• OscarRosén

Julklappar till tonåringar

Hej! Skulle behöva lite råd när det gäller julklappar till tonåringar. 
    Jag har en dotter på 13 år och hennes önskelista är inte precis billig. Det hon önskar sig mest är en ny mobil och olika typer av märkeskläder. 
    Så nu kommer jag till det jag undrar, hur mycket ska man egentligen köpa. 
    Jag och min fru kanske hade tänkt köpa 3-4 lite dyrare julklappar till henne, men när jag frågar nära vänner med barn i samma ålder så säger dom ofta "Va...bara 3 julklappar, vi hade tänkt köpa ungefär 7". Medans andar verkar tycka det är alldeles för mycket med 3 dyra julklappar och kanske köper 1 dyr och kanske 3 st lite billigare. 
    Så min fråga hur gör ni med era julklappar. 
    Vi har även 4 till barn som är 0, 1, 4 och 5 år och deras önskelistor (5 & 4-åringen då)  är inte alls lika dyra, men jag vill ju samtidigt att mina barn julklappar ska ha kostat ungefär lika mycket eftersom att dom alla är lika mycket värda. Men har förstått att det är svårt när det är så många år mellan barnen. 
    Men som sagt hur gör ni? 

• Svar på tråden Julklappar till tonåringar
  • Bullimor

Köp en mobil till 13-åringen, det räcker med ett paket om hon får sin önskan uppfylld.
    Tänk inte att de andra ska ha lika dyra klapper, småbarn ser inte penningvärdet ändå.

Det kommer en dag då småbarnen är tonåringar, då får du tänka på det där med lika mycket per unge. Då är den nu 13-åriga vuxen och behöver inte lika dyra klappar.

Skippa millimeterrättvisan!

• äldreochklokare

Våra  tonåringar får pengar. 

Jag tycker inte att gåvor behöver kosta lika till så små barn som större barn. De har ingen aning om det utan det är ju vi vuxna som tycker det ska vara rättvist. De får nog hellre flera billiga paket än att det absolut måste kosta en summa. 

• Påven Johanna II

Rättvisa tycker jag är viktig utslaget över tid och inte vid varje specifikt tillfälle. 

• maeh

Våra barn är 10, 19 och 20

Och vi handlar för ca 1500 per barn. Sen får dom julklappar från farmor och farfar och mormor och morfar.

• nnnnnnnn

Här hade det nog blivit 1 dyr (mobilen) + lite småkrafs för att ändå få lite paket att öppna tex hårsnoddar, strumpor, läppglans, bok.

• lövet2

Här har tonåringarna fått julklappar för ungefär dubbelt så mycket som småbarnen. Ändå har de små fått fler julklappar.

• FuckGoggleAskMe

Heta julklappstips till 4åringen: en stor rulle tejp och lite papper för att kladda med samt en megaflaska diskmedel, en borste och några plastdjur att diska. Kanske ett fin förkläde också och tre flaskor såpbubblor. Köp en mobil till stora barnet. 1åringen kan få byggklossar att slänga omkring samt grytlock att skramla med och små plastdjur att plocka med och smaka på (så inte alltför små). 0åringen kan få de andras julklappspapper att prassla med och riva sönder. = alla nöjda. Hur kan du inbilla dig att priset på julklapparna på något sätt reflekterar vad barnen är värda? I så fall skulle min son få typ sin vikt i guld varje gång, men det kan ju bli lite tråkigt i längden.

• FuckGoggleAskMe

Missade 5åringen. Ge barnet det häftigaste my little pony/star war el.dyl. pryl dom vill ha. Och utklädningsgrejor.

Svar på tråden Julklappar till tonåringar