• Anonym (Ledsen och förtvivlad tjej)

Nästan flintskallig vid 30

Jag är en nästan 30- årig kvinna och halvt flintskallig, jag vet inte vad jag ska göra. Vi pratar inte om något lätt håravfall, ca 10-15 cm runt mittbenan och ner mot nacken är det så lite hår att man ser mer skalp än hår, mitt på huvudet är det nästan en kal fläck stor som en handflata (utan fingrar) Det går inte att kamma över, det ser okej ut om man ser mig i ögonhöjd eller är kortare än mig (då ser man inte den kala fläcken), som tur är, är jag rätt lång.

Jag började tappa hår för fem år sedan men det sista året har varit hemskt. Jag tappar inte lika mycket hår, men alla tappar ju runt 100 hårstrån per dag och inget av mitt växer ut igen.

Sedan 1-1 1/2 år tillbaka använder jag medel mot ärftligt håravfall, specialschampo för håravfall och äter priorin och B vitamin. Det hjälper inge vidare.

Jag har tagit prover och jag är inte sjuk på något vis, jag tar två mediciner som orsakar håravfall men det är svårt att veta om det här beror på det eller är ärftligt.

Har någon något tips på vad jag kan göra? (Förutom att skaffa en peruk) Går det att söka vård för en sådan här sak?

• Svar på tråden Nästan flintskallig vid 30
  • Anonym (Jo)

Man kan absolut söka vård för att kolla så det inte ligger nån sjukdom bakom. Tror möjligen i vissa fall man har rätt till gratis peruk, men ska låta det vara osagt.

Anonym (Jo) skrev 2017-12-01 21:19:33 följande:

Man kan absolut söka vård för att kolla så det inte ligger nån sjukdom bakom. Tror möjligen i vissa fall man har rätt till gratis peruk, men ska låta det vara osagt.

En vän hade cancer (vilket såklart är tusen gånger värre) och hon sa att det måste gå väldigt långt innan man får en gratisperuk så det tror jag inte att jag är beviljad. Det är säkert olika i olika landsting, men en peruk man jag bekosta om jag måste.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ledsen och förtvivlad tjej) skrev 2017-12-01 21:22:43 följande:
    En vän hade cancer (vilket såklart är tusen gånger värre) och hon sa att det måste gå väldigt långt innan man får en gratisperuk så det tror jag inte att jag är beviljad. Det är säkert olika i olika landsting, men en peruk man jag bekosta om jag måste.
    Alla hjälpmedel skiljer otroligt mycket mellan landstingen så man vet aldrig. "Måste" du ha peruk så köp en du, Finns ju jättefina idag!
    Anonym (Jo) skrev 2017-12-01 21:28:36 följande:

Alla hjälpmedel skiljer otroligt mycket mellan landstingen så man vet aldrig. "Måste" du ha peruk så köp en du, Finns ju jättefina idag!

Vi bor i samma landsting. Jag ska kolla på peruker så snart jag får en fast inkomst, jag har de pengarna men vill inte spendera 10 000-20 000 just nu då jag kanske behöver de pengarna till hyra och mat.
  • Anonym (Äkta)

Jag hade Peruk med syntethår som ingen tyckte såg oäkta ut. Jag kände mig fin och äkta i den för den liknande min naturliga hårfärg. Utöver det provade jag ricinolja som ska ha växande effekt på håret. Värt att prova. Finns flera hemsidor med peruker och produkter för hårväxt,

Google is yours Friend!

Anonym (Äkta) skrev 2017-12-01 23:10:25 följande:

Jag hade Peruk med syntethår som ingen tyckte såg oäkta ut. Jag kände mig fin och äkta i den för den liknande min naturliga hårfärg. Utöver det provade jag ricinolja som ska ha växande effekt på håret. Värt att prova. Finns flera hemsidor med peruker och produkter för hårväxt,

Google is yours Friend!

Jag har flera peruker med syntethår (bra kvalitetsperuker, inte sådana från eBay eller lokala marknaden) och det är inte det jag är ute för, men tack ändå!

Som jag har tolkat det får ricinolja bara håret att växa fortfare, de bildar inte nya hårsäckar.
  • Anonym (Maya)

En del kvinnor får så där, jättetrist. Det är genetiskt, precis som manligt håravfall är. Finns inget bot endast begränsade behandlingar som kan i bästa fall bromsa upp förloppet en aning.

Bilda nya hårsäckar går inte i något fall och väcka upp redan döda (dvs förkrympta och döda) hårsäckar går inte heller. Om de fortfarande är vid liv kan vissa läkemedel som minoxidil få dom att producera lite grövre hårstrån.

Det finns Toppik, som är en fiber i diverse färger som kan kamouflera skalp som lyser igenom. Och så finns som sagt peruk när man känner att man fått nog.

Anonym (Maya) skrev 2017-12-02 17:19:59 följande:

En del kvinnor får så där, jättetrist. Det är genetiskt, precis som manligt håravfall är. Finns inget bot endast begränsade behandlingar som kan i bästa fall bromsa upp förloppet en aning.

Bilda nya hårsäckar går inte i något fall och väcka upp redan döda (dvs förkrympta och döda) hårsäckar går inte heller. Om de fortfarande är vid liv kan vissa läkemedel som minoxidil få dom att producera lite grövre hårstrån.

Det finns Toppik, som är en fiber i diverse färger som kan kamouflera skalp som lyser igenom. Och så finns som sagt peruk när man känner att man fått nog.

Jag har tänkt på det där, hur kan man vara säker på om det är genetisk eller en biverkan av medicinerna jag tar? Jag skulle verkligen vilja veta det.

Tack för tipset om Toppik, jag ska kolla upp det. Så småningom skulle jag vilja göra en hårtransplantation om det är möjligt (jag får såklart boka en konsultation och fråga först)
    Anonym (Maya) skrev 2017-12-02 17:19:59 följande:

Jag undrar också varför jag började tappa håret så tidigt, är du insatt i det? Överallt läser jag att kvinnor kan börja tappa hår i 30- års åldern (det är tidigt håravfall, kvinnligt håravfall brukar börja i samband med klimakteriet), men jag började tappa redan i 20- års åldern och jag hittar ingen information alls om kvinnor som tappar hår så tidigt.
  • Anonym (Occo)

Jag har också problem med detta!

Anv fn hårolja från en indisk affär. Hört att gnida lök el vitlök mot hårbotten hjälper också.

Jag har sköldkörtelhormon som jag äter och även problem med mensen, säkert därför samt stress. Har du kollat sköldkörteln?

En naturläkare tipsade mig om rosolja(låter skumt men...) för få bort "extra testosteron" att massera sig med och använda, jag dricker även rosvatten.

Svar på tråden Nästan flintskallig vid 30