Anonym (Maya) skrev 2017-12-02 18:51:36 följande:
Tyvärr är tidig början också ett symptom på genetisk håravfall. Men, började det alltså i samband med att du började med dina mediciner?
Genetisk håravfall gör så att hårsäckarna krymper och växtfasen blir kortare och kortare. Hårstråna blir tunnare och växer inte lika långt. Vilofasen blir längre. Till slut så växer inget alls mer då hårsäcken dör och den går inte att få liv igen. De hårsäckar som fortfarande kan växa ut tunna, genomskinliga strån, vellushår, kan alltså stimuleras igång med minoxidil att växa lite tjockare och längre strån. Men resultat varierar.
Jag tycker du ska gå till läkare och göra en grundlig undersökning. Har du andra symtom som mensrubbningar, trötthet, viktproblem, acne, hårväxt i ansiktet? Pcos kan orsaka håravfall och övriga problem. Kan inte botas men kan lindras.
Genetiskt håravfall är orsakat av dht (dihydrotestosterone) en biprodukt av normalt testosteron som viss del av befolkningen (genetiskt) är överkänsliga mot. Den finns i vårt sebum, dvs den olja som produceras naturligt i våra hårsäckar och den stryper de som är känsligas hårsäckar. Det finns läkemedel mot detta som tex Finasterid/Propecia som vissa upplever som väldigt hjälpsamt då det blockerar dht?et. Ett naturligt ämne som går att köpa i hälsokosten (?) är Saw Palmetto som har samma egenskaper då det också blockerar dht. Det är kliniskt bevisat på män med dht relaterade prostataproblem.
Om det är möjligt på något vis, byt medicinerna du tar nu mot eventuellt annan sort. Dvs, om de inte är livsnödvändiga.
Men det började ju 10 år tidigare än det står på alla sidor om håravfall, det är det jag reagerar på. Tidigt håravfall hos kvinnor är vid 30 inte vid 20. Jag vet inte om det började i samband med att jag började med medicinerna, det har kommit väldigt smygande, det var på ett ungefär samma år, men det kan vara en slump också.
Jag har inte fått tunna eller genomskinliga hårstrån, en stor del av mitt hår har alltid slutat växa vid 1-2 dm för att sedan falla av, så var det då jag var barn också, och jag har det så vid kransen också (där jag inte tappat hår alls) Jag tycker inte den delen är värre än vanligt. Det stora problemet är mängden hår jag tappar, då det var som värst tappade jag runt 300 hårstrån per dag, nu ligger jag på runt 100, men det känns inte som att det jag tappar nu växer ut.
Jag lider av extrem trötthet som inte de antidepressiva hjälper mot, jag är sjukskriven 75% för att jag är så trött. De antidepressiva hjälper alltså mot alla depressions symtom men inte mot tröttheten. Jag har också viktproblem som främst beror på att jag är hungrig hela tiden det började för några år sedan, jag har alltid haft stora problem med min mens (enda sedan jag fick den) Jag vill helst inte byta mediciner, jag har provat igenom de flesta medicinerna som finns och det var först med den här kombon som fungerar, min läkare avråder starkt från att både byta och sluta med medicinen, jag kan inte jobba utan mediciner heller. Jag har tagit blodprov för vitaminer och sköldkörteln.
Det finns en del som pekar för ett ärftligt håravfall också, det finns i släkten och min bror började bli tunnhårig vid 20-25 års ålder, min farmor blev ordentligt tunnhårig då hon var i 60-70 års åldern, då hon gick bort hade hon knappt något hår alls.