• Anonym (Narcissist)

Hjälp! Jag är narcissist?!

Jag lyssnade på en podcast där man använde en psykologisk bedömningsmetod som kallades för 'grandios självbild', alltså narcissist. De beskrev kriterierna för denna personlighetstyp, och mitt hjärta stannade. De hade beskrivit mig.

Jag har nu suttit och googlat narcissistiska symptom i en timme och har panik. För det stämmer. Jag är narcissist. 

Jag har inte ens reflekterat över detta förut, utan tänkt att alla människor - mer eller mindre - går runt och anser att deras åsikter är de rätta, att deras tankar är kloka och att man sätter sig själv vid beslut (om man inte har barn) i första rummet. Enligt Wikipedia har en narcissist följande symptom:

Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
    Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek
    Anser att, eftersom personen anser sig vara så viktig, att personen bara ska umgås eller associera sig själv med andra viktiga personer
    Har ett överdrivet behov av beundran
    Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter - exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
    Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
    Saknar eller har bristande empati
    Tror att andra är avundsjuk på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
    Ett högfärdigt och/eller arrogant beteende

Jag skäms, men alla 9 stämmer in på mig ...

Jag har nu försökt googla vad jag kan göra åt detta, men PRECIS ALLA ariklar som finns online handlar om hur man ska göra om NÅGON ANNAN är narcissist. Ens partner, chef eller förälder. Inte hur man själv ska göra för att tygla och sluta upp med detta.

Vad gör jag?

Känner mig genomvidrig. Det framgår från alla de artiklar jag läst att medmänniskor runt narcissiter mår mycket dåligt. Jag vill inte få andra att känna så.
  • Svar på tråden Hjälp! Jag är narcissist?!
  • Milkway

Du kan omöjligt vara narcissist.

För en med den grova personlighetsstörningen kan inte se fel på sig själv. Förnekar allt dumt om dig själv till LÖJLIGA nivåer. En narcissist kan slå till en person sen gråta och säga att hon har inte alls slagit någon att alla som påstår det är dumma mot henne. En narcissist har gjort sig till offret av alla offer som finns, och ser det som att hela världen är emot henne. (skriver henne för senaste narcissisten jag mötte var en kvinna men båda könen kan vara det) Detta är grund-kriterier för en narcissist så de i podden verkade inte ha så bra koll.

Du har däremot låg självkänsla (stämmer in på en narcissist med men en narcissist erkänner aldrig deras problem) Och eftersom du har tillräckligt med självinsikt att känna igen dessa symptom från podcasten betyder det att du har alla möjligheter att jobba den uppåt igen och du kan sluta oroa dig att du har narcissistisk personlighetsstörning.

En person som är nstvissiten är t.ex mer troligt en som skriver en tråd "Min partner psykisk misshandlar mig hjälp" eller "Min vän försöker ta min partner !" Eller "Min partner verkar bete sig otrogen " eller nånting som gör han/hon till offer.

• Anonym (G)

Att du kan se dragen själv gör väl att du inte är narcissist, i vart fall inte hela vägen. Annars hade du inte reflekterat som du gör. Du kanske har ett uppblåst ego och sätter dig själv först, men det kan ju ha många orsaker. Hur var din barndom? Många narcissister har iofstrauma i bagaget. Men även om man är normal men varit utsatt för andra narcissister som liten så kan man tyvärr halka in i narcissistiskt beteendemönster utan att ha själva störningen.

Hur som helst, om du agerar som en narcissist kommer folk till skada. Så det är bra att du uppmärksammat det och att du mår dåligt över det. Kanske kan du söka hjälp?

• AndreaBD

Kan tänka mig att det inte finns något riktat till narcissister på nätet. Eftersom narcissister brukar ha noll självinsikt och inte brukar vilja få hjälp. Därför tror jag inte heller riktigt på att du är det. Kanske har du bara lite drag? Det närmaste du kan läsa om - det finns en narcissist med självinsikt som har skrivit en massa om det. Här har du en länk:

samvak.tripod.com/

Det är bara att klicka sig vidare, det finns en hel del. Du kan alltid gå till en psykolog om du känner att du vill "ändra på dig". De jobbar ju med sånt.

• Anonym (inte narcissist)

Grattis, ts, du är inte narcissist. då hade du aldrig skrivit den här tråden eller varit orolig över att vara narcissist.

• Milkway

www.rolereboot.org/life/details/2015-03-heres-think-youre-narcissist/

www.quora.com/I-realized-Im-a-narcissist-I-like-being-admired-and-I-am-extremely-insecure-of-other-people-I-see-my-friends-%E2%80%9Cahead%E2%80%9D-of-me-and-I-don%E2%80%99t-like-it-My-last-two-boyfriends-couldn%E2%80%99t-stand-me-Yet-I-have-a-bloated-sense-of-self-What-should-I-do

Hittade två sidor om de som beskriver att de är narcissist och vad man kan göra / hur man hanterar det.

• Anonym (L)

Åh vad jobbigt.

Är det narcissistisk personlighetsstörning du funderar på om du har? I det ingår ju att man saknar självinsikt, självkritik och empati. Att du kan känna igen dig i beskrivningen av narcissism tänker jag i sig talar lite emot det. Om inte annat är det en stor styrka tänker jag, att du kan ifrågasätta sina egna tankar och känslor på det här sättet!

Men i alla fall. Jag hade kontaktat psykiatrin. Förhoppningsvis kan du få en bedömning och information/utbildning som kan hjälpa dig att förstå dig själv och din omgivning. Lycka till!

• Milkway
    Anonym (inte narcissist) skrev 2017-11-29 21:47:11 följande:

Grattis, ts, du är inte narcissist. då hade du aldrig skrivit den här tråden eller varit orolig över att vara narcissist.

Exakt. Det verkar vara luddigt för vissa.

Narcissist-drag = En vanlig person med låg självkänsla. Kan erkänna att de har problem och vill göra något åt saken. Är mån om att inte göra illa andra.

Narcissist = Personlighetsstörning (går ej själv att upptäcka eller bota) Du har total avsaknad av empati och din skeva självbild skyddar dig från något som helst ansvar för dina handlingar då du ser dig själv som offret som alla andra går på.

En narcissist skriver inte inlägg som kritiserar de själva. De höjer sig själv över andra emoch / eller gör sig till offer.

En narcissist skriver vad andra gör fel och vad han/hon gör rätt.

Vill alltid få sympati. Får de inte det knäcks de.
  • Anonym (Narcissist)

Jag tänker att det finns olika nivåer av detta. Att en 10 på nivån är en total psykopat, och att en 1 är en normal människa som älskar sig själv på ett positivt sätt. Och att jag kanske är en 7:a i alla fall ...?

Så att jag själv kan inse att jag är narcissist innebär inte att jag inte är det (märklig mening haha?), utan snarare att jag inte är full blown typ.

Hur vet man att man är tillräckligt mycket narcissist för att söka hjälp? 

Ska läsa på under länkarna som postats! Tack!

• Anonym (Eva)

Narcissister lever i någon slags drömvärld .Det är alltid bäst och vill gärna visa materiella saker.De saknar empati och trycker ner andra människor .De skapar problem åt sig själv och andra människor.De är elaka och otrevliga när det passar dom.De vill gärna ha makt över andra ./min erfarenhet av narcissist person

• Anonym (Narcissist)

Jag tänker också en del på hur man själv jobbar med symptomen, diagnos eller inte. I och med att jag känner att Wikipedias alla exempel stämmer på mig, så har jag en del att jobba med. 

Exempelvis: "Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande"
    Är det sunt att gå runt och tänka, så fort man tänkt en tanke, att jag är mindre viktig än andra? Den tanke jag precis tänkte är inte betydande. För det låter ju också osunt(?)

eller

Exempel: "Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek"
    Vad fantiserar andra om, alltså fullt normala människor utan inslag av narcissim om ...? Jag har alltid fantiserat om att det går bra för mig, både privat och professionellt. Det är ju mysigt haha?

• Anonym (Narcissist)
    Anonym (Eva) skrev 2017-11-29 22:04:45 följande:

Narcissister lever i någon slags drömvärld .Det är alltid bäst och vill gärna visa materiella saker.De saknar empati och trycker ner andra människor .De skapar problem åt sig själv och andra människor.De är elaka och otrevliga när det passar dom.De vill gärna ha makt över andra ./min erfarenhet av narcissist person

Och mestadels av detta stämmer, även om det skriker inombord att erkänna det ... Jag tycker oftast att jag tar bättre beslut, genomför saker bättre eller tänker klokare än andra. Jag blir snabbt och ofta avundsjuk om det går bra för andra eller om de lyckas bättre än jag med något.

Vidrigt.
  • Milkway
    Anonym (Narcissist) skrev 2017-11-29 22:08:43 följande:

Och mestadels av detta stämmer, även om det skriker inombord att erkänna det ... Jag tycker oftast att jag tar bättre beslut, genomför saker bättre eller tänker klokare än andra. Jag blir snabbt och ofta avundsjuk om det går bra för andra eller om de lyckas bättre än jag med något.

Vidrigt.

Det är låg självkänsla som leder dit. Avundsjuka. Tycker dåligt om andra. Litar inte på andra. Känslig för kritik. Lever på prestationer. Törstar efter beröm.
  • vettefaen

En narcissist anser att hen är en sådan lika mycket som en psykopat anser att de är psykopater. Det faktum att du oroar dig själv tyder jun på att du har självinsikt och frågan är ju om narcissister har det ens.

• Anonym (A)

Anser du att du har empati?

• huskur

En narcissist anser sig ha RÄTT att bete sig som den gör. Den skulle inte oroa sig för att kankse göra någon illa. Om någon känner sig illa behandlad av narcissisten, så menar narcissiten att det är den andra personens fel att hen måste bete sig så. Så att om den andra personen inte hade gjort si eller så, inte sagt si eller så, så hade narcissisten inte blivit "tvungen" att göra /säga det den gjorde. Narcissiten säger aldrig "Jag hade fel" eller "Jag gjorde fel." Är inte intresserad av att ta ansvar för sitt beteende. 

Hur är dina relationer? 

• huskur
    Anonym (Narcissist) skrev 2017-11-29 21:23:57 följande:

PRECIS ALLA ariklar som finns online handlar om hur man ska göra om NÅGON ANNAN är narcissist. Ens partner, chef eller förälder. Inte hur man själv ska göra för att tygla och sluta upp med detta.
    Det beror på att narcissister inte tycker att de gör något fel, och att de därför inte behöver ändra på sig. Det är alltid den andra personen som skall ändra på sig, menar narcissisten. Hen kan inte se det på annat sätt.
Svar på tråden Hjälp! Jag är narcissist?!