• Anonym (folksam)

Spricka i badrumsgolvet. Vad gör jag?

Har precis köpt en bostadsrätt och har inte bott i 2 månader när jag upptäcker en spricka i duschen. En ganska stor och har varit där länge, precis mellan golv och vägg i kaklet/klinkers. Det är inget tidigare ägare informerat om.
    Nu måste jag alltså kontakta försäkringsbolaget, och ... Vad händer nu?
    De måste göra någon fuktmätning har jag förstått. Men sedan då?
    Kommer de skicka hit hantverkare? Kan jag och min dotter (6 månader) bo i lägenheten medan de renoverar?
    Vem betalar för renoveringskostnaderna?
    Kan jag använda rotavdrag?

Snälla, ni som har egna erfarenheter dela med er!

• Svar på tråden Spricka i badrumsgolvet. Vad gör jag?
  • bouncer

Hej!

Som köpare har man sk undersökningsplikt dvs du ska själv undersöka om det finns några brister i bostaden du köper. Säljaren kommer självklart hävda att han inte kände till sprickan. Ditt försäkringsbolag täcker inte kostnaden eftersom du borde upptäckt skadan vid undersökningen. Hade det varit ett fel som inte kunnat upptäckas vid vanlig besiktning så kallas det dolt fel, då går försäkringen in.

Absolut kan du utnyttja rotavdrag. Hantverkare anlitar du själv.

Lycka till.

• Anonym (123)

Du betalar. 
    Ja du kan använda rot

• Anonym (folksam)
    bouncer skrev 2017-11-25 10:42:39 följande:

Hej!

Som köpare har man sk undersökningsplikt dvs du ska själv undersöka om det finns några brister i bostaden du köper. Säljaren kommer självklart hävda att han inte kände till sprickan. Ditt försäkringsbolag täcker inte kostnaden eftersom du borde upptäckt skadan vid undersökningen. Hade det varit ett fel som inte kunnat upptäckas vid vanlig besiktning så kallas det dolt fel, då går försäkringen in.

Absolut kan du utnyttja rotavdrag. Hantverkare anlitar du själv.

Lycka till.

Undersökningsplikt gäller väl hus. Att man tillkallar anticimex för kontroll av diverse.
    Detta är ju en lägenhet. På en 20min visning kan det väl inte vara rimligt att man ska kontrollera varenda fog i badrummet? Då hinner man ju inte kolla resten av lägenheten.
    Hur är det med försäkring och självrisk. Det är ju inte vi som orsakat skadan.
  • Haskel

Är det verkligen något fel? Mellan golv och vägg ska det bara vara en mjukfog av silikon. Inte ovanligt att den går sönder med tiden. Då är det bara att lägga en ny silikonsträng. Kaklet/klinker är inte helt tätt, utan tätskiktet sitter under. Sannolikt är det inget att oroa sig för.

• snedtak
    Anonym (folksam) skrev 2017-11-25 11:34:57 följande:
    Undersökningsplikt gäller väl hus. Att man tillkallar anticimex för kontroll av diverse.
    Detta är ju en lägenhet. På en 20min visning kan det väl inte vara rimligt att man ska kontrollera varenda fog i badrummet? Då hinner man ju inte kolla resten av lägenheten.
    Du köper en lägenhet i befintligt skick. Behöver du fixa ngt (tex. spricka i fog) är det du som fixar och betalar.
  • viktorjohan
    Haskel skrev 2017-11-25 11:47:23 följande:

Är det verkligen något fel? Mellan golv och vägg ska det bara vara en mjukfog av silikon. Inte ovanligt att den går sönder med tiden. Då är det bara att lägga en ny silikonsträng. Kaklet/klinker är inte helt tätt, utan tätskiktet sitter under. Sannolikt är det inget att oroa sig för.

Precis!
  • Anonym (folksam)
    snedtak skrev 2017-11-25 12:01:36 följande:
    Du köper en lägenhet i befintligt skick. Behöver du fixa ngt (tex. spricka i fog) är det du som fixar och betalar.
    Hur är det med försäkring då? Och självrisk. Vi har ju en hemförsäkring. Att renovera hela badrummet kostar ju 100000kr och det är inte pengar jag har.
    Men jag kan ju inte bara kladda dit silikon, om det nu är fukt under. 
  • Anonym (...)
    Anonym (folksam) skrev 2017-11-25 12:16:41 följande:

Hur är det med försäkring då? Och självrisk. Vi har ju en hemförsäkring. Att renovera hela badrummet kostar ju 100000kr och det är inte pengar jag har.

Men jag kan ju inte bara kladda dit silikon, om det nu är fukt under. 

Precis som Haskel sagt redan, det är inte ytskiktet (kakel/klinker/fog) som står för fuktskyddet.

Är sprickan i en platta kan denna bytas (av ett försiktigt proffs), är det i fogen kan området fogas om (även det av ett försiktigt proffs) för max någon tusenlapp.
  • senalena

Ring försäkringsbolaget ditt och be dem skicka ut någon. Du måste göra en fuktkoll så det inte är en spricka i tätskiktet. Och om det är så måste du åtgärdaa å det inte rinner den till grannen under.

• senalena
    Anonym (...) skrev 2017-11-25 12:32:52 följande:
    Precis som Haskel sagt redan, det är inte ytskiktet (kakel/klinker/fog) som står för fuktskyddet.

Är sprickan i en platta kan denna bytas (av ett försiktigt proffs), är det i fogen kan området fogas om (även det av ett försiktigt proffs) för max någon tusenlapp.
    Inte en chans att de kan ta bort en golvplatta och sätta en ny. Lyfter du golvplattorna sabbar du fuktspärren, speciellt i duschen. Då måste hela badrummet demonteras.
  • Haskel
    senalena skrev 2017-11-25 13:39:37 följande:

Inte en chans att de kan ta bort en golvplatta och sätta en ny. Lyfter du golvplattorna sabbar du fuktspärren, speciellt i duschen. Då måste hela badrummet demonteras.

Det är inte riktigt rätt. Om badrummet är hyfsat nytt så har man en tätskiktduk, och inte bara ett rollat tätskikt. Så då går det fint att byta enskilda plattor.
  • Anonym (Hanna)
    senalena skrev 2017-11-25 13:39:37 följande:

Går alldeles utmärkt att knacka loss och byta enskilda plattor.
  • Anonym (folksam)
    Haskel skrev 2017-11-25 13:44:02 följande:
    Det är inte riktigt rätt. Om badrummet är hyfsat nytt så har man en tätskiktduk, och inte bara ett rollat tätskikt. Så då går det fint att byta enskilda plattor.

Badrummet är från 97 tror jag. Men det är ingen trasig platta utan en lång spricka mellan vägg och golv. Djup också, jag stoppade in min nagelfil och den är nästan 2 cm.
    Räcker det att bara ha ny silikon på?

• Anonym (Jaså)
    Anonym (folksam) skrev 2017-11-25 11:34:57 följande:

Nej, undersökningsplikt gäller även lägenhet.

När man skriver kontrakt kan man kräva att skriva in en klausul angående besiktning inom en viss tidsram. Då hinner man ta dit sakkunnig och det brukar bara vara el, kök och badrum man kollar då.

Eftersom felet fanns när ni köpte lägenheten så får ni stå för kostnaden av renovering själva.

Se det som en dyrköpt läxa.

Lycka till!
  • viktorjohan

Även om det bara ligger rollat tätskikt under klinkern och på väggen så har man säkert använt någon typ av väv-remsa i hörnen om det är gjort i slutet.av 90-talet. Därför bör det inte vara nån fara för TS. Det är bara mjukfogen som är defekt. Nytt silicon bör vara nog. Tätskiktet under borde vara intakt.

• Cecese

Jag skulle ta dit nån kunnig yrkesman och kolla om det blivit nån värre skada. I början av året upptäckte jag en spricka i kakelfogen i duschen. Eftersom jag hyr ringde jag hyresvärden som kom och kollade. Det är skador under kaklet, tätskicktet har gått sönder och badrummet måste helrenoveras. Ingen aning när de tänker fixa det, som en lösning satte de in en duschkabin (skulle vara tillfälligt men haft den nästan 1 år...) och jag får inte blöta upp golvet.

• xam

Någon måste komma dit och göra en fuktmätning iaf. Ang at bo kvar beror ju på vilket jobb som behövs och hur resten av bostadssituationen ser ut. Kan tänka mig det blir svårt att bo med en 6månaders i en större renovering. Bara byggdamm och sådant i luften är ju hälsosamt till tusen.
    Ring också försäkringsbolaget, de måste ju kunna svara på vad du kan få hjälp med.

Svar på tråden Spricka i badrumsgolvet. Vad gör jag?