• scrapparlotta

Dopp-i-grytan-spadet utan att koka nån skinka?

Vi har alltid käkat jullunch uppe hon min svärmor och där får vi alltid dopp i grytan....mumsigt. Men min lilla svärmor börjar bli ordentligt gammal och skruttig nu och kommer inte orka ha jullunchen i år. Men jag måste ju mitt dopp i grytan. Men dom senaste åren har jag börjat köpa färdigkokt skinka, det är ju sååååå mycket smidigare. Vill inte börja koka min skinka igen....men då blir det inget dopp heller va? För det lilla kletet som är med i den kokta skinkan, det räcker inte va? Och hur gör man doppet? Vad är det i mer än spadet från den kokta skinkan?

• Svar på tråden Dopp-i-grytan-spadet utan att koka nån skinka?
  • Minimalen

Har i flera år sett att affärerna säljer grytdopp i sån där plastkorv som man köper risgrynsgröt i. Just för folk som köper färdigkokt skinka.

• cosinus

Som de andra säger, köp spad på plastkorv. Har vi gjort i flera år för att dryga ut det egna skinkspadet hos mamma och hemma enbart för jag gör aldrig skinka.

Spadet är helt ok, det kinkiga är ju brödet man doppar. Där har jag stora problem att hitta de år mamma inte haft möjlighet att baka korntunnbröd själv.

• scrapparlotta
    cosinus skrev 2017-11-28 21:16:27 följande:

Som de andra säger, köp spad på plastkorv. Har vi gjort i flera år för att dryga ut det egna skinkspadet hos mamma och hemma enbart för jag gör aldrig skinka.

Spadet är helt ok, det kinkiga är ju brödet man doppar. Där har jag stora problem att hitta de år mamma inte haft möjlighet att baka korntunnbröd själv.

Ja just det.....brödet åxå ja. Det bakar ju alltid min svärmor så gott...sånt kan ju inte jag Obestämd köper du nåt bröd då?
  • Stårschan

Spadet som man köper färdigt är helt OK. Ordentligt tunnbröd brukar man kunna hitta på julmarknader, åtminstone om man bor lite norrut.

• MAN78

Använd det lilla skinkspad som följer med den färdigkokta skinkan. Späd med buljong, eller köp "korven" med spad. Hela pepparkorn är trevligt att ha i.

• Coccolina
    Stårschan skrev 2017-11-29 08:12:28 följande:

Spadet som man köper färdigt är helt OK. Ordentligt tunnbröd brukar man kunna hitta på julmarknader, åtminstone om man bor lite norrut.

Haha så man doppar tunnbröd norröver alltså :-P Jag har alltid doppat vörtbröd istället  
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Stårschan
    Coccolina skrev 2017-11-29 10:42:30 följande:
    Haha så man doppar tunnbröd norröver alltså :-P Jag har alltid doppat vörtbröd istället  
    Det har jag testat, men det blir ju bara som en söt och degig sörja. Inte min kopp te. Riktigt tunnbröd ska det vara! Skrattande
  • cosinus
    scrapparlotta skrev 2017-11-28 21:52:42 följande:
    Ja just det.....brödet åxå ja. Det bakar ju alltid min svärmor så gott...sånt kan ju inte jag Obestämd köper du nåt bröd då?
    Nä tyvärr, har inte mamma bakat blir det inte dopp i grytan. Jag hittar inget annat som är värt att blöta ner, tyvärr.
  • elmadumle

Vi köper färdigkokt skinka och det blir spad när vi griljerar den, tillräckligt mycket för de som vill äta kladdigt bröd;)

• elmadumle
    BossHoss skrev 2017-11-29 10:48:20 följande:

Vi gör skinkan i ugnen så blir inget spad

Det blir ju massor av spad även fast den görs i ugnen.
  • BossHoss
    elmadumle skrev 2017-11-29 14:24:45 följande:
    Det blir ju massor av spad även fast den görs i ugnen.
    Ja just d ja d kanske det blir nu när jag tänker efter.
    Nåja vi doppar inte i det i alla fall, är inte samma sak som dopp i grytan om jag förstått det rätt
  • ceciliaak

Vi brukar alltid köpa plastkorven, den är supergod med julknäcke till!! Blir lite knaprigt med bra smak =)

• MAN78

Nej men hallå, hålbröd ska det ju vara. Gärna graham/rågbröd skuret i hela bitar. Ett par dagar gammalt så är det perfekt:)

• elmadumle
    BossHoss skrev 2017-11-29 14:44:03 följande:
    Ja just d ja d kanske det blir nu när jag tänker efter.
    Nåja vi doppar inte i det i alla fall, är inte samma sak som dopp i grytan om jag förstått det rätt
    Det är ju spadet man doppar i:) jag äter det inte själv men andra i familjen tycker om det.
  • klyban

Man kan även fundera på fläskbuljongtärningar.

hur många meter var det?
  • tobbe01
    Stårschan skrev 2017-11-29 10:45:08 följande:
    Det har jag testat, men det blir ju bara som en söt och degig sörja. Inte min kopp te. Riktigt tunnbröd ska det vara! Skrattande
    Typ ljusugnsbröd?
  • Stårschan
    tobbe01 skrev 2017-11-30 14:15:08 följande:
    Typ ljusugnsbröd?
    Var tvungen att googla eftersom jag inte hört termen förut. Men ja, det verkar vara precis det. (I mina kretsar har man bara kallat det hårda "normala" tunnbrödet för tunnbröd, medan de avvikande mjukgräddade bröden hette 'mjukkakor')
Svar på tråden Dopp-i-grytan-spadet utan att koka nån skinka?