• LTG

somnar själv, men vaknar konstant

Hej och hjälp!

Jag antar att detta är det mest utjatade ämnet som finns här på FL, men behöver verkligen all hjälp jag kan få. Håller på att gå sönder.

Min dotter är snart fem månader. Fram till dess att hon var 3 och en halv månad sov hon såå bra. Ofta 4-5 timmar i sträck på natten, åt lite och sommnade sedan om i tre timmar till. Vaknade en till två gånger per natt, vilket vi var väldigt nöjda med. En natt sov hon fr 9-6, non stop. På dagarna sov hon ca fyra timmar i sträck (från tio till två) och någon siesta här och där. Hon var iofs väldigt gnällig, kan inte ligga still mer än några minuter, varken då eller nu.

För ca två månader sedan började nattningarna ta längre och längre tid (upp till tre timmar) men hon sov fortfarande bra när hon väl somnade oftast mellan oss, från att ha sovit i egen säng.

Sen, för en och en halv månad sen, började hon vakna varje timme heeela natten. Jag ammande  då varje gång, men det höll på att ta knäcken på mig.

Bestämde mig då för att lära henne att somna in själv, eftersom jag trodde att hon då också skulle lära sig att somna om själv. Att somna in själv har gått bra utan särskilt mycket gråt. Jag går ut ur rummet innan hon somnat och hon somnar tyst helt själv nu. Jag anser att man inte ska låta så små barn skrika sig till sömns, så det handlar inte om att jag plågar henne på något vis. Lägger ned henne när hon är trött, men vaken och nöjd, sjunger lite och när hon börja gny (inte gråta) som att hon håller på att somna går jag ut. Inom en minut sover hon.

Jag bestämde också att bara amma två gånger på nätterna (hon får nu lite gröt på kvällen) och hon verkar inte hungrigare än just ca två gånger per natt. Vissa nätter är det lite bättre, men hon vaknar fortfarande minst fem gånger per natt, ofta övergår lite gråt till gallskrik. Man behöver oftast inte lyfta upp henne, för hon somnar om på några minuter genom att man lägger en hand på henne (tar bort den strax innan hon somat till). Hon sover i egen säng igen (bedsie crib, som vi dragit ned sidan på). Det spelar ingen roll om jag tar henne eller om sambon tar henne. I natt vaknade hon minst tio gånger (har tappat räkningen).

Hela dagarna skriker hon, för hon är så trött, kan trots det bara sova korta stunder också på dagen (några dagar sover hon ibland ett tretimmarspass, totalt sover hon mellan två och fyra timmar dagtid). Det verkar inte spela någon roll om hon sovit mycket på dan heller. Hon vill "gå upp" ungefär 12 timmar efter att hon lagts för kvällen (runt 18.30-19), men börjar gråta av trötthet redan efter en timme.

Snälla hjälp, är det en fas? I så fall har den varat länge nu!

Vi håller inte ihop i familjen snart. Jag och dotterns pappa är sura och trötta på varandra hela tiden. Vi går och lägger oss åtta för att ens orka,delar upp nätterna mellan oss. Jag har ångest för att vara ensam med henne på dagarna då hon är så kinkig. Hinner knappt äta och har gått ned 17 kg, vilket är mer än jag gick upp under graviditeten. 

ALLA TIPS TAS SÅ TACKSAMT EMOT!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-26 13:38
    Hon sover oftast kortare stunder på dagen, även om man går i vagnen med henne.

• Svar på tråden somnar själv, men vaknar konstant
  • Meriall

Eftersom en hand på henne hjälper, kanske prova ett lite tyngre täcke så hon känner sig inbäddad? Det finns också pyjamasar med inbyggd tyngd som ska kännas som en hand. Kanske lite överkurs men iaf... 

• Snuttis2

Kommer nog låta lite tråkig men jag tänker nog tvärt om!!!

Små barn går inte att ?lära? eller träna för de är helt enkelt för små!

Tycker hennes beteende låter fullt normalt o hade nog hellre rek dig att sluta försöka styra upp och istället följa hennes behov under dygnet. Har en son på fyra månader som också haft dessa beteenden men det är ju helt normalt o hör till de två utvecklingshopp som barnen gör mellan 3-5 månader.

Skit jobbigt absolut men fullt normalt.

Jag helammar o min son får styra hur ofta men ca varannan timma på dagen o i bra perioder var 3-4 h på natten! När han varit som mest orolig har jag säkert ammar minst 1 g i timmen. Försökte söva i egen säng men han fixar inte det utan vi samsover o i perioder vid stor oro sover han på mig. Detta gäller även på dagen han vägrar vagn o jag har istället haft honom mkt i famnen o sen köpte vi en sjal o sele som funkar både inne o ute.

Det heter ju att de upptäcker världen nu o registrerar o sorterar intryck mer intensivt än innan därav ökat behov av närhet o trygghet.

Jag tar nätterna själv men får kvällarna fria för att sova, sen vilar jag på dagen när sonen sover.

Läs på om utvecklingsfaserna och lyssna gärna på Pampers barnvagns promenader (podd) de är så bra! Det finns ett avsnitt ? Kanske är det nr 64 där de pratar mkt om anknytning o närhet.... ge så mkt som möjligt så släpper barnet taget om föräldern när det är redo.

• LTG

Ok. Tack. Jag vill ju tänka så. Problemet är att det onte bara är jag som mår dåligt. Tycker också att min dotter verka lids då hon är trött och gråter då mycket. Så det är inte vara för min skull. Men jag förstår hur du tänker.

• Snuttis2

Förstår tillfullo det blöder i mamma hjärtat när de inte mår bra !

Min plutt har hållt på lite liknande o jag tror som sagt att mkt av det är en fas, så jag har bara försökt åka med nu! Han har fått välja mat mängd o sovtider de senaste veckorna.....och det har känts kaotiskt för oss vuxna men nu känns det som att det är är påväg att vända!

Sista tre nätterna har han helt plötsligt börjar rätta upp tiderna igen.... från att vi försökt natta från kl 20-01 med gråt o amning gråt o amning ! Till att i lördags somna kl 23, i förrgår 22:10 och igår mer normal tid 20:30!!!

Håll ut : )

• LTG

Tack. Jag når så extremt dåligt och orkar inte vara en bra mamma, rasar i vikt o har ångest. Tycker så synd om min dotter när jag mår så här. Har fått samtalskontakt vua BVC så förhoppningsvis kan jag tänka annorlunda också.

Svar på tråden somnar själv, men vaknar konstant