Tips på mat i slow cocker
Vad har ni för favoriter? Googlade och det fanns en hel del men även bra mycket "konstiga"
vanlig hederlig mat som hela familjen kan tänkas äta efterlyses
Vad har ni för favoriter? Googlade och det fanns en hel del men även bra mycket "konstiga"
vanlig hederlig mat som hela familjen kan tänkas äta efterlyses
Jag kan inte komma med några recept (lustigt med en tråd som lästs tusentals gånger utan några som helst svar).
Jag är en usel kock, och det är inte bara jag som tycker detta, men när jag slänger ner lite grejer i långsamkokaren så brukar hela familjen äta tills det inte finns en gnutta gryta kvar.
Jag har fått uppfattningen att "långsamkokaren" just är en möjlighet för oss som är usla på att laga mat. De gånger jag har försökt förklara hur förträfflig den är för matlagningskunniga vänner brukar de titta på mig och sen byta samtalsämne.
Dessutom erbjuder långsamkokaren en möjlighet att alltid ha lite rödvin hemma och då kanske inte bara till grytan.
Jag kan inte komma med några recept (lustigt med en tråd som lästs tusentals gånger utan några som helst svar).
Jag är en usel kock, och det är inte bara jag som tycker detta, men när jag slänger ner lite grejer i långsamkokaren så brukar hela familjen äta tills det inte finns en gnutta gryta kvar.
Jag har fått uppfattningen att "långsamkokaren" just är en möjlighet för oss som är usla på att laga mat. De gånger jag har försökt förklara hur förträfflig den är för matlagningskunniga vänner brukar de titta på mig och sen byta samtalsämne.
Dessutom erbjuder långsamkokaren en möjlighet att alltid ha lite rödvin hemma och då kanske inte bara till grytan.
Lagar främst olika grytor så som kalops m.m brukar ?ta vad jag har hemma gryta? fläskfilé/grytbitar, morötter, svamp, rotfrukter och lite kryddor efter smak och lite vatten/krossade tomater, vin, buljongtärning/fond och sen blanda i en skvätt grädde innan servering om så önskas. Gott att göra är även köttfärssås/chiliconcarne, och till helgmyset blir det oftast piller pork eller pulled chicken med antingen klyftpotatis, hamburgerbröd eller tacobröd.
Kanske bättre recept med sökning på slow cooker...
Spelar kanske mindre roll men ändå...
Min erfarenhet är att man kan slänga i det mesta som tål lång tillagningstid. Rotsaker gör sig bra och högrev blir finfint.
Även provat att baka bröd i den och det blev också helt okej :) sök på Pinterest.com där finns det hur mycket förslag som helst nå diverse roliga saker att pröva :)
Älskar den gör bl a köttfärssås, pulled oxfile/kyckling/fläsk, potatisgratäng, kalops, lasagne, löksoppa mm.
Man kan laga det mesta där i.
Fyll botten med lite olja. Ta en hel kyckling och krydda dem med valfria kryddor (använder själv kycklingkrydda och salt).
I med kycklingen och sätt på låg i ca 6 timmar, eller tills kycklingen nått en temperatur på 80-85°C.
Servera detta med en god svampsås, kokt potatis och svart vinbärsgelé!
Säger som Ruter, Pinterest är en guldgruva för slow-recept.
Finns en grupp på FB, Vi slökokare. Gå med där, finns massor av tips och recept :)
en fråga kanske dum... men hur håller sig kött och rotsaker mm så länge i cookern utan att bli dålig/ farlig att äta?
en fråga kanske dum... men hur håller sig kött och rotsaker mm så länge i cookern utan att bli dålig/ farlig att äta?
Slowcooker/crock pot, ja i den kan man göra allt i princip och då grytvarianter.
Även superbra som varmhållare om man tex har tillställning.
Som jag kört ett par ggr på andra icke slowcook rätter.
Gjorde denna senast, blev mycket bra och gott.
www.delish.com/cooking/recipe-ideas/recipes/a51806/slow-cooker-beef-broccoli-recipe/