arbetssökande och min sambo pluggar. Det är vårt barn och vårt ansvar, absolut!!

15 åringen alltså mitt bonusbarn får titt som tätt presenter nästan varje / varannan månad av farmor. Allt från en tröja till 1000 kr.

Nyligen var farmor på Ullared. Kom hem med deoset och en morgonrock, massa saker till alla hennes andra barn men ingenting till min sambo eller vår tvååring.

Varje gång görs detta framför oss.

Jag har naturligtvis tagit upp detta med min sambo, även han tycker det är konstigt men säger att han inte kan prata med sin mor om det.

Är inte det här konstigt? eller är det jag som är överkänslig?..

Jag fasar för julen nu och min största rädsla är att det ska fortsätta och att mitt barn ska någon gång märka orättvisan...

Jag behandlar bonusbarnet rättvist. Gör aldrig någon skillnad på mitt eget barn eller bonusbarnet.

Borde jag prata med min svärmor eftersom min sambo vägrar?

Hur kan jag isåfall lägga upp det till henne?

• Svar på tråden Farmor gör skillnad på barnbarn
  • Anonym (Orättvist)

Jag håller med TS. Väldigt märkligt och ohyfsat beteende av farmor! Klart en tvååring kan uppskatta presenter! Och de behöver inte alls vara lika dyra som till en femtonåring. En tvååring blir ju överlycklig av att få en boll eller ett pussel. Och nog ger man julklappar och födelsedagspresenter till alla barnbarn oavsett deras ålder!!

Min pappa har 9 barnbarn, varav 8 är hans biologiska barnbarn. Det nionde barnbarnet (som är mitt bonusbarn) får precis lika fina och bra julklappar och födelsedagspresenter som de andra åtta av honom! Det skulle aldrig falla honom in att särbehandla något av barnbarnen oavsett ålder eller om det är biologiskt barnbarn eller ej. Och barnbarnen är 0-13 år gamla och givetvis särbehandlas de inte heller pga ålder. Fast de större barnen får oftare dyrare saker pga det är vad de önskar sig. Vilket de mindre lär få när de är så stora också.

Din sambo borde definitivt ta en snack med sin mamma om det här. Fråga henne varför hon inte ger den lilla något. I Ullared tex finns det massor för små barn! Lätt att köpa med ett gosedjur hem.

• No Logo

Istället för att "kräva" presenter som några skrivit (och som TS inte vill göra) hade jag lagt upp det åt motsatt håll och bett farmor att avstå från att ge presenter till alla andra utom sin son och sitt lilla barnbarn när de är närvarande, nu när lilla börjar bli så stor att han förstår. Det är ju annars risk för att farmor inte kommer att ha lika bra förhållande till det barnbarnet som till de andra.

• Anonym (Bianca)

Hej ts, nu har jag inte själv barn och kan jämföra på det sättet men vi har en liknande situation i min makes familj. Det skiljer många år mellan min make och han bror. När maken var liten fick han mycket av mormor och morfar. Inte så mycket av mamma och pappa. När hans lillebror kom så ger mamman och pappan tusen gånger mer. Alltså det är så otroligt sjukt tycker jag. Jag vet att de försöker kompetensera för att min make inte kunde få allt av dem men det är så överdrivet. Hans lillebror får åka på en massa resor medan min make fick betala alla sina när han var ung och betala hemma för att mamman gick på soc (hon gör det än). Pappan som alltid haft fast jobb har skämt bort lillebror också mycket. Han är så bortskämd och otacksam att jag inte träffar han mycket mer. Får allt han vill ha och gärna 5 av just den saken med.

MEN! Hans mormor och morfar behandlar lillebror jätte olikt. De ger han ju saker så klart men de gillar honom inte lika mycket. Lillebror är lik pappan mycket och de tycker dom inte om. Det märks så tydligt. Så om du har en dålig magkänsla ta upp det igen med din man och tvinga han prata med sin mamma!! Du ska inte prata med henne, låt han göra det!!

• Påven Johanna II
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-24 13:44:36 följande:

Vi betalar 1600 kr underhållsstöd till mamman, 500 kr extra i månaden för nåt klädesplagg hans son vill ha och 500 kr månadspeng :)

Tycker att ge 15 åringen 4000 i födelsedagspresent men inte ge det andra barnbarnet en liten strumpa ens i julklapp en gång är konstigt. Men ser att det bara är jag som tydligen överreagerar.

Tack för input!

Tycker du illa vara om det också? Vad ni betalar, menar jag.
  • Anonym (Också farmor)

En liten tvååring förstår inte det där med presenter, jag förstår inte problemet faktiskt.
    Man kan inte tvinga folk att ge ens barn presenter, oavsett vem det handlar om.

Jag undrar lite... vad tyckte tonåringen om att få ett litet syskon?

• Anonym (gammal kärring)

Men kan man inte böjra med öppna frågor och bara höra hur svärmor själv tänker innan man blir arg?

"Jag har märkt att du ger rätt mycket saker till vårt stora barn de senaste åren, är du rädd att hon känner sig bortglömd nu när den lilla har kommit eller varför tror du att det blivit så?"

Och så tar man det vidare utifrån det svar man får, men utan att bli upprörd eller anklaga.

Jag märker också att de första barnbarnen från min mans syskonskara (vårt barn är ett av dem) har fått mer uppmärksamhet och även gåvor från farfar och farmor, men det är nog så enkelt att de har hunnit skapa en närmare relation till dem, och sedan börjar föräldrarna bli gamla och tappar kanske orken och delvis även förmågan att engagera sig på samma sätt.

När man bara har ett eller två barnbarn är det lätt att ge fina presenter och mycket hjälp men sen börjar man kanske tänka på hur dyrt det ska bli och hur trött man blir av att passa när de är sju stycken...?

Så det kan också bara vara vanlig mänsklighet eller att man planerar att ge det mindre barnet mer längre fram men inte ser behovet just nu.

• Anonym (fördelning)
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-24 12:09:09 följande:

Farmor är snäll, ställer upp med barnvakt när hon kan, gosar, älskar mitt barn väldigt mycket. Det vet jag. Men under dessa två åren mitt barn har levt, har hon aldrig någonsin köpt en liten present, varken födelsedagspresent eller julklapp.

Det handlar om en tvååring. Och efter vad du skriver så bjuder Farmor på sin tid och kärlek vilket är värt mycket mer än alla julklappar i världen.

Eftersom hon inte gärna kan gosa och sitta barnvakt för det äldre barnet så har hon där helt enkelt valt ett annat sätt att visa sin kärlet.

Första barnet är alltid känsligt. Vid nummer fem kommer du att vara glad om ingen kommer släpande med ännu fler leksaker...

• Anonym (mor)

Känner mig arg, sårad, ledsen...

Min svärmor, alltså farmor till mitt barn, har två barnbarn, min sambo är pappa till båda barnen.

En på 15 år som inte är mitt barn och vår gemensamma snart 2 år.

Ni tycker säkert att jag låter dum och att jag är en sån människa som bara vill ha och ha.

Det är inte så... jag blir bara ledsen för farmor inte tänker på mitt barn någon gång och gör sån tydlig skillnad... :(

Farmorn jobbar och tjänar jättebra. Jag är arbetssökande och min sambo pluggar. Det är vårt barn och vårt ansvar, absolut!!

15 åringen alltså mitt bonusbarn får titt som tätt presenter nästan varje / varannan månad av farmor. Allt från en tröja till 1000 kr.

Nyligen var farmor på Ullared. Kom hem med deoset och en morgonrock, massa saker till alla hennes andra barn men ingenting till min sambo eller vår tvååring.

Varje gång görs detta framför oss.

Jag har naturligtvis tagit upp detta med min sambo, även han tycker det är konstigt men säger att han inte kan prata med sin mor om det.

Jag fasar för julen nu och min största rädsla är att det ska fortsätta och att mitt barn ska någon gång märka orättvisan...

Jag behandlar bonusbarnet rättvist. Gör aldrig någon skillnad på mitt eget barn eller bonusbarnet.

Borde jag prata med min svärmor eftersom min sambo vägrar?

Hur kan jag isåfall lägga upp det till henne?

Men om farmor sitter barnvakt, gosar och älskar er lilla två-åring så ska du väl inte gnälla? Hon kanske helt enkelt tycker att barnet har alldeles för mkt grejer redan och en två-åring har ju knappast någon egen önskan? Fick ert lilla barn inget på ett, två-årsdagen? Vid födseln?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (mor) skrev 2017-11-26 06:12:27 följande:

Men om farmor sitter barnvakt, gosar och älskar er lilla två-åring så ska du väl inte gnälla? Hon kanske helt enkelt tycker att barnet har alldeles för mkt grejer redan och en två-åring har ju knappast någon egen önskan? Fick ert lilla barn inget på ett, två-årsdagen? Vid födseln?

Du har inte läst hela tråden.

Nej farmor har aldrig gett något vid födseln, hon kom hem till oss då och gav halvsyskonet present istället. Inget på 1 årsdagen, förra julen. 2 årsdagen är nu i december men tvivlar på att farmor kommer tänka på mitt barn då ;)

Jag kan gnälla över det här ja för jag förstår inte tänket.
  • Anonym (bibo)

Jag tycker att det låter väldigt konstigt att det lilla barnet inte får födelsedagspresent och julklapp. Det behöver ju inte vara stora grejer, men nånting... Så skulle iaf inte mina barns Farmor göra... Hon har gett barnen olika mycket pengar i julklapp/present, äldsta mest och minst till den minsta. Det tycker jag är klokt. Men att inte ge ett barn nånting är ett lustigt beteende. Små barn märker sånt också.

Dom två äldsta har en annan mamma än mig, men hon gör ingen skillnad på dom för det.

Jag tycker inte att du ska ta upp detta, men din man borde. Tycker det är konstigt att han inte gör det. Min man hade gjort det utan att tveka.

Svar på tråden Farmor gör skillnad på barnbarn