Inlägg från: bdgrunewald |Visa alla inlägg
  • bdgrunewald

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

Min svåger ska gifta sig i Norge och vi bor i Sverige. Vårt barn kommer vara fyra månader när bröllopet tar plats och med största sannolikhet ammas. Detta är första syskonbarnet, men min svåger har sagt att inga barn, inkl. hans brorsdotter, får vara med under vigsel eller middag. De kommer ordna plats för barnvakter man kan anställa (dvs totala främlingar) för att ta hand om dem utanför kyrkan och middagslokalen, alt att jag då åker till Norge för att vara nanny för mitt eget barn och som svägerska missa både vigsel och middag. Är detta normalt eller ok? Tydligen så har många av deras vänner barn, men kan man likställa vänners barn med ens eget och enda syskonbarn? Farföräldrarna kommer vara upptagna med bröllopet och är det inte konstigt att ta med morföräldrar om de inte ens är bjudna på bröllopet, det skulle väl vara förolämpande?

Tänker mig att det är bättre att stanna hemma, känner mig ändå inte som familj efter det här. 

• Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop
  • bdgrunewald

Jag kan dessvärre inte ändra i ursprungliga inlägget. Men detta med bröllopet väcker en massa andra undantryckta känslor av utanförskap som byggts upp över åren som jag inte tänker eller vill gå in på. Så låt oss stryka sista meningen. 

För att omformulera: Visst är det rimligt att jag stannar kvar med barnet i Sverige och pappan åker själv till sin brors bröllop?

• bdgrunewald
    nevermind skrev 2017-11-30 22:02:41 följande:
    Ja, det är rimligt. Eller gör tvärtom för det är väl vad det verkligen INTE vill. :-P
    LOL!
  • bdgrunewald

Tack för alla inlägg!

Inbjudningskorten har inte skickats ut än och bröllopet är till sommaren. Vi får hoppas att svågern kommer förstå skillnaden på en fyra-månaders ammande barn och äldre barn, och då att hyra en barnvakt inte är ett alternativ. Får även hoppas att svärfamiljen förstår varför jag hellre stannar kvar i Sverige med barnet än att sitta på hotellrum med bebisen hela bröllopet, vilket min man INTE är ok med.

I vilket fall så är min slutsats från denna tråd att det är skillnad på barnfritt och barnfritt och att det råder en viss oenighet kring det, samt oenighet om huruvida syskons ammande spädbarn skall behandlas som vänners och avlägsna släktingars barn (1+ uppåt). Däremot så är alla överens, såsom jag, om att det är i slutändan brudparet som bestämmer, frågan är kanske till vilken del de vill konsultera familjen innan de tar ett slutgiltigt beslut. 

Tack återigen!

• bdgrunewald
    John22 skrev 2017-12-03 13:13:24 följande:

Det är nog bäst att du stannar hemma och tycker synd om dig själv. Du känner dig inte som familj för att de har en regel som gäller för absolut alla? Snacka om melodramatiskt trams.

Varför skulle de riskera barnskrik som förstör ceremonin under deras livs dag din skull? Vakna, världen kretsar inte kring dig och din avkomma.

Fast nu handlar det ju faktiskt om att de flesta 'barnfria' bröllop tillåter ammande spädbarn förutsatt att man då visar hänsyn och lätt tar sig ut om barnet börjar låta.

Som sagt, barnvakt är inte ett alternativ i vårt fall och då stannar jag hemma så att min man kan gå på sin brors bröllop. Tycker jag inte är 'melodramatisk trams'.  
  • bdgrunewald
    EmberEyes skrev 2017-12-04 14:50:17 följande:

Att hålla på och gnälla som en bortskämd snorunge på ett forum för att brudparet inte vill ha barn oavsett ålder på sitt bröllop är ju bara korkat. TS och sambon är inbjudna, de är båda insatta i vilka "regler" som gäller, och får välja att acceptera eller avstå inbjudan.

Den normala bebisen kommer garanterat inte vare sig dö, bli skadad, eller få men för livet, eller fara minsta lilla illa på något sätt, av att inte sitta fastlimmad vid tutten den stunden. Om just denna 4-månaders bebis är så skör att den inte kan vara ifrån mamman eller pappan ett par timmar en liten gång, så finns det en betydligt mer omfattande problematik än ett barnfritt bröllop, och då skulle jag nog rekommendera att prata med sjukvården och inte familjeliv....

Problemet är nu att svärfamiljen insisterar att man ska ta med sig barnvakt från Sverige över hela helgen enbart för att delta på bröllopet och accepterar inte att man avstår från att komma :/ Om man insisterar på barnfritt bör man även acceptera att de med barn tackar nej. 
  • bdgrunewald
    bdgrunewald skrev 2017-12-05 22:24:33 följande:
    Problemet är nu att svärfamiljen insisterar att man ska ta med sig barnvakt från Sverige över hela helgen enbart för att delta på bröllopet och accepterar inte att man avstår från att komma :/ Om man insisterar på barnfritt bör man även acceptera att de med barn tackar nej. 
    Bör även klargöra att pga av olika skäl så har vi ingen barnvakt som kommer att kunna följa med från Sverige till Norge för bröllopet heller.
  • bdgrunewald
    BurningDiamond skrev 2017-12-06 00:42:01 följande:
    Men vaddå inte acceptera att du/ni avstår? Tänker de komma och med våld hämta er och ta med till bröllopet eller hur hade de tänkt?
    Mycket tjat, spela på skuldkänslor, och ännu mer tjat. 
  • bdgrunewald
    möjligt skrev 2017-12-04 19:22:51 följande:
    Vi börjar från början. Ja jag anser att det finns gott om 4 månaders bebisar som inte är trygga, glada och bekväma(för jag antar att det är måley? inte ?att de inte ska få fysiska och psykiska men?) med att bli bortlämnade till en främling några timmar.

Det handlar i tråden om ett bröllop(5-6h?)i ett annat land där de isf förväntas lämna bort bebisen till lokala barnvakter som brudparet har hyrt in.

Fast om man ska anta att folk inte har vett överhuvudtaget så komplicerar det ju saken. Då kanske man inte ska ha gäster överhuvudtaget? Alternativt specificera för föräldrarna till spädbarnet att de förväntas förhindra störande barnskrik?
    Tack, jag håller helt med. Bröllopet är ca 9h bort dörr till dörr. De jämför oss med de två andra bebisarna vars morföräldrar endast ska köra 30 min till bröllopet för att vara barnvakter. Vi har av olika skäl ingen möjlighet till en barnvakt barnet litar på från Sverige som kan följa med till bröllop tillsammans med alla inhyrda, lokala nannies. Brudparet är nog ok om att jag inte kommer, men svärmor försöker belägga skuldkänslor över att 1) jag som mamma inte skippar vigsel och middag för att vara barnvakt så de får träffa barnet före/efter 2) att vi inte lämnar bort vårt barn till en okänd främling. Vi har sagt att jag stannar kvar i Sverige med barnet så min man kan gå, men detta har inte accepterats och ej heller har brudparet ändrat sig utan nu tjatar de om vi bör hyra in barnvakt. Jag och min man har gett upp och tänker vi skjuter upp den här diskussionen med dem tills efter vår bebis har fötts. 
Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop