• cupcakemom

Tips på mat i slow cocker

Vad har ni för favoriter? Googlade och det fanns en hel del men även bra mycket "konstiga"

vanlig hederlig mat som hela familjen kan tänkas äta efterlyses

• Svar på tråden Tips på mat i slow cocker
  • FDFMGA

Jag kan inte komma med några recept (lustigt med en tråd som lästs tusentals gånger utan några som helst svar).

Jag är en usel kock, och det är inte bara jag som tycker detta, men när jag slänger ner lite grejer i långsamkokaren så brukar hela familjen äta tills det inte finns en gnutta gryta kvar.

Jag har fått uppfattningen att "långsamkokaren" just är en möjlighet för oss som är usla på att laga mat. De gånger jag har försökt förklara hur förträfflig den är för matlagningskunniga vänner brukar de titta på mig och sen byta samtalsämne.

Dessutom erbjuder långsamkokaren en möjlighet att alltid ha lite rödvin hemma och då kanske inte bara till grytan.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • cupcakemom
    FDFMGA skrev 2017-11-26 18:02:29 följande:

Jag kan inte komma med några recept (lustigt med en tråd som lästs tusentals gånger utan några som helst svar).

Jag är en usel kock, och det är inte bara jag som tycker detta, men när jag slänger ner lite grejer i långsamkokaren så brukar hela familjen äta tills det inte finns en gnutta gryta kvar.

Jag har fått uppfattningen att "långsamkokaren" just är en möjlighet för oss som är usla på att laga mat. De gånger jag har försökt förklara hur förträfflig den är för matlagningskunniga vänner brukar de titta på mig och sen byta samtalsämne.

Dessutom erbjuder långsamkokaren en möjlighet att alltid ha lite rödvin hemma och då kanske inte bara till grytan.

Haha ja det kanske är så.... Jag får väl prova mig fram helt enkelt
  • Ruter

Lagar främst olika grytor så som kalops m.m brukar ?ta vad jag har hemma gryta? fläskfilé/grytbitar, morötter, svamp, rotfrukter och lite kryddor efter smak och lite vatten/krossade tomater, vin, buljongtärning/fond och sen blanda i en skvätt grädde innan servering om så önskas. Gott att göra är även köttfärssås/chiliconcarne, och till helgmyset blir det oftast piller pork eller pulled chicken med antingen klyftpotatis, hamburgerbröd eller tacobröd.

• Brunhilde

Kanske bättre recept med sökning på slow cooker...

Spelar kanske mindre roll men ändå...

Min erfarenhet är att man kan slänga i det mesta som tål lång tillagningstid. Rotsaker gör sig bra och högrev blir finfint.

• Ruter

Även provat att baka bröd i den och det blev också helt okej :) sök på Pinterest.com där finns det hur mycket förslag som helst nå diverse roliga saker att pröva :)

• legomum

Älskar den gör bl a  köttfärssås, pulled oxfile/kyckling/fläsk, potatisgratäng, kalops, lasagne, löksoppa mm.
    Man kan laga det mesta där i.

• DeLo

Fyll botten med lite olja. Ta en hel kyckling och krydda dem med valfria kryddor (använder själv kycklingkrydda och salt). 
    I med kycklingen och sätt på låg i ca 6 timmar, eller tills kycklingen nått en temperatur på 80-85°C.

Servera detta med en god svampsås, kokt potatis och svart vinbärsgelé!

• Totoro79

Finns en grupp på FB, Vi slökokare. Gå med där, finns massor av tips och recept :)

• Anonym (Hur funkar den)

en fråga kanske dum... men hur håller sig kött och rotsaker mm så länge i cookern utan att bli dålig/ farlig att äta?

• Anonym (slowpoke)
    Anonym (Hur funkar den) skrev 2017-11-27 12:12:47 följande:

en fråga kanske dum... men hur håller sig kött och rotsaker mm så länge i cookern utan att bli dålig/ farlig att äta?

Slowcookern håller en temperatur som är hög nog för att bakterier ska dö. Om man har en lite dyrare varienat så har den en värmehållare också, så om din mat blir klar efter 4 timmar men du vill äta om 8 timmar så går det.

Jag har en och har hittills tyckt att hel kyckling blir väldigt gott. Jag har hört, men inte testat själv, att man kan köra revbensspjäll med färdig marinat i ett par timmar så blir det väldigt gott.
Svar på tråden Tips på mat i slow cocker