bdgrunewald skrev 2017-12-02 19:00:12 följande:
Tack för alla inlägg!
Inbjudningskorten har inte skickats ut än och bröllopet är till sommaren. Vi får hoppas att svågern kommer förstå skillnaden på en fyra-månaders ammande barn och äldre barn, och då att hyra en barnvakt inte är ett alternativ. Får även hoppas att svärfamiljen förstår varför jag hellre stannar kvar i Sverige med barnet än att sitta på hotellrum med bebisen hela bröllopet, vilket min man INTE är ok med.
I vilket fall så är min slutsats från denna tråd att det är skillnad på barnfritt och barnfritt och att det råder en viss oenighet kring det, samt oenighet om huruvida syskons ammande spädbarn skall behandlas som vänners och avlägsna släktingars barn (1+ uppåt). Däremot så är alla överens, såsom jag, om att det är i slutändan brudparet som bestämmer, frågan är kanske till vilken del de vill konsultera familjen innan de tar ett slutgiltigt beslut.
Tack återigen!
Angående att göra skillnad på barn.
Jag tror inte att det är så vanligt att man kräver barnfritt av mer avlägsna gäster för att sedan bjuda mer närståendes barn. Vill man ha barnfritt så vill man nog ha helt barnfritt. Skälen till barnfritt brukar vara rädslan att barnen stör under ceremonin, ett syskonbarn riskerar att störa lika mycket som en väns barn. Ett annat skäl brukar vara att man vill ha ett vuxenanpassat konceptet, där spelar det inte heller någon roll vems barn det är.
Dessutom riskerar man att de gäster vars barn inte är bjudna inte blir så glada när de inser att andras barn blivit bjudna.
Vanligast vid barnfritt i min erfarenhet är helt barnfritt, barnfritt bortsett från spädbarn och barnfritt bortsett från värdarnas egna barn.
Enklast i ert fall är ju att din man ringer och frågar vad som gäller ert barn, eller att ni väntar på att inbjudan skickas ut.