• Gurkan25

    Zakaria, Benjamin eller Omid?

    Hej! Nu står valet mellan dessa 3 namn som tilltalsnamn till våran lilla gosse som ska komma runt den 20onde.

    Vi gillar alla tre namnen därav är det svårt att bestämma sig.

    Ni får gärna motivera varför ni röstat som ni gjort!


    BF 20 December 2017
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Zakaria, Benjamin eller Omid?
  • 98Emelie98

    Åh vilka fina namn! Gillar Zakaria och Benjamin mest.

    Omid var också jättefint, aldrig hört det. Var kommer namnet ifrån?

  • Anonym (kultur)

    Benjamin är ganska vanligt och passar på alla gossar.
    Zakaria är som Gösta ovanligt eftersom det slutar med A liksom många flicknamn.
    Omid vet 2, båda barnen ett utseende som passar i Mellanöstern.
    Tror det är ett gammalt Persiskt namn, fint.
    Jag hade tänkt att min förstfödda skulle heta Alma men när hon väl kom tyckte vi annorlunda.

  • Anonym (F)

    Benjamin är det enda av dom namnen jag gillar. Dels tycker jag Zakaria är fult och dels stör jag mig på att det inte är Zakarias (även om jag inte gillar Zakarias heller). Omid tycker jag är fult och dessutom passar inte persiskklingande, arabiskklingande osv. namn i Sverige. Folk med sådana namn får det svårare.

  • Anonym (J)
    Anonym (F) skrev 2017-11-29 15:42:32 följande:

    Benjamin är det enda av dom namnen jag gillar. Dels tycker jag Zakaria är fult och dels stör jag mig på att det inte är Zakarias (även om jag inte gillar Zakarias heller). Omid tycker jag är fult och dessutom passar inte persiskklingande, arabiskklingande osv. namn i Sverige. Folk med sådana namn får det svårare.


    Haha exakt så!
  • Gurkan25

    Pappan är persisk från Afghanistan därav har vi med Zakaria och Omid på listan!


    BF 20 December 2017
  • Zacke

    Omid är som F säger ovan typ arabklingande, och det kan tyvärr försvåra för killen i vissa situationer när han blir äldre. Det kommer att vara en nackdel för honom. Jag hade bytt namn som vuxen om jag var han. Det är inte vackert någonstans.

    Zakarias hade jag gillat, Zakaria, nja. Utan s:et ser namnet inte komplett ut för mig. Jag tycker det är sådär men jag medger att jag är svag för vissa Z:namn - och speciellt detta, eftersom jag haft en hund som hette Zacke (vi kallade honom Zackarias lite på skoj). Det har hundnamnsvibbar för mig. Annars det namn jag tycket bäst om av de tre.

    Benjamin är hyfsat klassiskt och inga konstigheter. Namnet är fint, tycker jag. Det som skulle avskräcka mig helt, personligen, är att smeknamnet förmodligen kommer att bli Benny, och y-namnen (Johnny, Ronny, Benny o.s.v.) förknippas som bekant ofta med låg utbildning och social status samt killar högt representerade i brottsstatistik. "Benny" skriker trashig kåkfarare i mina öron.

    Så Zack(aria), om jag måste välja.


    (Ta inte illa upp, det är ju högst personligt, det där med namn och vad man förknippar dem med- Jag påstår inte att min åsikt skulle vara "folkets åsikt". Även om det ju på nåt sätt är precis det jag säger.)

  • fluu

    Jag får ta Benjamin(som är så klassiskt och bra på alla sätt) trots att Sakarias är ett av mina favoritnamn. Zakaria tror jag lätt förvirras med och att det kommer läggas till ett s på slutet och det blir ett himla rättande.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vargaflickan

    Det första låter nästan som ett kvinnonamn, Omid låter direkt fult tycker jag och kommer nog tyvärr försvåra för grabben när han blir äldre, Benjamin är ett klassiskt namn som i princip alltid funkar och jag tycker också det är ett fint namn. Och inte för att låta bitchig men sådana här trådar ska man egentligen inte skapa, det brukar ofta sluta med att föräldrarna inte kan ta olika åsikter om namn, och dessutom så är det inte upp till främlingar att bestämma namnet på ens unge.

  • Anonym (Benjo)

    Har en egen Benjamin så gillar de namnet såklart bäst, smeknamnet här blir Benjo eller Benji, aldrig Benny. Men föredrar att uttala hela namn :)

  • Gurkan25
    Vargaflickan skrev 2017-11-29 19:49:16 följande:

    Det första låter nästan som ett kvinnonamn, Omid låter direkt fult tycker jag och kommer nog tyvärr försvåra för grabben när han blir äldre, Benjamin är ett klassiskt namn som i princip alltid funkar och jag tycker också det är ett fint namn. Och inte för att låta bitchig men sådana här trådar ska man egentligen inte skapa, det brukar ofta sluta med att föräldrarna inte kan ta olika åsikter om namn, och dessutom så är det inte upp till främlingar att bestämma namnet på ens unge.


    Tar absolut inte illa upp av att folk inte gillar något/några av namnen! Jag gillar ju inte heller alla namn som andra väljer till sina barn!
    BF 20 December 2017
Svar på tråden Zakaria, Benjamin eller Omid?