• Lina100

    Förföljd/fönstertittare

    Det är min andra månad i nya bostaden och varje kväll upplever jag att det är en som står och kollar in i mitt/Mina fönster på nätterna/kvällarna

    Och då brukar jag göra ett test genom att släcka alla lampor och då gömmer sig personen bakom träden eller går runt träden.

    Detta är jätte skumt och trots att det är några meter ifrån så ser personen in till mig och eftersom att jag bor själv så blir jag lite orolig.

    Det är liksom samma träd/plats varje gång.

    Än så länge har inget hänt och jag försöker glömma det men det är svårt när det händer om och om igen och när det verkar vara samma person.

    Ska jag behöva ha det nerdraget varje dag utan frihet?

    (Bor jätte centralt!!!)

  • Svar på tråden Förföljd/fönstertittare
  • Mizzys

    Fyfan vad läskigt, när Du vet att personen står där ute, ring polisen snabbt som fan.

    Vet du vem det kan vara?

    Jag hade varit skit rädd.

  • Heliena

    Åh fyfan! Bor du på bottenplan? Fungerar det med insynsskydd?

    Men ja, ring polisen när hen står där!

    Är det en man eller kvinna? Ålder? Nyfiken bara..

  • Mortiscia
    Lina100 skrev 2017-12-02 00:16:38 följande:

    Det är min andra månad i nya bostaden och varje kväll upplever jag att det är en som står och kollar in i mitt/Mina fönster på nätterna/kvällarna

    Och då brukar jag göra ett test genom att släcka alla lampor och då gömmer sig personen bakom träden eller går runt träden.

    Detta är jätte skumt och trots att det är några meter ifrån så ser personen in till mig och eftersom att jag bor själv så blir jag lite orolig.

    Det är liksom samma träd/plats varje gång.

    Än så länge har inget hänt och jag försöker glömma det men det är svårt när det händer om och om igen och när det verkar vara samma person.

    Ska jag behöva ha det nerdraget varje dag utan frihet?

    (Bor jätte centralt!!!)


    För det första: är det verkligen någon där eller är det som du säger bara en "upplevelse"? Testat att dra för persienner? Och flytta inte till en bottenvåning om du kan undvika, då slipper du folk som glor in. Dessa risker borde du väl ha förstått innan du tog lägenheten..? Då får du ju också leva med fördragna fönster, eller att folk glor.
  • DeathByPickles

    Börja med att skaffa insynsskydd och ring polisen för att göra dem uppmärksamma på vad som händer. Dels loggas det och dels kan det leda till att de är snabbare i sin utryckning om du verkligen behöver ringa efter dem akut. Jag bor också ensam på marknivå och har efter ett par incidenter helt enkelt tagit för vana att dra för stormluckorna och haspa dem under natten.  Mina gardiner är aldrig öppna när jag är hemma. 


    Det är sådana där händelser som är frustrerande eftersom de känns hotfulla för mig men som inte är tillräckligt påtagliga för att polisen faktiskt ska kunna Göra något åt saken. Frustrerande för både dem och mig med andra ord, men det känns bra att ha pratat med dem ändå, så att de kan ha ett extra öga öppet när de kör förbi bostaden. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Lina100

    Grejen är att han står några meter ifrån men jag ser personen ändå väldigt tydligt och den gömmer ju sig bakom träd när jag kollar ut.

    Dock stängs ju porten på kvällen så han kan väl inte kunna komma in? Eller vad kan hända?

    Bor på andra våningen

  • Mortiscia
    Lina100 skrev 2017-12-02 13:34:45 följande:

    Grejen är att han står några meter ifrån men jag ser personen ändå väldigt tydligt och den gömmer ju sig bakom träd när jag kollar ut.

    Dock stängs ju porten på kvällen så han kan väl inte kunna komma in? Eller vad kan hända?

    Bor på andra våningen


    Så nu kommer det nya uppgifter. Du sa ju att personen tittar in hos dig?? Det kan man inte göra om du bor på andra våningen. Om porten är låst kommer han inte in. Därmed inte sagt att han inte kan smita in om någon går in eller ut. Poängen med fönstertittare är dock att de sällan agerar mer aktivt men om han känner sig uppmuntrad av ditt beteende kan han ta det som en invit och söka närmare kontakt.

    Sluta leka tittut med främmande människor! Ju mer uppmärksamhet du ger honom desto intressantare kommer han att tycka att det är. Han kan till o med börja inbilla sig att du tycker om det eller är intresserad av honom.

    Fortsätt rapportera till polisen men förvänta dig inte att de gör något mer än att anteckna det i en logg. Det är först om han skulle attackera dig som de har något mer att gå på, ett mönster så att säga. Däremot om han bara börjar söka upp dig för att prata eller vad som så räknas det som trakasserier till slut men kan vara nästan omöjligt att bevisa. Lås alltid lägenhetsdörren.
Svar på tråden Förföljd/fönstertittare