• crispnuggets

Julklappar till 6 månaders

Min son är 6 månader vid jul och jag älskar att köpa saker till honom rent allmänt (leksaker och kläder). Men vår ekonomi ser inte speciellt bra ut under denna månad och jag känner att julen kommer bli lidande. Hur tänker ni kring julklappsköp till era småttingar? Ger ni mycket eller lite eller kanske inget alls? Jag är medveten om att min son inte kommer lida av att inte få så många klappar men för mig som förälder känns det oerhört tråkigt att inte kunna överösa honom med presenter på sin första jul. Hade velat ge honom massa små-leksaker, en lära-gå-stol, välbehövliga kläder i ny storlek osv. Har väldigt dåligt samvete över det för kommer nog bara ha råd med lite kläder :(

• Svar på tråden Julklappar till 6 månaders
  • sobrio88

Min yngsta är 5.5 månad vid jul. Han kommer få en skallra och en bitring av oss. Det är sånt jag skulle köpt iaf för det är borttappat sen storebror. Vi har ju barn sen tidigare så vi köper inte för köpandets skull utan vi har det mesta. I den åldern räcker det gott och väl att få sånt dom behöver ha, för dom tycker bara pappret är kul iaf

• Ensamsjae

Jag förstår hur du känner och det är ju himla synd att du ska känna så. Min dotter blir 4 månader på jul och vi har valt att inte köpa julklappar till henne även om vi har råd. Dels så ser vi till att hon har det hon behöver under hela året och dels så får hon så mycket av andra. Vi sparar hellre pengarna och ger henne något riktigt bra när hon blir äldre och kan uppskatta presenter mer. Det babyn uppskattar mest just nu är närhet och kärlek. En närvarande förälder!! Lägg bort telefonen och teve osv och bara va ???? Vad kan vara bättre än Det?

• Anonym (ECC)

Jag förstår hur du känner och det är ju himla synd att du ska känna så. Min dotter blir 4 månader på jul och vi har valt att inte köpa julklappar till henne även om vi har råd. Dels så ser vi till att hon har det hon behöver under hela året och dels så får hon så mycket av andra. Vi sparar hellre pengarna och ger henne något riktigt bra när hon blir äldre och kan uppskatta presenter mer. Det babyn uppskattar mest just nu är närhet och kärlek. En närvarande förälder!! Lägg bort telefonen och teve osv och bara va ???? Vad kan vara bättre än Det?

• Soliss

Hmm, fattar inte riktigt. Han är ju så liten, han kommer ju inte fatta om han får julklappar eller inte? Går du ut och köper julklappar till honom är det ju ändå du som kommer sitta där på julafton och öppna dem, inte han.

Min son kommer bli 5 mån på julafton, vi kommer nog inte köpa något åt honom. Sonens far/morföräldrar kommer säkert göra det dock för att de tycker det är kul. Vi köper helt enkelt saker till honom när behovet finns istället.

• Soliss
    Anonym (ECC) skrev 2017-11-25 12:41:21 följande:

Håller med - mindre grejer, mer kramar! Solig
  • Anonym (X)

Vår son var nio månader sin första jul och fick EN tröja (med traktortryck i rödmetallic på magen ) av oss i paket med krullat snöre, för snöret var det kusinen gillade bäst den julen som han var i samma ålder

• Anonym (Bo)

Vår dotter var 8 mån förra julen. Köpte många julklappar men kunde låtit bli för hon visade inget större intresse. Papper som prasslade var mest intressant. Ha inte dåligt samvete, det spelar ingen roll. Köp någon liten leksak, typ skall, bitring eller sådant ni ändå behöver. Låt övrig släkt ge vad de vill eller önska sådant ni inte själva kan köpa just nu. Leksaker blir nog mycket mer intressant nästa jul så satsa på det.

• Meriall

Låt honom smaka lite julmat av olika slag så blir han nog jätteglad. Och lite presentsnören att leka med :) När min bebis var så liten gav jag inga julklappar alls till henne. Allt hon fick fick hon av släkten. Försökte istället göra dagen så mysig och rolig som möjligt för henne och det tror jag att hon uppskattade mer. 

• mammalovis

Fundera på vad som är viktigast för bebisen?

Det är ju bara ni som familj/mamma som möjligen minns vad bebisen fick sin första jul eller inte. Huvudsaken är väl att ni har blöjor och lämpliga kläder till bebisen. Sedan spelar det väl mindre roll om de blivit inslagna eller ej ... eller om ni fått dem av släkten. Under föräldraledigheten är ju ekonomin mer knapp och så småningom kommer du ha barn som önskar/kräver att få dyrare grejer, så ta det då istället.

Mina har fått för ca 200 kr i julklapp första julen. Sonen fick en julsångbok med ljudpanel, en fin mössa att använda på våren, en mjuk (första) bil med en Carsbok som har ljudeffekter, mest bara för att han inte skulle avvika från syskonen. Nya/begagnade kläder fick han ju ändå varje ny storlek. Det är först när de var 3 och 6 år förra året, som  de fick lite dyrare saker och då pratar vi ändå under 1000-lappen med marginal från oss föräldrar, detta var i samband med att vi drog ner på antalet klappar från kusinerna från 5 till 1, så var det lite roligare att ge.

Nu är sonen 2 år och det är hopplöst svårt att komma på något vettigt han verkligen kommer ha glädje av, då han redan har saker efter 2 syskon. 4-åringen har svårt att önska sig något, medan 7-åringen var ganska klar med sina första önskningar. Ett instrument (gärna piano eller trummor), en snöglob, eget pysselmaterial. Nu blir det en blockflöjt att börja lära sig på .. Som tur är har vi gott om tid att grunna, men inget känns självklart.

• Anonym (Mamma till två)

En liten på sex månader bryr sig inte om paket

• Anonym (E)

Vår 6 månaders kommer få en eller två julklappar av oss i jul, beror på om jag orkar hitta en till. Har önskat kläder från de släktingar som vill ge julklappar. En lära-gå-stol ska ändå inte vara bra för barns motoriska utveckling.

• Anonym (Josefin)

Vår första var 4 månader sin första jul och fick inget av oss föräldrar, inte heller på sin första födelsedag. Vi resonerade så att vi ger henne allt hon behöver när hon behöver det, vi sparar inte/köper extra bara för att det råkar vara jul eller födelsedag när hon inte heller förstår vad presenter innebär. Första presenten vi gav var på hennes andra jul då hon var 1 år och 4 månader.

När lillasyster kom gav vi däremot en julklapp till henne även om det var mer för storasysters skull,  att hon inte skulle undra varför inte lillasyster får något paket.

• Anonym (:-))

Hoppa över lära-gåstolen med gott samvete, den gör mer skada än nytta för rygg och motorisk utveckling. (Allmänt känt visserligen, men min kiropraktor har varit extra tydlig kring detta). Lite begagnade duplobitar som du kör i tvätt/diskmaskin i en tvättpåse? Kommer se nytt ut. Det kommer barnet ha roligt med i flera år. Kan du säkert få riktigt billigt på närmaste Facebook-loppis. (Eller lägg ut en efterlysning på din egen sida)

• Alvina

Min son var två månader förra julen. Vi köpte ingen julklapp till honom, utan bara till storasystern på tre år. Detta år ska han dock få en julklapp från oss föräldrar. En leksak som kostar 150 kr.

• Anonym (Minne som håller)

Men.. Han är en bebis och fattar inte vad presenter är och kan inte ens öppna dem själv så vad är poängen? Onödigt att få dåligt samvete TS även om jag fattar! Om det handlar om att det är hans första jul och ni vill ge nåt han kan ha som minne när han blir större så borde ni köpa nåt mer speciellt än såna där grejer han ändå behöver! :) Typ en fotoram och så tar ni en bild på hela familjen på julafton, framkallar o sätter in. Så kan han se den när han blir större. Köp en tomtedräkt han kan ha på sig eller nåt juligt kul ^.^

• LaFontaine

Förra julen var min dotter tre månader. Av oss fick hon ingenting. Till sin ettårsdag fick hon en jacka som vi ändå tänkt köpa till hösten, men slog in för att hon skulle få leka med paketet lite. Till den här julen köper vi en hjälm. Det är något som hon ändå behöver, så vi slår in den så att det känns lite roligare för oss. 

Vi kör inte heller med tomte i år. Hon skulle antagligen bara bli rädd och förstår ändå inte vad det är. 

• deelq

Säger som de andra, din son är så liten att han inte kommer att veta om han får julklappar eller inte. Förmodligen kommer han att få det ändå av några släktingar. Och kanske några små saker av er?

Det är kanske bättre om ni spar pengarna så att ni kan köpa lite som är roliga vid 1 års ålder, som lära-gåvagn, lekspis, bilgarage, strandsaker och sånt.

• Mammatrams

Jag handlar de kläder pojkarna behöver på Tradera oftast. Där finns ibland stora klädpaket folk vill bli av med :) Vad gäller julklappar så har de hittills nästan bara fått leksaker från släkt och vänner, för det blir fort så himla mycket prylar utan att vi som föräldrar bidrar.
    Vi har tur som har släkt som vill och kan ge, det vet vi om. Men det är klart att de fått nånting av oss också, men då har vi försökt begränsa till en grej. Så små som 6-månaders kanske är i 7e himlen hela kvällen om de får prassla med presentpappret, dra i presentsnören eller delta på andra sätt. De är mer upplevelseorienterade, tror jag. 
    Om du vill ge någonting kul OCH bra så föreslår jag en bitring, en ekologisk och giftfri sådan. Eller helgjutna badleksaker (så att de förblir fräscha). Finns flera bra på Ekokul.se (ange mammatrams i kassan så får du lite rabatt också).

Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Anonym (chilis)

Ber om ursäkt om jag låter dryg men... köp ingenting? Förstår om du tycker att det är roligt att ge, kanske kan du slå in en träslev eller liknande som lillen kan leka med på julafton.

Svar på tråden Julklappar till 6 månaders