• Anonym (Ts)

De säger att jag inte får ha katt?!

Ska ev flytta in i en studentlägenhet. Har en katt. Nu står det att man ej får ha husdjur där men enligt hyresgästföreningen är det väldigt sällan de kan bestämma en sådan sak. Huset är inte ett ?allergihus?. Hur ska jag göra?

Vill vara anonym.

• Svar på tråden De säger att jag inte får ha katt?!
  • Anonym (X)

Har de satt upp såna regler och du accepterat i och med att du skriver på kontraktet så är det så.

• Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2017-12-01 15:45:14 följande:

Har de satt upp såna regler och du accepterat i och med att du skriver på kontraktet så är det så.

tror nog mer på hyresgästföreningen än dig.

Har inte skrivit på något.
  • Glinda från Oz

Det är inte alls så att du måste acceptera för att de har satt upp de reglerna. Är det inte ett allergiska ska du få ha husdjur, jag tycker du ska kontakta hyresgästföreningen för att få hjälp.

• Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2017-12-01 15:47:34 följande:

Det är inte alls så att du måste acceptera för att de har satt upp de reglerna. Är det inte ett allergiska ska du få ha husdjur, jag tycker du ska kontakta hyresgästföreningen för att få hjälp.

Okej. Frågan är om man vågar tacka ja till lägenheten... är dessvärre inte med i hyresgästföreningen än, har alltid bott i bostadsrätt innan detta. Men ska genast gå med förstås.

Men vad kan hända om jag tackar ja och tar med mig katten ändå? Det är en lugn och gammal katt. Skötsam och renlig.
  • Anonym (gitta)
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-01 15:50:07 följande:
    Okej. Frågan är om man vågar tacka ja till lägenheten... är dessvärre inte med i hyresgästföreningen än, har alltid bott i bostadsrätt innan detta. Men ska genast gå med förstås.

Men vad kan hända om jag tackar ja och tar med mig katten ändå? Det är en lugn och gammal katt. Skötsam och renlig.
    Du får antagligen välja om katten ska flytta ut med eller utan dig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (gitta) skrev 2017-12-01 15:51:54 följande:

Du får antagligen välja om katten ska flytta ut med eller utan dig.

Varför tror du det? Enl hyresgästföreningen får de ju inte ställa såna krav. Skulle aldrig ge upp min katt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (T) skrev 2017-12-01 15:54:05 följande:

Läs här: 

lawline.se/answers/far-hyresvard-forbjuda-husdjur

Men hur vet man om lägenheten är speciellt anpassad för allergier? Det står inget om det varken i annonsen eller på deras hemsida så antar att den inte är det då?

Fult att de försöker lura folk sådär?!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ts) skrev 2017-12-01 15:50:07 följande:

Du kan ringa hyresgästföreningen redan nu och be om råd, jag tror inte man måste vara medlem för det.
  • Tow2Mater

Skaffa en vanlig lägenhet om du har så svårt att följa uppsatta regler för studentlägenheter!! Vill du bo där utan att vara student också eller?? 

Svar på tråden De säger att jag inte får ha katt?!