Inlägg från: Anonym (folksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (folksam)

Spricka i badrumsgolvet. Vad gör jag?

Har precis köpt en bostadsrätt och har inte bott i 2 månader när jag upptäcker en spricka i duschen. En ganska stor och har varit där länge, precis mellan golv och vägg i kaklet/klinkers. Det är inget tidigare ägare informerat om.
    Nu måste jag alltså kontakta försäkringsbolaget, och ... Vad händer nu?
    De måste göra någon fuktmätning har jag förstått. Men sedan då?
    Kommer de skicka hit hantverkare? Kan jag och min dotter (6 månader) bo i lägenheten medan de renoverar?
    Vem betalar för renoveringskostnaderna?
    Kan jag använda rotavdrag?

Snälla, ni som har egna erfarenheter dela med er!

• Svar på tråden Spricka i badrumsgolvet. Vad gör jag?
  • Anonym (folksam)
    bouncer skrev 2017-11-25 10:42:39 följande:

Hej!

Som köpare har man sk undersökningsplikt dvs du ska själv undersöka om det finns några brister i bostaden du köper. Säljaren kommer självklart hävda att han inte kände till sprickan. Ditt försäkringsbolag täcker inte kostnaden eftersom du borde upptäckt skadan vid undersökningen. Hade det varit ett fel som inte kunnat upptäckas vid vanlig besiktning så kallas det dolt fel, då går försäkringen in.

Absolut kan du utnyttja rotavdrag. Hantverkare anlitar du själv.

Lycka till.

Undersökningsplikt gäller väl hus. Att man tillkallar anticimex för kontroll av diverse.
    Detta är ju en lägenhet. På en 20min visning kan det väl inte vara rimligt att man ska kontrollera varenda fog i badrummet? Då hinner man ju inte kolla resten av lägenheten.
    Hur är det med försäkring och självrisk. Det är ju inte vi som orsakat skadan.
  • Anonym (folksam)
    snedtak skrev 2017-11-25 12:01:36 följande:
    Du köper en lägenhet i befintligt skick. Behöver du fixa ngt (tex. spricka i fog) är det du som fixar och betalar.
    Hur är det med försäkring då? Och självrisk. Vi har ju en hemförsäkring. Att renovera hela badrummet kostar ju 100000kr och det är inte pengar jag har.
    Men jag kan ju inte bara kladda dit silikon, om det nu är fukt under. 
  • Anonym (folksam)
    Haskel skrev 2017-11-25 13:44:02 följande:
    Det är inte riktigt rätt. Om badrummet är hyfsat nytt så har man en tätskiktduk, och inte bara ett rollat tätskikt. Så då går det fint att byta enskilda plattor.

Badrummet är från 97 tror jag. Men det är ingen trasig platta utan en lång spricka mellan vägg och golv. Djup också, jag stoppade in min nagelfil och den är nästan 2 cm.
    Räcker det att bara ha ny silikon på?

Svar på tråden Spricka i badrumsgolvet. Vad gör jag?