• Anonym (nn)
    Äldre 1 Dec 10:11
    7117 visningar
    13 svar
    13
    7117

    Har problem med svärmor!!

    Bra att du säger ifrån ts, inte alla vågar det. Bra också att din sambo säger ifrån. Ni är alltså överens du och din sambo, det är det viktigaste i denna situation.
    Hon lyssnar inte när ni säger ifrån, då måste man visa i handling. Du säger ju ifrån så det är en bra början.
    Sedan att skapa lite mer luft mellan er och svärmor. Låt din man ha ansvaret för kontakten med svärmor, såväl sms/telefon osv.
    Träffa bara svärmor när din sambo är med. Då kan du gå och göra annat med baby och din man har ansvar för svärmor.
    Lås dörren när du byter blöja om du vill. Vill du vara ifred när du ammar går du undan och din man får underhålla svärmor.
    Ha ingen kompisrelation med svärmor och släpp inte in henne på Facebook eller liknande.
    Din man kan träffa svärmor utan dig ibland.
    Kämpa dig inte blå för att försöka få en nära relation. Tänk på henne som en bekant till familjen, hon ska inte vara i er familj. distansera dig lite.
    Hon verkar varken trevlig elelr särskilt mogen.

  • Anonym (nn)
    Äldre 1 Dec 10:13
    #7

    Ha babyn i en sele/babybjörn när du tycker svärmor är för påträngande

  • Anonym (nn)
    Äldre 24 Jan 18:56
    #9
    Josefinlalla skrev 2017-12-01 08:10:09 följande:

    Okej, när jag först träffade min svärmor så var hon jättefin! Hon lyssnade på mina problem och jag kände stöd. MEN! Jag blev efter en kort tid gravid och då började dom konstiga sakerna hända.

    Hon kunde då och då börja förhöra mig, skriker du åt barn? Är du en lugn och harmonisk person? Etc..

    Lite udda tänkte jag men okej.

    Sen föddes min fina dotter och de var då hon började trycka på mina nerver!

    Hon är väldigt intensiv med mitt barn när dom ses, hon ignorerade mig i 2 timmar ( trots att jag försökte prata med henne) för att kolla på barnet. Flyttade jag på barnet hoppade hon efter.

    Hon ville att mitt barn skulle börja sova hos henne ( hon är 3 månader) när jag sa nej började hon käfta emot och sa att jag ändå inte ammade så de spelade ingen roll var hon sov.

    Min mormor gjorde en jättefin filt till mitt barn. Hon hade den på sig i vagnen när jag träffade svärmor och de hon sa var : har du bara den där trasan att mysa med.

    Hon säger att jag ska vara ärlig men dom gånger jag sagt ifrån tar hon på sig offerkoftan och det blir mitt fel.

    Det finns så mycket mer!! Men poängen är att jag inte längre trivs med henne och jag vet inte hur jag ska tackla detta. Har försökt blunda, ärlighet ja allt! Men sambo har med pratat med henne.

    Så vad finns de kvar att göra?


    Hur går det ts?
  • Anonym (nn)
    Äldre 5 Feb 14:19
    #11
    Josefinlalla skrev 2018-02-05 11:26:24 följande:

    Det går inge vidare! Nu har kommentarer som att jag har svårt att släppa ifrån mig mitt barn och liknande börjat hagla in! Varje gång jag har träffat henne så får jag sedan höra av min sambo vad hon har sagt om hon inte då sagt de till mitt ansikte!!

    Blir så trött och vill bara undvika henne!


    Mycket tråkigt att höra. Om jag får ge något råd är det: Om du och sambon är överens om att svärmor inte bestämmer över er så tycker jag att du kan låta det svärmor säger gå in genom ena örat och ut genom det andra.
    Om ´du och din sambo inte är överens och detta orsakar gräl mellan er två tycker jag att ni ska ta hjälp av familjerådgivning. Där får ni hjälp att handskas med denna typ av problem.
  • Anonym (nn)
    Mon 19 Apr 2021 22:22
    #13
    Josefinlalla skrev 2017-12-01 08:10:09 följande:

    Okej, när jag först träffade min svärmor så var hon jättefin! Hon lyssnade på mina problem och jag kände stöd. MEN! Jag blev efter en kort tid gravid och då började dom konstiga sakerna hända.

    Hon kunde då och då börja förhöra mig, skriker du åt barn? Är du en lugn och harmonisk person? Etc..

    Lite udda tänkte jag men okej.

    Sen föddes min fina dotter och de var då hon började trycka på mina nerver!

    Hon är väldigt intensiv med mitt barn när dom ses, hon ignorerade mig i 2 timmar ( trots att jag försökte prata med henne) för att kolla på barnet. Flyttade jag på barnet hoppade hon efter.

    Hon ville att mitt barn skulle börja sova hos henne ( hon är 3 månader) när jag sa nej började hon käfta emot och sa att jag ändå inte ammade så de spelade ingen roll var hon sov.

    Min mormor gjorde en jättefin filt till mitt barn. Hon hade den på sig i vagnen när jag träffade svärmor och de hon sa var : har du bara den där trasan att mysa med.

    Hon säger att jag ska vara ärlig men dom gånger jag sagt ifrån tar hon på sig offerkoftan och det blir mitt fel.

    Det finns så mycket mer!! Men poängen är att jag inte längre trivs med henne och jag vet inte hur jag ska tackla detta. Har försökt blunda, ärlighet ja allt! Men sambo har med pratat med henne.

    Så vad finns de kvar att göra?


    Ts, hur gick det med svärmor?
Svar på tråden Har problem med svärmor!!