Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

De har skrivit tydligt vad som gäller. Nu får ni förhålla er till det.

Är det viktigt för en eller båda av er att gå trots att ni inte gillar premisserna? Om ja;

Kan ni ordna en lösning som ni är ok med som gör att ni båda kan gå? Om nej;

Kan ni ordna en lösning som ni är ok med som gör att en av er kan gå? Om nej;

Stanna hemma och snicka en present och blomma tillsammans med lyckoönskningar.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    bdgrunewald skrev 2017-12-02 19:00:12 följande:

Tack för alla inlägg!

Inbjudningskorten har inte skickats ut än och bröllopet är till sommaren. Vi får hoppas att svågern kommer förstå skillnaden på en fyra-månaders ammande barn och äldre barn, och då att hyra en barnvakt inte är ett alternativ. Får även hoppas att svärfamiljen förstår varför jag hellre stannar kvar i Sverige med barnet än att sitta på hotellrum med bebisen hela bröllopet, vilket min man INTE är ok med.

I vilket fall så är min slutsats från denna tråd att det är skillnad på barnfritt och barnfritt och att det råder en viss oenighet kring det, samt oenighet om huruvida syskons ammande spädbarn skall behandlas som vänners och avlägsna släktingars barn (1+ uppåt). Däremot så är alla överens, såsom jag, om att det är i slutändan brudparet som bestämmer, frågan är kanske till vilken del de vill konsultera familjen innan de tar ett slutgiltigt beslut. 

Tack återigen!

Angående att göra skillnad på barn.

Jag tror inte att det är så vanligt att man kräver barnfritt av mer avlägsna gäster för att sedan bjuda mer närståendes barn. Vill man ha barnfritt så vill man nog ha helt barnfritt. Skälen till barnfritt brukar vara rädslan att barnen stör under ceremonin, ett syskonbarn riskerar att störa lika mycket som en väns barn. Ett annat skäl brukar vara att man vill ha ett vuxenanpassat konceptet, där spelar det inte heller någon roll vems barn det är.

Dessutom riskerar man att de gäster vars barn inte är bjudna inte blir så glada när de inser att andras barn blivit bjudna.

Vanligast vid barnfritt i min erfarenhet är helt barnfritt, barnfritt bortsett från spädbarn och barnfritt bortsett från värdarnas egna barn.

Enklast i ert fall är ju att din man ringer och frågar vad som gäller ert barn, eller att ni väntar på att inbjudan skickas ut.
  • Physalis
    Mittiprick skrev 2017-12-03 20:35:55 följande:

Tycker det är riktigt anmärkningsvärt att så många tycker det är självklart att kvinnan alltid är den som ensam ska avstå bröllopet, oavsett ammande barn eller ej. Lever ni på stenåldern eller? SÅ mycket som mammorna redan får avstå pga graviditet, tiden efter förlossning och sedan spädbarn.

Tycker inte det är mer än rätt att båda föräldrarna antas avstå om man har ammande barn som ej är välkomna. Är mamman sedan ok med att ensam avstå är det såklart toppen. Men hon ska inte förväntas att stanna hemma själv med bebisen bland kräk och bajs medan pappan går och festar loss, bara för att hon ammar.

Fast i den här tråden handlar det om mannens brors bröllop. Då känns det mest självklart att om endast en ska gå så är det han.

Om ts trodde sig inte orka med att vara ensam medans pappan är borta så hade hon nog nämnt det någonstans i tråden.
  • Physalis
    BossHoss skrev 2017-12-04 13:31:48 följande:

Frågan kvarstår, vad händer om man lämnar bort bebis några timmar, som gör det så förbjudet att göra det?

Det är inte förbjudet men många föräldrar har högre ambitioner än att barnet inte dör.

Varför låta barnet vara otryggt, skrika och vara hungrig i ett par timmar när det inte är absolut nödvändigt?
Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop