• snedvriden

    missbrukare, fd missbrukare hjälp mig

    Hej!

    Ska skriva så utförligt som möjligt.

    Jag är en 21 årig sprutnarkoman med hep C. Utöver det så har jag diagnoserna ADHD, GAD, bullemi, OCD och social fobi (alla dessa diagnoser sattes innan jag började knarka om det har någon betydelse)

    Just nu är jag på behandling, men har inte skött mig något vidare. Eftersom att min mens varit väldigt oregelbunden under en väldigt lång tid så tog det rätt lång tid innan jag upptäckte att jag var gravid.

    Då har jag alltså under den första 2 månaderna av min grav, brukat benzo, rc-fentanyl, amfetamin, ritalin, lyrica, voxra.

    Lyckades sluta direkt med mycket när jag fick reda på det, trappat ut lyrican under 2veckor..

    Mår riktigt jävla kasst, och vissa dagar vet jag inte om jag vill fortsätta leva längre.

    Då till min fråga, hur stor chans är det att barnet är skadat? Ska jag orka genomlida detta helvete vill jag iallafall ha ett friskt barn, eller är det bara att ge upp?

    Boka tid på mvc kan jag inte göra, för då förlorar jag min plats och åker ut på gatan igen.

    Och hur är det med förlossning och hep C?

  • Svar på tråden missbrukare, fd missbrukare hjälp mig
  • snedvriden

    Kan tillägga att jag i grund och botten missbrukat opiater, och står i kö till metadon.

    Kan de sätta in det när man är gravid?

    Eller förlorar man sin plats då?

    Mycket av det suget jag har skulle släppa, och mycket skulle nog kunna falla på plats iom att jag fick det.

  • Anonym (blomman)

    Att få ett "friskt" barn finns det inga garantier för, däremot så har ju inte drogerna en positiv inverkan.

    Det är väldigt viktigt att du kontaktar mvc, speciellet när du har en väldigt smittsam blodsmitta.

    Vilken vecka är du i?

    Hur ser dina möjligheter att ta hand om en bebis ut? Ekonomi? Boende? Mående? Etc

  • Anonym (Hmm)

    Jag vet kvinnor som stått på metadon som genomgått graviditet men känner inte till någon som startats upp under grav. Men jag vet inte allt. =)

    Ofta behöver bebisen abstinensbehandlas efter förlossningen om modern stått på metadon.

    Menar du att behandlingshemmet kastar ut dig om de får reda på att du är gravid? De kommer ju få reda på det förr eller senare. Väntar du alldeles för länge kan det vara så sent att du inte ens har möjligheten att avbryta graviditeten även om du skulle vilja det.

    På de flesta ställen i landet finns ganska mycket olika stödinsatser för gravida missbrukare, om kvinnan är beredd att ta emot. Du behöver ta kontakt med mvc.

    Mkt av organen anläggs i tidig graviditet o många av de substanser du nämner leder till en ökad risk för missbildningar, men oftast går Det Hur bra som helst ändå.

    Lycka till!

  • Anonym (Herregud)

    Du är 21 år och gravid och vill börja på metadon behandling, har du sett en nyfödd med abstinens? Gör det innan du tänker tanken på att gå igenom hela graviditen. Det bästa hade vart en abort eller att soc omhändertar barnet så fort den kommer ut stackars barn

  • snedvriden

    Jag vet kvinnor som stått på metadon som genomgått graviditet men känner inte till någon som startats upp under grav. Men jag vet inte allt. =)

    Ofta behöver bebisen abstinensbehandlas efter förlossningen om modern stått på metadon.

    Menar du att behandlingshemmet kastar ut dig om de får reda på att du är gravid? De kommer ju få reda på det förr eller senare. Väntar du alldeles för länge kan det vara så sent att du inte ens har möjligheten att avbryta graviditeten även om du skulle vilja det.

    På de flesta ställen i landet finns ganska mycket olika stödinsatser för gravida missbrukare, om kvinnan är beredd att ta emot. Du behöver ta kontakt med mvc.

    Mkt av organen anläggs i tidig graviditet o många av de substanser du nämner leder till en ökad risk för missbildningar, men oftast går Det Hur bra som helst ändå.

    Lycka till![/quote]

    Tack så jättemycket för svaret.

    Jag är rädd att de kommer att göra det, men ska boka en tid på mvc nästa vecka.


    Anonym (Herregud) skrev 2017-11-24 18:19:45 följande:

    Du är 21 år och gravid och vill börja på metadon behandling, har du sett en nyfödd med abstinens? Gör det innan du tänker tanken på att gå igenom hela graviditen. Det bästa hade vart en abort eller att soc omhändertar barnet så fort den kommer ut stackars barn


    Det är väl bättre att gå och hämta metadon dagligen än att vara i ett aktivt missbruk? Eller hur tänker du?
  • Anonym (Herregud)
    snedvriden skrev 2017-11-25 16:28:09 följande:

    Jag vet kvinnor som stått på metadon som genomgått graviditet men känner inte till någon som startats upp under grav. Men jag vet inte allt. =)

    Ofta behöver bebisen abstinensbehandlas efter förlossningen om modern stått på metadon.

    Menar du att behandlingshemmet kastar ut dig om de får reda på att du är gravid? De kommer ju få reda på det förr eller senare. Väntar du alldeles för länge kan det vara så sent att du inte ens har möjligheten att avbryta graviditeten även om du skulle vilja det.

    På de flesta ställen i landet finns ganska mycket olika stödinsatser för gravida missbrukare, om kvinnan är beredd att ta emot. Du behöver ta kontakt med mvc.

    Mkt av organen anläggs i tidig graviditet o många av de substanser du nämner leder till en ökad risk för missbildningar, men oftast går Det Hur bra som helst ändå.

    Lycka till!


    Tack så jättemycket för svaret.

    Jag är rädd att de kommer att göra det, men ska boka en tid på mvc nästa vecka.

    Det är väl bättre att gå och hämta metadon dagligen än att vara i ett aktivt missbruk? Eller hur tänker du?[/quote]

    vad ja tänker? att du absolut inte är lämplig att bli mamma ! Ja hoppas innerligt att soc tar ditt barn ifrån dig, du är en egoist som tänker tanken på att ta metadon under graviditeten och sånna som dig ska absolut inte ha barn
  • Anonym (Heja!)

    Lyssna inte på dömande människor. Bra jobbat av dig som genomgår behandling och dragit ner på ditt missbruk! Varje dag som du drar ner eller slutar med någon substans påverkar fostret positivt så fortsätt i samma anda! Ta inte till dig av folks goda råd utan känn efter vad DU vill, det är i slutändan du som bär på barnet och det är du som har rätten att bestämma över din kropp, ingen annan.

    Mvc finns för din skull. Som ett stöd och för information. Om du vill fullfölja graviditeten kan du säkert få hjälp med riktade ultraljud för att titta extra noga efter eventuella sätt som substanserna kan ha påverkat.

    Kämpa på!

Svar på tråden missbrukare, fd missbrukare hjälp mig