• Anonym (Ts)

De säger att jag inte får ha katt?!

Ska ev flytta in i en studentlägenhet. Har en katt. Nu står det att man ej får ha husdjur där men enligt hyresgästföreningen är det väldigt sällan de kan bestämma en sådan sak. Huset är inte ett ?allergihus?. Hur ska jag göra?

Vill vara anonym.

• Svar på tråden De säger att jag inte får ha katt?!
  • Anonym (Ts)
    smulpaj01 skrev 2017-12-02 10:04:41 följande:

När jag jobbade på hyresgästföreningen fick man inte hjälp om man inte var medlem. Det är utbildade jurister och kostar en del.

Säg inte ja och ta med katten Ts, det blir en dyr läxa.

Bo kvar där du är med din kisse, det är mitt råd.

Hade jag kunnat bo kvar hade jag givetvis gjort det.
  • Anonym (Ts)
    Lord Hans skrev 2017-12-02 09:45:23 följande:

Flytta du in med katten. Varför skulle dom springa och kolla upp sånt. Annat är det om det skulle vara en hund som skäller.

Ja precis, lär ju bli förvarnad om någon måste in och kolla eller åtgärda något och då hinner jag ta ut katten. Men samtidigt vill jag inte riskera att bli vräkt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Eliz) skrev 2017-12-01 18:39:41 följande:

Ts verkar vara bestämd att hon ska in i lägenheten och kattskrället som egentligen är förbjuden till lägenheten - ska med vare sig den får det eller inte.

Så, Ts. Som jag uppfattat det skriver du egentligen här för du vill veta vad du kan vänta dig för konsekvenser.

En jag kan dela med mig av i alla fall att du kan bli vräkt - ja. Bryter du mot kontraktet/regler så har hyresvärden lov att säga upp dig.

Sedan håller jag med om att man ofta känner i hem att det luktar katt (äckligt!) men oftast känner inte så kallade kattmänniskor detta själva. Detta kan givetvis vara en stor grund då hyresvärden kanske planerar sälja inom en framtid/hyra ut igen vilket alltid är lättare med husdjursfria hem.

Vilket också betyder att "sabbar" Ts sådant kan det stå henne lagom dyrt.

Det du skriver här är din ÅSIKTER. I verkligheten så får inte hyresvärden ha ett djurförbud så ts kan inte bli vräkt.
  • Glinda från Oz
    smulpaj01 skrev 2017-12-02 10:04:41 följande:

När jag jobbade på hyresgästföreningen fick man inte hjälp om man inte var medlem. Det är utbildade jurister och kostar en del.

Säg inte ja och ta med katten Ts, det blir en dyr läxa.

Bo kvar där du är med din kisse, det är mitt råd.

Vad skulle bli dyrt menar du? Det är hyresvärden som har fel, enligt lagen får ts ha djur där.

Jag menar inte att hyresföreningen ska starta ett ärende, ts har solklart lagen på sin sida så hon behöver bara få lite hjälp med hur hon ska gå till väga, det tar fem minuter, absolut max tio.
  • Anonym (Kattafan)

TS är ett egoistiskt svin! Även om det inte är olagligt att ha katt där så handlar det om respekt för sina medmänniskor. Kanske är många allergiker som valt just detta boende för att det är husdjursfritt. Att då bara stå och skrika ...Jag får fan ha min katt var jag vill!!...är tokigt respektlöst. Dina föräldrar måste vara tragiska personer som inte lyckats uppfostra dig bättre.

Hoppas övriga studenter ger dig ett helvete med allehanda lagliga metoder.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kattafan) skrev 2017-12-02 10:58:13 följande:

TS är ett egoistiskt svin! Även om det inte är olagligt att ha katt där så handlar det om respekt för sina medmänniskor. Kanske är många allergiker som valt just detta boende för att det är husdjursfritt. Att då bara stå och skrika ...Jag får fan ha min katt var jag vill!!...är tokigt respektlöst. Dina föräldrar måste vara tragiska personer som inte lyckats uppfostra dig bättre.

Hoppas övriga studenter ger dig ett helvete med allehanda lagliga metoder.

Din ilska är ärligt talat lite obehaglig. Det är inte normalt att skriva sådär...

Nej det råder stor bostadsbrist för studenter, man är glad om man ens får tag på en lägenhet och inte ett rum i en korridor.

Varför skulle min katt skada någon allergiker? Man flyttstädar förstås lägenheten innan någon annan flyttar in.

Ta tag i ditt problem med ilska...
  • Bestemor

Står det i kontraktet att pälsdjur är förbjudna så blir du vräkt.

Det är säkert för allergi som inte djur är tillåtna. När du flyttar måste lägenhet saneras.

Jag antar du ska tvätta i den gemensamma tvättstugan, det är ett helt företag att få bort hår från djur från t ex torktumlare. Det blir alltid något hår kvar.

Jag vet för jag har hund, jag har även haft katt och de fäller en hel del.

• Anonym (Ts)
    Bestemor skrev 2017-12-02 11:22:01 följande:

Står det i kontraktet att pälsdjur är förbjudna så blir du vräkt.

Det är säkert för allergi som inte djur är tillåtna. När du flyttar måste lägenhet saneras.

Jag antar du ska tvätta i den gemensamma tvättstugan, det är ett helt företag att få bort hår från djur från t ex torktumlare. Det blir alltid något hår kvar.

Jag vet för jag har hund, jag har även haft katt och de fäller en hel del.

Har du läst tråden?

Nej lägenheten är inte för allergiker. Har sett att de skrivit så på en del studentlägenheter. Tror det är pga risk slitage de skriver så, vissa sköter ju inte sina katter.
  • Anonym (Disa)

Normal flyttstädning får inte bort alla allergener. Jag vet en hundallergiker som köpte ett hus där de bott hundar. De tog bort alla golvlister och gjorde rent bakom dom, som ex . Mycket hundhår bakom golvlisten. Du är egoist som bara tycker att det gäller att inte bli upptäckt.

Att ha husdjursfritt minskar också slitaget av klor, näbbar och gnagartänder. Studentbostäder har ofta stor omsättning och mycket slitage ändå. Vill du ha husdjur så får du bo där det är tillåtet, hittar du inget sånt så kan du inte ha katt denna period i livet. Inget bra liv för en katt att vara instängd i en trång lägenhet ändå.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Disa) skrev 2017-12-02 11:31:28 följande:

Normal flyttstädning får inte bort alla allergener. Jag vet en hundallergiker som köpte ett hus där de bott hundar. De tog bort alla golvlister och gjorde rent bakom dom, som ex . Mycket hundhår bakom golvlisten. Du är egoist som bara tycker att det gäller att inte bli upptäckt.

Att ha husdjursfritt minskar också slitaget av klor, näbbar och gnagartänder. Studentbostäder har ofta stor omsättning och mycket slitage ändå. Vill du ha husdjur så får du bo där det är tillåtet, hittar du inget sånt så kan du inte ha katt denna period i livet. Inget bra liv för en katt att vara instängd i en trång lägenhet ändå.

Om man är så allergisk får man ju söka sig till nybyggen eller allergianpassade lägenheter, denna är inte det. Knappast mitt problem att vissa är så extremt allergiska.
Svar på tråden De säger att jag inte får ha katt?!