• bdgrunewald

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

Min svåger ska gifta sig i Norge och vi bor i Sverige. Vårt barn kommer vara fyra månader när bröllopet tar plats och med största sannolikhet ammas. Detta är första syskonbarnet, men min svåger har sagt att inga barn, inkl. hans brorsdotter, får vara med under vigsel eller middag. De kommer ordna plats för barnvakter man kan anställa (dvs totala främlingar) för att ta hand om dem utanför kyrkan och middagslokalen, alt att jag då åker till Norge för att vara nanny för mitt eget barn och som svägerska missa både vigsel och middag. Är detta normalt eller ok? Tydligen så har många av deras vänner barn, men kan man likställa vänners barn med ens eget och enda syskonbarn? Farföräldrarna kommer vara upptagna med bröllopet och är det inte konstigt att ta med morföräldrar om de inte ens är bjudna på bröllopet, det skulle väl vara förolämpande?

Tänker mig att det är bättre att stanna hemma, känner mig ändå inte som familj efter det här. 

• Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop
  • vipsan

Under de rådande förutsättningarna hade beslutet varit lätt för mig, jag hade utan minsta tvivel stannat hemma med bebisen.

• Shirazz

Barn som ammas brukar undantas från barnregeln enligt vett och etikett reglerna. Men det är det ju klart brudparet som bestämmer än.

När min mans bror gifte sig långt borta var det också barnfritt, min ett åring gick inte att lämna bort över natten utan att han blev otröstlig.. Mina föräldrar följde med och bodde på samma hotell. De var barnvakt under vigseln, så hann jag träffa honom en stund mellan vigsel och festen, så barnvaktadr de under festen, jag fick lämna en sväng för att han inte slutade skrika vid nattning men annars gick det bra. Men då låg festen i anslutning till boendet.

Men hade jag haft ett ammande barn som inte fick vara med så hade maken fått åka ensam.

• Mjauram

Tycker inte att det är speciellt konstigt. Dom har en bild av hur de vill ha sitt bröllop och önskar inga störningsmoment som ett barn kan tillföra. Som tidigare skribent så är det deras bröllop och deras regler. Dom har ju ändå försökt att hitta något sätt att "möta" barnföräldrarna med barnvakter.

Och helt ärligt din sista mening där kan jag tycka är oerhört egoistisk och dramatiskt skrivet, det är faktiskt deras bröllopsdag och denna dag handlar inte ett dugg om dig eller ditt barn.

• kottelin

Brudparets regler följer man eller så stannar man hemma.
    Inte svårare än så.

Ja, typ så...
  • Carambolan

Tråkigt för dig att du inte kan vara med och dela deras dag. Ett alternativ kanske kan vara att du och bebisen följer med och att du och pappan turas om på festen? Någon av er är med på middagen och den andra tar tårtan och dansgolvet. Tråkigt att inte kunna vara med fullt ut, men då hinner ni i alla fall lyckönska dem båda två och ni får båda ett par barnfria timmar i alla fall

• Krusbärskompott

Deras bröllop deras regler.

Jag hade stannat hemma med barnet OCH mannen. Ni är ju bjudna som par så för mig är det självklart att han stannar hemma också.

Men inget gnäll eller så utan bara tackat nej med motiveringen att bebis är för lite för barnvakt.

• Queennr1

Självklart är det inte ett alternativ att lämna ifrån sig en så liten. Samtidigt förstår jag att de inte vill riskera barnskrik under ceremonin.

Middagen är svårare att förstå gällande barnförbud.

Hursomhelst så blir det uppenbarligen så att du får skippa bröllopet. Bebisens väl och ve går såklart först.

• Persikaplommon
    Shirazz skrev 2017-11-30 20:53:44 följande:

Barn som ammas brukar undantas från barnregeln enligt vett och etikett reglerna.

Källa på det ?
Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop