• nernu
    Äldre 26 Nov 10:12
    6835 visningar
    13 svar
    13
    6835

    Man går inte ner om man äter för lite. Myt?

    När folk säger att viktminskningen stannar kommer ofta rådet att du äter för lite så kroppen samlar på sig istället. Är det verkligen sant? Jag har inget osund plan när det gäller viktnedgång men är inne i en stressig period och det händer väl minst ett par dagar i veckan att jag ligger på max 1000 kcal på en dag. Kommer jag lägga på mig av det? Känns konstigt med tanke på att 5:2 bygger på att amn just har ett kraftigt kaloriunderskott två dagar i veckan.

  • Svar på tråden Man går inte ner om man äter för lite. Myt?
  • Äldre 26 Nov 10:17
    #1
    nernu skrev 2017-11-26 10:12:40 följande:

    När folk säger att viktminskningen stannar kommer ofta rådet att du äter för lite så kroppen samlar på sig istället. Är det verkligen sant? Jag har inget osund plan när det gäller viktnedgång men är inne i en stressig period och det händer väl minst ett par dagar i veckan att jag ligger på max 1000 kcal på en dag. Kommer jag lägga på mig av det? Känns konstigt med tanke på att 5:2 bygger på att amn just har ett kraftigt kaloriunderskott två dagar i veckan.


    Titta på bilder på de som suttit i koncentrationsläger.
  • nernu
    Äldre 26 Nov 10:23
    #2
    Kjell2 skrev 2017-11-26 10:17:52 följande:

    Titta på bilder på de som suttit i koncentrationsläger.


    Usch. Men ja jag förstår din poäng. Det är ju så jag tänker också. Låter inte rimligt.
  • Anonym (Mat)
    Äldre 26 Nov 10:25
    #3

    Äter du mindre än du gör av med så går du ner i vikt. Punkt.

  • Anonym (d)
    Äldre 26 Nov 10:29
    #4
    Kjell2 skrev 2017-11-26 10:17:52 följande:
    Titta på bilder på de som suttit i koncentrationsläger.
    Det är ganska stor skillnad på att ligga på ett konstant stort kaloriunderskott och att göra det bara enstaka perioder.

    Min kropp samlar på sig stora mängder vätska när jag ligger på för mycket underskott. Skulle jag ligga på det underskottet riktigt länge vet jag inte vad som skulle hända. Handlar det om upp till en månad kan jag gå upp i vikt. Men det är som sagt vätska, som snabbt försvinner när jag äter mer balanserat.
  • Joz
    Äldre 26 Nov 10:36
    #5

    Man har sett att efter 60 timmars svält börjar metabolismen minska med runt 8%. Om du normalt förbränner 2000 kcal per dag förbränner du nu istället 1 840 kcal.

    Med kortare fastaperioder på 36-48h ökar förbränningen m 3.6-10%.En teori är att Adrelalin o noradrelin skärper våra sinnen och och får oss att vilja röra oss och uppmuntra sökandet efter mat. Men sänks sedan efter 60h för att konservera energi.

    Så det är sant att kroppen går in i sparläge om man slutar att äta i några dygn men det är långt ifrån tillräckligt för att hindrar viktnedgång.

  • Anonym (Namnl­ös häst)
    Äldre 26 Nov 10:36
    #6

    Om just den frågan tvistar de lärde, så vem här kan svara på den?
    Jag vet inte, men det senaste jag hörde var att kroppen alltid eftersträvar den vikt den är van att ha.
    Det är därför det är rakt av dumt för kroniskt feta att banta. 
    Och då pratar jag inte om han som gick upp 5 kg på semestern, eller hon som gick upp under graviditeten, där funkar det att strama åt och sen återgå till sin normala vikt.
    Men för dom som har en långvarig övervikt och som drar ner på kalorier funkar det inte, det som händer i kroppen då är att ämnesomsättningen går ner rejält.
    Samt att ett hungerhormon ökar kraftigt, vilket gör att man nästan konstant är sugen/hungrig.
    Det är klart att sålänge man följer en diet slaviskt så kommer man gå ner, men poängen är att man orkar inte det i längden. 
    Och så fort man släpper så börjar kroppen kompensera och det slutar med att i bästa fall går upp allt man har tappat, men oftast så lägger man också på sig ett par kilo till.
    För dom funkar bara gastric bypass, för då ställer kroppen om till ett nytt nolläge så att säga. 
    Dom som inte kan eller inte vill operera sig bör jobba på andra hälsoaspekter istället. 
    Jag tror det var vetenskapsradion som hade ett reportage om det här för ett tag sen. .

  • Anonym (Namnl­ös häst)
    Äldre 26 Nov 10:37
    #7
    Anonym (Mat) skrev 2017-11-26 10:25:22 följande:

    Äter du mindre än du gör av med så går du ner i vikt. Punkt.


    Nja, riktigt så enkelt är det inte. 
  • Anonym (Namnl­ös häst)
    Äldre 26 Nov 10:39
    #8
    Joz skrev 2017-11-26 10:36:19 följande:

    Man har sett att efter 60 timmars svält börjar metabolismen minska med runt 8%. Om du normalt förbränner 2000 kcal per dag förbränner du nu istället 1 840 kcal.

    Med kortare fastaperioder på 36-48h ökar förbränningen m 3.6-10%.En teori är att Adrelalin o noradrelin skärper våra sinnen och och får oss att vilja röra oss och uppmuntra sökandet efter mat. Men sänks sedan efter 60h för att konservera energi.

    Så det är sant att kroppen går in i sparläge om man slutar att äta i några dygn men det är långt ifrån tillräckligt för att hindrar viktnedgång.


    Wow, spännande och intressant.
    Tack. 
  • Anonym (H)
    Äldre 26 Nov 10:41
    #9
    +1

    Det går absolut att gå ner i vikt genom att mindre. Problemet är när man på ett osunt sätt, typ inte äta alls, försöker gå ner i vikt. Det som händer då är din kropp förbereder sig för svält, istället för att öppna upp fettdepåerna för fettförbränning så stängs dom och gör allt för att lagra fett istället. Det första som försvinner är vätskan du har i kroppen, så du riskerar att få ont i huvudet, muskler och leder. Efter detta så börjar sedan kroppen att använda det lagrade fettet som energi, och då går du såklart ner i vikt, men med en svältmetod som är allt annat än hälsosam och innebär konsekvenser, ibland långvariga sådana.

    Genom att äta mindre vissa dagar och "normalt" resterande dagar så ställer sig kroppen inte in sig på svält, kan vara lite trögt i början då kroppen undrar vad fan du håller på med, men efter ett tag förstår kroppen att du inte svälter utan bara äter annorlunda och anpassar sig till det och låter då fettdepåerna vara öppna för förbränning. De dagar du äter mindre än vad du förbränner gör att kroppen använder lagret för energi istället. En effektiv metod som inte ger någon skada.

    Men ska tilläggas, är du stressad så gör din kropp allt den kan för att hjälpa dig och kan skicka signaler för att få din uppmärksamhet. Detta betyder att din kropp just nu inte fungerar helt hundra och kan påverka både ditt välmående som din vikt. Så min rekommendation är att inte göra några aktiva beslut om att förändra vikten just nu eftersom du kämpar med stress, och även om du inte tycker det är så farligt, så kan du ge dig fan på att din kropp tycker annorlunda.

  • Anonym (Mat)
    Äldre 26 Nov 10:50
    #10
    +1
    Anonym (Namnlös häst) skrev 2017-11-26 10:37:09 följande:

    Nja, riktigt så enkelt är det inte. 


    Visst kan det skilja på individnivå som med allt annat. Men i det stora hela är det så.

    När någon ställer en fråga i detta forum, så är den personen antagligen inte jätteintresserad och inte har så bra koll. Man kan tjata i evighet om allt möjligt som i slutändan har väldigt liten betydelse.
  • nernu
    Äldre 26 Nov 12:32
    #11
    Anonym (H) skrev 2017-11-26 10:41:02 följande:

    Det går absolut att gå ner i vikt genom att mindre. Problemet är när man på ett osunt sätt, typ inte äta alls, försöker gå ner i vikt. Det som händer då är din kropp förbereder sig för svält, istället för att öppna upp fettdepåerna för fettförbränning så stängs dom och gör allt för att lagra fett istället. Det första som försvinner är vätskan du har i kroppen, så du riskerar att få ont i huvudet, muskler och leder. Efter detta så börjar sedan kroppen att använda det lagrade fettet som energi, och då går du såklart ner i vikt, men med en svältmetod som är allt annat än hälsosam och innebär konsekvenser, ibland långvariga sådana.

    Genom att äta mindre vissa dagar och "normalt" resterande dagar så ställer sig kroppen inte in sig på svält, kan vara lite trögt i början då kroppen undrar vad fan du håller på med, men efter ett tag förstår kroppen att du inte svälter utan bara äter annorlunda och anpassar sig till det och låter då fettdepåerna vara öppna för förbränning. De dagar du äter mindre än vad du förbränner gör att kroppen använder lagret för energi istället. En effektiv metod som inte ger någon skada.

    Men ska tilläggas, är du stressad så gör din kropp allt den kan för att hjälpa dig och kan skicka signaler för att få din uppmärksamhet. Detta betyder att din kropp just nu inte fungerar helt hundra och kan påverka både ditt välmående som din vikt. Så min rekommendation är att inte göra några aktiva beslut om att förändra vikten just nu eftersom du kämpar med stress, och även om du inte tycker det är så farligt, så kan du ge dig fan på att din kropp tycker annorlunda.


    Jag har ingen vidare övervikt att tala om. Har styrketränat regelbundet och inte velat tumma på kalorierna så jag ligger på normalvikt på gränsen till övervikt. Har börjat löpträna mer och äter disciplinerat. Alltså inget för att jag är sugen. Tagit bort nästan allt godis. Sedan skippr jag ofta frukost på grund av tidsbrist (vet att det inte är bra). Stressen är övergående men du har helt rätt i att kroppen tar stryk. Påverkar sömnen mest just nu. Dåligt dåligt dåligt.
  • Äldre 26 Nov 13:02
    #12
    +1
    nernu skrev 2017-11-26 12:32:49 följande:

    Jag har ingen vidare övervikt att tala om. Har styrketränat regelbundet och inte velat tumma på kalorierna så jag ligger på normalvikt på gränsen till övervikt. Har börjat löpträna mer och äter disciplinerat. Alltså inget för att jag är sugen. Tagit bort nästan allt godis. Sedan skippr jag ofta frukost på grund av tidsbrist (vet att det inte är bra). Stressen är övergående men du har helt rätt i att kroppen tar stryk. Påverkar sömnen mest just nu. Dåligt dåligt dåligt.


    Träning är jättebra, framförallt när man är stressad och att hoppa över godiset är aldrig fel att göra :) Det viktigaste här tycker jag är att ställa frågan hur man mår och framför allt då fundera på maten, sömnen och humöret och lägga fokus på det under den stressiga perioden. Kan vara svårt när man är mitt uppe i allt men man har bara en kropp och ett liv. Men å andra sidan, lyckas man få balansen på detta så hanterar man stressen bättre. För vi alla vet att undvika stress är näst intill omöjligt!! Gör ditt bästa för att ta hand om dig, din kroppen har redan skickat tydliga signaler till dig genom att påverka din sömn.
  • Äldre 29 Nov 11:18
    #13

    Låter som om du kämpar på jättebra med både träning och mat! Det kan vara svårt nog att få till. 
    Vi vill ofta göra det här med viktnedgång svårare än vad det är. 5:2 bygger fortfarande på kaloriunderskott, precis som de flesta andra dieter. Vill du verkligen veta varför viktnedgången stannar av behöver du föra matdagbok för resten av veckan och räkna ut din totala kalorikonsumption för hela veckan för att sedan se vad snittet blir per dag. Är det inte ett kaloriunderskott går du inte ner i vikt.
    Självklart minskar förbränningen ju mer du går ner och kosten behöver anpassas efter det. Man har också sett att om man har haft en kraftig övervikt så kan förbränningen stanna av ännu mer om man går ner mycket i i vikt (dvs 20-50 kg viktnedgång), dock låter det inte som det är så i ditt fall?
    Stress kan påverka riktigt mycket, på både din hälsa och din vikt. Att bara sitta ner och meditera 5 min om dagen kan göra en jätteskillnad. Prova i en vecka och se!

Svar på tråden Man går inte ner om man äter för lite. Myt?