• Anonym (el)

    Varför är tjejer så elaka?

    hej, jag går i sista året på gymnasiet nu och det har uppstått ett problem som får mig att må helt brutalt dåligt varje dag.
    jag skaffade mig ett härligt tjejgäng i ettan på 4 tjejer, vi trivdes alla ihop och alla fick vara med, i tvåan kom en ny tjej in, henne gillade inte jag och 2 andra men den sista tjejen gjorde det så hon fick vara med.
    tvåan gich hyfsat bra, alla hängde med alla och ingen var elak.
    i trean började tjejen jag stog närmas bli riktigt riktigt nära med tjej nr 2 och dom hängde mer och mer själva, det strunta jag i eftersom att vi alla fortfarande hängde tillsammans också. men nu i trean har det bara gått neråt, allt börjar igentligen med tjejen som jag först stog närmast, alla ser upp till henne så det hon gör gör dom andra också .
    innan så var de lite som att jag var hennes högra hand och hon dominerade, nu å andra sidan är det tjej 2 som är den högra handen och i samband är hon helt sjukt utfrysande mot mig, och alla andra hakar ju på.
    asså tjej 1 är en riktigt svår tjej och hon gillar inte vem som helst, så när hon börjar ogilla nån så kan man lika gärna försvinna för hon gör livet till ett helvete för en, men jag vet ju hur hennes fina sida ser ut för jag var hennes närmsta vän i 1 och 1 halvt år och det är väl mest de som sårar mest.
    jag förstår inte heller varför hon nu väljer tjej 2, på vår skola handlar allt om status pengar och kläder( tyvär) och jag och hon kommer från denna kretsen sen innan så vi förstår hur de är och därför gick vi så bra ihop innan men de andra tjejerna är inte på de sättet ( vi gillar dom ändå ), hur som helst så är tjej 2 motsatsen till människorna i denna kretsen och hon är allt tjej 1 hatar ( mjukis kläder i skolan, halsar vodka på fester, skriker och beter sig pinsamt på fyllan osv, säger saker som hon stör sig på) och jag kan inte se varför hon fryser ut mig och istället väljer henne.
    Jag köper att hon gillar henne men varför hon fryser ut mig i samband med det förstår jag inte, det har gått så långt att hon inte ens vill sitta brevid mig i skolan utan istället drar sin stol till tjej 2.
    hur konfronterar jag henne? känner att " varför inkulderar ni inte mig" låter så desperat. har försökt ta upp de innan men då har dom istället vänt det på mig.
    Tex i helgen så hade vi lite tjejmiddag och då fanns de en säng för 2 och en för 3, och dom sa rakt ut till mig att jag får gå ner till soffan.
    kan tillägga att jag alltid gjort allt för dom, ställt upp, hjälpt till med allt, asså jag har ändrat mina personliga åsikter och principer så att de ska passa dom bättre och inget räcker till.
    jag blir så sjukt ledsen för vad jag än gör accepterar de mig inte och så har de inte vart innan.  

  • Svar på tråden Varför är tjejer så elaka?
  • Jenna Eriksdotter

    Vilken hierarki. Varför skapar folk den här typen av sociala relationer? Högsta hönset i gänget låter ju inte som en människa med sunda relationer. Kan ju vara jobbigt att lämna, men vill man vara med på att bli degraderad till olika status grader?  Tjejer kan helt klart var extremt elaka, så det kanske vore bättre att söka sig till någon annan grupp. Eller ta in en man i gruppen, så får han styra upp allt =P  

  • Skititråkmånsarna

    Fy vad trist. Det var likadant för mig på gymnasiet. Vi var 6 tjejer som fann varandra i ettan, men efter halva tvåan var det som att tre av dem hade bestämt att en tjej (inte jag) skulle frysas ut och så satte de igång med det, och vi andra två förväntades bara vara med på det. Jag var INTE med på det utan fortsatte prata med henne och följde t.ex. inte med de andra när de demonstrativt reste sig upp och bytte bord när hon kom och satte sig med oss i matsalen (!?!?) och därför blev jag också utfryst med tiden.

    Idag är jag 29 och tar det hela med ro. Det är lätt att se i efterhand att de tre tjejerna var väldigt omogna och olyckliga i sig själva, och att i alla fall två av dem helt enkelt var dåliga personer i grunden, och jag tvivlar starkt på att jag hade haft mycket glädje av att fortsätta vara vän med dem - tur att jag slapp dem! Jag sket i dem och ägnade min nyfunna fritid åt att odla mina egna intressen och hobbys istället, vilket jag haft bra nytta av i mitt vuxna liv :) Gymnasiet är så kort, i värsta fall klarar man sig nåt år utan kompisar och startar om på nytt sen.

    Den fjärde tjejen förresten (som precis som jag inte var en av de tre som bestämde, men som inte vågade sluta följa dem) skrev i ett blogginlägg ett halvår efter gymnasiet att det hon ångrade allra mest med året som gått var att hon inte umgåtts tillräckligt med mig. Det blev början på en försoning som ledde till att vi delade lägenhet under universitetstiden, och vi är bra kompisar än idag. Feghet är trots allt inte ett brott, speciellt inte när man är en osäker tonåring, så tänk på det när du dömer dina "kompisar" eller när oron smyger sig på att det kanske ÄR dig det är fel på. Av de 6 vi var ogillar jag bara 2 idag, vilket beror på att jag vet att de aldrig förändrades, och det var definitivt inte mig det var fel på.

    Hoppas det löser sig på något sätt för dig och ta ingen skit!

  • Afterlife
    Anonym (el) skrev 2017-11-28 09:07:48 följande:

    kan tillägga att jag alltid gjort allt för dom, ställt upp, hjälpt till med allt, asså jag har ändrat mina personliga åsikter och principer så att de ska passa dom bättre och inget räcker till.
    jag blir så sjukt ledsen för vad jag än gör accepterar de mig inte och så har de inte vart innan.  


    Det här kan vara problemet, TS. Du ska inte ändra på dig för att passa dem. Du ska vara den DU är. Varken mer eller mindre. Jag vet att det kan vara svårt. Men det är otroligt lätt i såna grupperingar att den som är följsam och eftergivlig hamnar utanför. De kanske upplever att du inte är en egen person längre, inte har några egna åsikter eller egen vilja. Då blir du lätt att köra över.

    Så mitt råd är att du hittar din egen väg. Var dig själv. Och om de då fortfarande beter sig som de gör nu så är det lika bra att släppa dem. Man utvecklas ganska mycket i er ålder och ibland utvecklas man åt olika håll.
  • Anonym (A)

    Du kan inte förändra på denna sociala struktur, det kvinnliga patriarkatet i grupper. Det fungerar som i en vargflock. En är alfa den styrande ledaren alla lyder, sedan är du Omega, den vargen som får minst respekt och blir utfryst , men sanningen är att utan dig att frysa ut så har de ingen fungerande flock.

    Du kan inte flytta på ledaren eller vem hon dissar

    men du kan gå ur gruppen. Sitt själv och läs på nätet lyssna musik resten av året fokusera på studierna och din framtid. Tips från en som valde att gå utan dessa fejkvänner under gymnasiet.

  • Anonym (Snällare?)

    Beter sig vissa tjejer illa mot Andra tjejer men är snälla gentemot killar

  • Anonym (S)
    Anonym (Snällare?) skrev 2019-09-17 22:34:36 följande:

    Beter sig vissa tjejer illa mot Andra tjejer men är snälla gentemot killar


    Du kan inte starta en egen tråd istället för att putta upp x antal gamla där folk kommer gå efter trådstarten? Internet 101.
  • Anonym (Inaktuell)
    Anonym (S) skrev 2019-09-17 22:37:34 följande:

    Du kan inte starta en egen tråd istället för att putta upp x antal gamla där folk kommer gå efter trådstarten? Internet 101.


    Är tråden inaktuell?
  • Anonym (Inaktuell)

    Förresten varför skulle tjejer vara elaka?

Svar på tråden Varför är tjejer så elaka?