• lojsanskojsan

Förkyld och illamående

Min familj har varit förkylda i ca en vecka och jag blev sjuk igår kväll. Jag är öm i halsen men annars inget. Jag är LIVRÄDD för att kräkas! och jag mår lite illa och jag vet inte om det beror på förkylningen eller om det kan vara min oro mot illamående som ger just illamående. Vad tror ni? Är det vanligt att som vuxen, är 20 år, att spy av en vanlig förkylning? Tror ni att jag bara oroar mig för mycket för illamåendet och att jag därför mår illa?
    Snälla kan någon försöka lugna ner mig, får panik för vill ej må såhär illa och jag är så rädd för det att jag typ sitter och skakar :(

• Svar på tråden Förkyld och illamående
  • Anonym (M)

Det lär vara oron som gör det. Försök slappna av och tänka att det bara är en förkylning...

• Anonym (asta)
    lojsanskojsan skrev 2017-11-26 22:05:30 följande:

Min familj har varit förkylda i ca en vecka och jag blev sjuk igår kväll. Jag är öm i halsen men annars inget. Jag är LIVRÄDD för att kräkas! och jag mår lite illa och jag vet inte om det beror på förkylningen eller om det kan vara min oro mot illamående som ger just illamående. Vad tror ni? Är det vanligt att som vuxen, är 20 år, att spy av en vanlig förkylning? Tror ni att jag bara oroar mig för mycket för illamåendet och att jag därför mår illa?
    Snälla kan någon försöka lugna ner mig, får panik för vill ej må såhär illa och jag är så rädd för det att jag typ sitter och skakar :(

Är du emetofob? Jag led av det hela min barn och ungdom och det var ett HELVETE!  MEN som vuxen så insåg jag att jag själv kunde styra min noja OCH således välja att inte äta ett enda dugg när det var magsjuka å färde. Man kan inte kräkas upp ingenting. Jag blev rätt smal men det är ju sällan ngn nackdel?
  • Meriall

Vuxna kräks typ aldrig av förkylning men småbarn kan göra det. Det är pga att man svalt så mycket snor att man blir illamående av det. Ät något så kanske du mår bättre/späder ut det. Försök snyta ut det istället för att det rinner bakåt. Men du kommer nog inte att kräkas. 

• Anonym (asta)
    Meriall skrev 2017-11-27 14:53:52 följande:

Vuxna kräks typ aldrig av förkylning men småbarn kan göra det. Det är pga att man svalt så mycket snor att man blir illamående av det. Ät något så kanske du mår bättre/späder ut det. Försök snyta ut det istället för att det rinner bakåt. Men du kommer nog inte att kräkas. 

"Nog"? Eller så kommer TS att kaskadkräkas snor, slem och allt som intagits under dygnet?
  • Anonym (M)
    Anonym (asta) skrev 2017-11-27 14:57:45 följande:
    "Nog"? Eller så kommer TS att kaskadkräkas snor, slem och allt som intagits under dygnet?
    Men sluta skrämmas och sluta uppmuntra folk att sluta äta!

TS, risken är minimal att du kräks. Stress orsakar illamående, inte förkylning. Håll dig borta från FL om du har såna här rädslor för finns alltid någon som spär på dem.
  • Anonym (asta)
    Anonym (M) skrev 2017-11-27 15:17:52 följande:
    Men sluta skrämmas och sluta uppmuntra folk att sluta äta!

TS, risken är minimal att du kräks. Stress orsakar illamående, inte förkylning. Håll dig borta från FL om du har såna här rädslor för finns alltid någon som spär på dem.
    Jag led som sagt av emotofobi hela min fasansfulla barn och ungdom. OM jag i tidig ålder varit smart nog att inse att jag inte kunde kräkas upp ingenting så hade jag sparat mig många års elände. Så smart var jag inte som 11-12-åring. Korkad helt enkelt. Som om jag var programmerad att äta och såg inget samband. SOM jag önskar jag sett det och sluppit undan helvetet.......
  • Kirenaj68
    lojsanskojsan skrev 2017-11-26 22:05:30 följande:

Inte så kul att kräkas så klart, men inget att vara livrädd för. Det är ett av kroppens sätt att göra sig av med skräp du har fått i dig och det händer alla ibland. Har du en allmän rädsla för kräkningar kan förstås en eventuell känsla av illamående förstärkas. Lugna ner dig, tänk på något annat och ät som vanligt. Ibland kan illamående beror på för lite mat eller dryck.
  • Anonym (asta)
    Kirenaj68 skrev 2017-11-27 16:48:31 följande:
    Inte så kul att kräkas så klart, men inget att vara livrädd för. Det är ett av kroppens sätt att göra sig av med skräp du har fått i dig och det händer alla ibland. Har du en allmän rädsla för kräkningar kan förstås en eventuell känsla av illamående förstärkas. Lugna ner dig, tänk på något annat och ät som vanligt. Ibland kan illamående beror på för lite mat eller dryck.
    Eller så beror det på FÖR MYCKET mat och dryck? Det ABSOLUT enda säkra sättet att undvika kräkning är att se till att magen är TOM. Då kan magsjukan stå där med långnäsa!
  • Anonym (M)
    Anonym (asta) skrev 2017-11-27 16:51:04 följande:

Eller så beror det på FÖR MYCKET mat och dryck? Det ABSOLUT enda säkra sättet att undvika kräkning är att se till att magen är TOM. Då kan magsjukan stå där med långnäsa!

Det funkar inte så! Sluta trolla nu och spä på rädslor.
  • Anonym (asta)
    Anonym (M) skrev 2017-11-27 16:57:48 följande:
    Det funkar inte så! Sluta trolla nu och spä på rädslor.
    "Trolla"! Tyvärr är jag på riktigt. Jag är 62 år idag och minns med FASA min ungdomstid med emetofobin jag led av.
Svar på tråden Förkyld och illamående