Handla till första barnet
Hur mycket på ett ungefär handlade ni ALLT till erat första barn om man ska köpa allt nytt?
Hur mycket på ett ungefär handlade ni ALLT till erat första barn om man ska köpa allt nytt?
Vad menar du med allt? Allt första året? Första månaden? Eller allt innan födseln? De växer ju väldigt fort så ny uppsättning kläder blev det ju ofta. Men kanske kring 20 000 om man inkluderar de första 2-3 månaderna?
Ursäkta frågan, men varför vill du köpa allt nytt? Bebisar växer jättesnabbt i början och man kan göra riktiga fynd på Tradera. Får man en kräkis så är det inte kul att köpa nya kläder.
Ny vagn kan jag förstå (även om jag köpte en begagnad) men allt annat känns så onödigt dyrt :/
Ursäkta frågan, men varför vill du köpa allt nytt? Bebisar växer jättesnabbt i början och man kan göra riktiga fynd på Tradera. Får man en kräkis så är det inte kul att köpa nya kläder.
Ny vagn kan jag förstå (även om jag köpte en begagnad) men allt annat känns så onödigt dyrt :/
Det är som att fråga "hur långt är ett snöre?". Det beror helt på vad du väljer. Du kan köpa en billig barnvagn från ett mindre känt märke, eller du kan slå till på en Cybex Priam by Jeremy Scott à 20 000 exklusive liggdel. Det är samma med allt. Kläder från H&M eller hela garderoben från nåt designermärke? Sniglar spjälsäng från ikea, eller Stokke?
Du får helt enkelt börja kolla runt, bestämma vad som är viktigast för dig och sen göra en lista med budget.
Håller med BuoBä
Allt beror på hur man väljer. Jag har haft vänner som fått barn medan de studerar som köpt allt för under 10000, då nytt blandat med begagnat och shoppat på reor och billigare märken osv
Vi har säker lagt 20-25000 redan inte på designermärken och så, men vi har valt att möblera och renovera ett barnrum från grunden, både spjälsäng och bebis korg, ny barnvagn och köpt bärsele och allt sånt på en gång. Vi har valt det för att vi hade den möjligheten, men i bebisshoppandet finns verkligen möjligheten att anpassa sig till sin budget, dels genom att hålla koll och fynda på reor, köpa vissa saker begagnat, och som nån sa väljer men Ikea spjälsäng vs typ en stokke gör det stor skillnad i plånboken. Så allt beror på möjligheterna för dig, man kan ju lätt spendera 50000 också om man nu har möjlighet till det.
Ca 25 000. Åkte till Babyland och följde en inköpslista jag hittade på nätet slaviskt; sängmobil 500 kr, blöjhink 500 kr, o.s.v. Med andra barnet blev det betydligt billigare trots att vi hade gjort oss av med alla babygrejer och fick börja om från början. Runt 5000, tror jag det blev.