• Sandrajac

    Fel tajming

    Jag började igår på ett vik jag fått i 1 år. Och jag tror jag är gravid. Ska testa om några dagar. Nu är jag orolig över hur allt ska bli. Hinner ju inte jobba så många månader isåfall och har ingen sgi sen innan. Eller har jobbat ihop en sgi för väldigt många år sedan. Får man räkna på den? Nu är jag jätte orolig vad chefen ska säga om de visar ett +. Lär ju inte va poppis att säga de när man precis börjat. Men samtligt vill jag så gärna få barn. Väldigt jobbig känsla detta är

  • Svar på tråden Fel tajming
  • Jsv17

    I min erfarenhet har alla sådana där saker man oroat sig för en tendens att lösa sig. Vet inte exakt vad som står i ditt kontrakt du skrev på, men jag tror inte de kan sparka dig bara för att du blivit gravid och sgi baseras väl på 7 månader så du borde ju hinna jobba upp till den, förutsatt att du inte får en komplicerad graviditet med sjukskrivning osv. Det kommer aldrig komma det perfekta tillfället, så vill ni ha barn så gläds åt ett plus resten kommer ordna sig, bara man vill.


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Fröken W

    Jag håller med föregående. Är dock osäker på hur länge man behöver jobba för att tillgodoräkna sig ny sgi.

    Men precis som föregående svar så kommer det lösa sig. Jag förstår att det kan kännas lite knepigt men gör ett test, vänta till efter vecka 12 och berätta sedan relativt snart. Då är det bara att säga som det är "det här var inget som vi planerade just nu men jag är gravid". Försök glädjas åt graviditeten istället för att ha dåligt samvete. Jobbet kan och ska inte styra ditt privatliv.

  • nnnnnnnn

    8 månaders arbete krävs för full SGI, men varje månad/vecka/dag du arbetar höjer ju din SGI.

    Du skrev- Hinner inte jobba många månader
    Vad menar du med det? Om du testar nu och är gravid, är du då i 4:e veckan? Eller misstänker du att du tex kan vara mycket senare i graviditeten?
    För om du är i v.4 nu och har tur och mår bra och jobbar ända in till förlossningen, vilken kan ske i v. 42 om man har lite otur, så kan du ju ändå räkna med att jobba 36-38 veckor = barnet kommer juli/augusti => Du hinner jobba dec till augusti dvs 8 månader.
    Då har du nästan jobbat hela vikariatet och har full SGI och har kanske kunnat spara undan lite pengar till ledigheten.

  • Tildurrr

    Jag är i en liknande situation, eller lättare sagt är påväg att sätta mig i en. Jag studerar till sjuksköterska, blir klar i juni. Har enbart jobbat somrar tidigare då jag gått från skola till skola. Och nu är det så att jag har längtat efter barn i många år, och nu börjar folk i min närhet skaffa och det går inte en sekund utan att jag tänker på det. Problemet är detta med föräldrapenning, jag har frågat försäkringskassan som säger att det kan hända att jag kan få FP baserat på mina sommarjobb då de kan se att jag studerar men att där emellan alltid har jobbat, men det vet man ju inte säkert förs man söker.. och jag vill verkligen bli gravid, min sambo känner sig redo och vill också verkligen ha barn (vi blir 22 och 24, ungt ja, men bott ihop 5 år och bra ekonomi i nuläget). Och jag vet självklart att det är bäst att vänta, jobba och få mer FP. Men passar det nånsin att få barn verkligen? Kan viljan gå före det man "bör"? Jag har alltid lyssnat på hjärnan istället för hjärtat och nu när jag vill göra tvärtom så är jag så himla rädd.. är jag dum i huvet som tänker såhär? Jag vet att vi skulle klara det ekonomiskt på minsta FP också, bara att jag kanske inte kan vara föräldraledig lika länge och det gör mig ingenting med vetskapen att jag skulle få det bästa man får uppleva i livet. Men vågar man lyssna på hjärtat?

  • Tildurrr

    En sak till, jag blir ju färdig i juni som sagt, och kommer då hinna jobba "minst" 2 månader ifall allt skulle gå bra, och där kommer också min fundering, det är ju världens brist på sjuksköterskor men kommer nån vilja anställa mig?

  • nnnnnnnn
    Tildurrr skrev 2017-12-05 21:29:40 följande:
    Jag är i en liknande situation, eller lättare sagt är påväg att sätta mig i en. Jag studerar till sjuksköterska, blir klar i juni. Har enbart jobbat somrar tidigare då jag gått från skola till skola. Och nu är det så att jag har längtat efter barn i många år, och nu börjar folk i min närhet skaffa och det går inte en sekund utan att jag tänker på det. Problemet är detta med föräldrapenning, jag har frågat försäkringskassan som säger att det kan hända att jag kan få FP baserat på mina sommarjobb då de kan se att jag studerar men att där emellan alltid har jobbat, men det vet man ju inte säkert förs man söker.. och jag vill verkligen bli gravid, min sambo känner sig redo och vill också verkligen ha barn (vi blir 22 och 24, ungt ja, men bott ihop 5 år och bra ekonomi i nuläget). Och jag vet självklart att det är bäst att vänta, jobba och få mer FP. Men passar det nånsin att få barn verkligen? Kan viljan gå före det man "bör"? Jag har alltid lyssnat på hjärnan istället för hjärtat och nu när jag vill göra tvärtom så är jag så himla rädd.. är jag dum i huvet som tänker såhär? Jag vet att vi skulle klara det ekonomiskt på minsta FP också, bara att jag kanske inte kan vara föräldraledig lika länge och det gör mig ingenting med vetskapen att jag skulle få det bästa man får uppleva i livet. Men vågar man lyssna på hjärtat?
    Läs gamla trådar om SGI, jobb osv. du kan hitta mycket som kan hjälpa dej...

    Ett tips: Om du vet att du klarar dej på minsta SGI dvs 250 kr/dag, så finns det knep för att få ut mer pengar/behöva ta ut färre dagar.
    ex: Partnern har bra SGI och tar F.ledigt varje fredag eller måndag & tar ut SGI-dagar över helgen dvs fre+lör+sän eller lör+sön+mån. Då får ni ut mer pengar än om han jobbar = kan kanske ersätta några av dina dagar (du kan alltså ta ut färre dagar).
    Sen när du varit hemma ett tag så jobbar du heltid 8 månader och tar sedan ut FL igen. Tex du är hemma 6 mån med bebisen, jobbar 8 månader och går sedan hem på FL heltid eller deltid. Har du inte behövt ta ut några SGI-dagar alls under första halvåret (kanske har ni använt knepet jag skrev om?) och partnern har tagit ut minst 180 SGI-dagar på barnet, så har din SGI höjts och dina kvarvarande (alla?) SGI-dagar är värda full SGI. DVs om du har ca 25 000 kr/mån så är varje dag värd ca 640 kr (istället för 250 kr) och du får en bra inkomst från FK samtidigt som du kan vara hemma längre med ditt barn.

    Då får du både det du vill ha = barn snart, samtidigt som du får en bra inkomst och kan vara hemma längre med ditt barn!
  • Tildurrr
    nnnnnnnn skrev 2017-12-05 21:49:37 följande:

    Läs gamla trådar om SGI, jobb osv. du kan hitta mycket som kan hjälpa dej...

    Ett tips: Om du vet att du klarar dej på minsta SGI dvs 250 kr/dag, så finns det knep för att få ut mer pengar/behöva ta ut färre dagar.

    ex: Partnern har bra SGI och tar F.ledigt varje fredag eller måndag & tar ut SGI-dagar över helgen dvs fre+lör+sän eller lör+sön+mån. Då får ni ut mer pengar än om han jobbar = kan kanske ersätta några av dina dagar (du kan alltså ta ut färre dagar).

    Sen när du varit hemma ett tag så jobbar du heltid 8 månader och tar sedan ut FL igen. Tex du är hemma 6 mån med bebisen, jobbar 8 månader och går sedan hem på FL heltid eller deltid. Har du inte behövt ta ut några SGI-dagar alls under första halvåret (kanske har ni använt knepet jag skrev om?) och partnern har tagit ut minst 180 SGI-dagar på barnet, så har din SGI höjts och dina kvarvarande (alla?) SGI-dagar är värda full SGI. DVs om du har ca 25 000 kr/mån så är varje dag värd ca 640 kr (istället för 250 kr) och du får en bra inkomst från FK samtidigt som du kan vara hemma längre med ditt barn.

    Då får du både det du vill ha = barn snart, samtidigt som du får en bra inkomst och kan vara hemma längre med ditt barn!


    Åh, tack!! Precis sånt här jag behöver höra/läsa! Har verkligen ingen i min närhet att fråga så tack för internet säger jag bara!

    Får googla/läsa på mer men tack för tipsen ????
  • nnnnnnnn
    Tildurrr skrev 2017-12-05 22:03:33 följande:
    Åh, tack!! Precis sånt här jag behöver höra/läsa! Har verkligen ingen i min närhet att fråga så tack för internet säger jag bara!
    Får googla/läsa på mer men tack för tipsen ????
    Att bara leva på lågnivådagar eller SGI-dagar med lägsta SGI är ju inget kul...
    Även om man tar ut fullt dvs 7 dagar/vecka (och då slösar sina 245 dagar på ungefär 8-9 månader) så får man bara ut ca 7500 kr före skatt och det är hög skatt på FP så det blir kanske 5000 kr kvar att leva på.
    Så 5000 kr per månad i 8 månader sen är det jobb som gäller.

    Alternativet - att ta ut sina SGI-dagar när de blivit mer värda gör ju att man kan vara hemma mycket längre med sitt barn eller iallafall få så pass mycket pengar att man kan leva lite drägligare.
    Det gäller bara att få ihop några tusen i förväg, så att du kan leva på sparpengar istället för FP om du vill vara hemma ett tag efter förlossningen.

    andra tips för att få ut mer pengar ifall partnern har en bra SGI:
    * Om partnern har 5 dagar i sträck, eller mer, då denne inte behöver vara på jobbet tex vid klämdagar, jul, påsk eller liknande, så har man rätt att ta ut SGI-dagar även om man får ut sin fulla lön.
    * Är man inte ledig 5 dagar i sträck, så kan man vara taktiskt och ta ut FL i samband med klämdagar. Då begär man ledigt 1 dag från jobbet och får avdrag på lönen för 1 dag, men fyller på med SGI-dagar så man får ut 5 st SGI-dagar = mer pengar än om man jobbat heltid den veckan.
    * Partnern kan ta ut FL istället för semester eller ersätta viss semester med FL/FP. Tex ha semester 5 veckor som alla andra, men bara ta semester tex mån-ons/tors och fylla på med FP övriga dagar den veckan. Så man får ut FP även över helgen.
    * På vissa arbetsplatser betalar de ut semestern som pengar om man inte tar ut sin semester. Så om partnern väljer att ta FL istället för semester, så kan det hända att semesterpengarna kommer som en klumpsumma. Då kan man ta FL sina 5 veckor och få ut både 100% semesterlön + ca 80% av lönen i föräldrapenning = 180% lön in under semestern.

  • Tildurrr
    nnnnnnnn skrev 2017-12-05 23:02:20 följande:

    Att bara leva på lågnivådagar eller SGI-dagar med lägsta SGI är ju inget kul...

    Även om man tar ut fullt dvs 7 dagar/vecka (och då slösar sina 245 dagar på ungefär 8-9 månader) så får man bara ut ca 7500 kr före skatt och det är hög skatt på FP så det blir kanske 5000 kr kvar att leva på.

    Så 5000 kr per månad i 8 månader sen är det jobb som gäller.

    Alternativet - att ta ut sina SGI-dagar när de blivit mer värda gör ju att man kan vara hemma mycket längre med sitt barn eller iallafall få så pass mycket pengar att man kan leva lite drägligare.

    Det gäller bara att få ihop några tusen i förväg, så att du kan leva på sparpengar istället för FP om du vill vara hemma ett tag efter förlossningen.

    andra tips för att få ut mer pengar ifall partnern har en bra SGI:

    * Om partnern har 5 dagar i sträck, eller mer, då denne inte behöver vara på jobbet tex vid klämdagar, jul, påsk eller liknande, så har man rätt att ta ut SGI-dagar även om man får ut sin fulla lön.

    * Är man inte ledig 5 dagar i sträck, så kan man vara taktiskt och ta ut FL i samband med klämdagar. Då begär man ledigt 1 dag från jobbet och får avdrag på lönen för 1 dag, men fyller på med SGI-dagar så man får ut 5 st SGI-dagar = mer pengar än om man jobbat heltid den veckan.

    * Partnern kan ta ut FL istället för semester eller ersätta viss semester med FL/FP. Tex ha semester 5 veckor som alla andra, men bara ta semester tex mån-ons/tors och fylla på med FP övriga dagar den veckan. Så man får ut FP även över helgen.

    * På vissa arbetsplatser betalar de ut semestern som pengar om man inte tar ut sin semester. Så om partnern väljer att ta FL istället för semester, så kan det hända att semesterpengarna kommer som en klumpsumma. Då kan man ta FL sina 5 veckor och få ut både 100% semesterlön + ca 80% av lönen i föräldrapenning = 180% lön in under semestern.


    Jag har ju gått på CSN senaste 3 åren, före de bostadsbidrag + studiebidrag + sommarjobb, trots detta har vi åkt utomlands 1-3 gånger om året (Thailand inräknat) och äter för oerhört mycket mer pengar än vi behöver, har även alltid kunnat köpt oss det vi vill ha, så jag tror definitivt att det är möjligt om vi inte reser och planerar maten. Men sen bor vi i en två:a, som lätt skulle gå tills ungen är 1-1,5, och då bör ju jag ha börjat jobba och hus vara möjligt. Men samtidigt, jag är 21, jag kan ingenting om sånt här än ???? Och samtidigt igen så finns det sååå många som har det jätte mycket sämre än oss som klarar det, även om dom kanske behöver vända på pengarna för att det ska gå runt, så klarar dom det, men jaa..

    Några jag känner också där här mamman bestämt sig för att ta ut 3 dagar i veckan, vilket med hennes lön blir ca 8000, så hon har ju då valt att klara sig på ungefär lika mycket som oss men då kunna vara hemma längre än mig isåfall. Så så sett känns inte pengasumman omöjlig, samtidigt vill jag ju ge barnet det bästa.. såå himla svårt ???? Men jag vill till 75% skaffa barn och sambon 100% så oddsen ligger ju för att vi kör.. vem vet, kanske tar ett år att bli gravida också..
Svar på tråden Fel tajming