Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Jag är alkoholist!

Gynekologstol skrev 2017-11-30 17:35:18 följande:

De flesta som slutar dricka gör det på egen hand, utan att dra in sjukvården.

Sjukvården kan för övrigt inte göra speciellt mycket annat än att skriva ut antabus och b-vitamin, men det vet du säkert redan eftersom att du arbetar med den. Du är säkert även medveten om de risker som alkoholberoende i journalerna innebär (anmälningsplikt och en del annat), men det är värt att nämna det.

Det enda sättet att klara detta är att ta ett beslut och sedan stå fast vid det utan att vika sig. Jag har druckit som du i ungefär 15 år, men nu har jag varit nykter i 1,5 år. De enda som jag har tagit hjälp av är mina anhöriga som har stöttat mig när det har varit tungt.

Vad för risker med journaler?
  • Anonym (B)
    Gynekologstol skrev 2017-12-01 21:06:32 följande:

Om läkare upptäcker att en patient lider av alkoholberoende så har han eller hon skyldighet att anmäla detta till transportstyrelsen så att de kan dra in körkortet, till polisen så att de kan dra in eventuella vapenlicenser samt till socialtjänsten så att de kan omhänderta barnen. Observera att läkare har denna skyldighet enligt lag och att de begår ett brott om de ser mellan fingrarna.

Utöver detta så kommer du sannolikt inte att kunna teckna liv eller sjukförsäkringar (försäkringsbolagen kräver fullmakt för att kunna titta i journaler) och du kommer att få ett allmänt sämre bemötande i vården. Jag menar inte att de är otrevliga, utan att du blir ifrågasatt som patient på ett helt annat sätt, även om du söker för annat.

Oj då. Kan tänka mig att det kan bli problem om man behöver lite starkare mediciner ibland också.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-07 20:03:15 följande:

Spännande! Du är en av de få som jag nu ser fått samma effekt. Detta hände även mig för flera år sen. Jag åt då den andra sorten av rökavvänjning. Märkte då att alkohol suget försvann. Jag googlade på själva ämnet. I usa äter man detta medel mot adhd, alkohol problem. Enda medicinen som har samma innehåll i Sverige är Voxra. Åt det i flera år förut. Hjälpte massor. Butte läkare och liv. Eftersom lökaren och jag fann detta otroligt intressant och givande Slutade med voxra oga graviditeter

. Nu flera år senare när jag ber om detta vägrar nya läkaren ge mig voxra trots allt jag berättar = hopplöshet!!

Varför får du inte Voxra? Det är ju inte narkotikaklassat eller något. Något stämmer inte i din historia.
Svar på tråden Jag är alkoholist!