• Anonym (Hjälp)

    Jag är alkoholist!

    Snälla finns det någon här som kan ge mig konkreta tips på hur jag ska komma över mitt drickande? Enda gångerna jag lyckats hålla mig ifrån alkohol är när jag varit gravid sen börjar det lite smått med vin nån fredag sen mer och mer. Förr drack jag mig verkligen full och jag tackar högre makter att inget hänt av allvarligare art men idag så har jag liksom lärt mig att hantera drickandet (jag blir aldrig plakat utan kan nästan dölja det helt men är ändå full och i nån dimma) fast jag är mer beroende rent fysiskt än nånsin. Jag har ett bra jobb, är uppskattad, är gift , har flera barn i olika åldrar som är helt underbara. Men, ingen utomstående vet hur mkt jag dricker, hur bakis jag blir.. Jag smygdricker för barnen, min man är typ medberoende och köper hem åt mig när jag ber trots att han själv vet hur dåligt det är för mig. Jag tänker exakt VARJE kväll och förmiddag att nu får det vara nog. Men så fort kl slår 16 så kan jag verkligen inte stå emot. Jag blir besatt av att få dricka. Enda som går att tänka på! Folk tror jag är en duktig tränande eko-mamma men jag dricker exakt VARJE dag och mår så dåligt över detta. Har druckit i princip jämt sen jag var 12-13 år och är nu snart 40... jag kan inte söka hjälp i vården för jag jobbar ganska högt uppsatt inom den världen och alla känner igen mig i så fall. Jag har haft antabus hemma som jag tagit för flera år sen och det var ganska bra men nu vågar jag inte ta pga den skadliga risken på levern och jag kan ju inte kolla med leverprover heller om jag tar det. Snälla kan nån ge tips? Vad ska jag göra?! :(

  • Svar på tråden Jag är alkoholist!
  • Anonym (Öh)

    Blir du bakis samtidigt som du dricker kontrollerat? Hur mkt dricker du vid varje tillfälle, hur många procent och hur ofta?

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Öh) skrev 2017-11-29 23:00:53 följande:

    Blir du bakis samtidigt som du dricker kontrollerat? Hur mkt dricker du vid varje tillfälle, hur många procent och hur ofta?


    Jag dricker allt från en vinare på en kväll till en vinare, 3 stark öl och 2 cider på en kväll. Ja jag blir bakis pga alkoholmängden men blir inte full och dum i huvudet utan har ändå liksom koll på läget. Det skulle jag inte haft för några år sen av den mängden tex.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Öh) skrev 2017-11-29 23:00:53 följande:

    Blir du bakis samtidigt som du dricker kontrollerat? Hur mkt dricker du vid varje tillfälle, hur många procent och hur ofta?


    Dricker så 5-6 dagar i veckan..tyvärr :(
  • elin1989

    Men det ar klart du kan fa hjalp fran varden. Du kan ju ga till en annan vardinrattning an dar du jobbar sjalv, och du behover ju inte ga nara ditt hem heller. Det ar ju tystnadsplikt, det ar ju klart att alla pa ditt jobb inte kommer att fa reda pa det.

  • Xerxes6969

    Du är inte ensam. Det är mycket vanligt med alkoholism inom läkareyrket. Det gäller eg. de flesta yrken där man jobbar ensam. Det är förmodligen något du sörjer eller saknar i livet som du borde gå till botten med. Och du måste låta ditt alkoholist-jag dö. Bokstavligen. Visste du att man får nya hjärnceller av alkoholism? De måste dö. De utgör din alkoholist-personlighet. Sluta använd dem så förtvinar dem så småningom, likt minnet av en olycklig kärlek.

    Du har säkert redan koll, men riskbruk för kvinnor är när man överstiger 9 standardenheter (ex.50 cl folköl/ 15 cl vin) i veckan eller 3 per dag.

  • Anonym (Marie)

    Precis som för mig. Enda skillnaden är att jag dricker lite större mängder. Min man vet hur mkt jag dricker. Jag är så van att vara bakis att ingen märker det. Läkare kan jag inte gå till, jag är rädd för vilka konsekvenser det skulle kunna få. Känner mig så maktlös. I övrigt lever jag ett bra liv med stort hus, god ekonomi, mkt resor, fina bilar... Alla tror att allt är toppen. Istället flyter åren ihop i en dimma.

  • Frontline
    Anonym (Marie) skrev 2017-11-29 23:36:38 följande:
    Precis som för mig. Enda skillnaden är att jag dricker lite större mängder. Min man vet hur mkt jag dricker. Jag är så van att vara bakis att ingen märker det. Läkare kan jag inte gå till, jag är rädd för vilka konsekvenser det skulle kunna få. Känner mig så maktlös. I övrigt lever jag ett bra liv med stort hus, god ekonomi, mkt resor, fina bilar... Alla tror att allt är toppen. Istället flyter åren ihop i en dimma.
    Får man fråga varför?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Ska det va så)

    Jag frågade varför men det vart skickat för tidigt..


    Anonym (Marie) skrev 2017-11-29 23:36:38 följande:
    Precis som för mig. Enda skillnaden är att jag dricker lite större mängder. Min man vet hur mkt jag dricker. Jag är så van att vara bakis att ingen märker det. Läkare kan jag inte gå till, jag är rädd för vilka konsekvenser det skulle kunna få. Känner mig så maktlös. I övrigt lever jag ett bra liv med stort hus, god ekonomi, mkt resor, fina bilar... Alla tror att allt är toppen. Istället flyter åren ihop i en dimma.

    Varför dricker du större mängder?
    Din man vet men gör inget?
    Att vara bakis kan man vänja sig "jag vet"
    Du lever gott tydligen, men antar att du inte bidrar med ett öre till dina nöjen..

    Sen kom man ju in på vill du ha det så?
  • BossHoss
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-29 22:57:47 följande:

     men nu vågar jag inte ta pga den skadliga risken på levern och jag kan ju inte kolla med leverprover heller om jag tar det. Snälla kan nån ge tips? Vad ska jag göra?! :(


    Fast om du genom antabus slutar dricka är väl det fan så mycket bättre för levern än att dricka varje dag?
Svar på tråden Jag är alkoholist!