Inlägg från: Anonym (Gårdsägaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gårdsägaren)

Hur får ni råd?

Ibland känns det verkligen som vi tagit oss vatten över huvudet...

Äger en liten gård som vi betalade dryga två miljoner för. Det är mycket pengar, men i jämförelse med många, inte en grotesk summa. Vi har normalinkomster och tämligen normala utgifter, men undrar hur i hela friden vi ska ha råd att underhålla det här?

Räntorna är låga nu, så vi har höjt amorteringen lite. Att bli färdiga innan pensionen ser dock trögt ut. I SYNNERHET med allting som behöver göras här.

Ladans tak läcker som ett såll och vi har ett litet bonushus på gården som skulle behöva totalrustas för att kunna användas till annat än redskapsbod. På detta är badrummet från åttiotalet och försäkringsbolaget har börjat grymta. Taket på boningshuset behöver bytas om ca fem år. En liten toalett i huset är också i stort behov av totalrenovering. Dräneringen behöver göras om, bredband kopplas in (15.000 och snart är det dags att göra om infiltreringen till trekammarbrunnen. Ladan och huset behöver målas utvändigt...

Vi lägger undan dryga 10.000kr i månaden idag, i sparpengar, men det räcker ju inte till bråkdelen av det här. Bara en färgburk går ju för fasen på tusen spänn!

Och barnet blir större och kostar allt mer...

Bilarna behöver konstant underhåll. (Vi måste ha två. De är små.)

Visst kan vi låna upp lite mer, men hur blir det om räntorna sticker?

Hur får ni ihop det, ni som har lite större hus?!

Jag undrar verkligen.

• Svar på tråden Hur får ni råd?
  • Anonym (Gårdsägaren)

Nej, det är inte en risig gård i avfolkningsbygd vi köpt. Priserna står dig tätt stabila (går upp lite), men det spelar ju mindre roll när man inte tänkt sälja och flytta.

• Anonym (Gårdsägaren)

Det är heller ingen herrgård, utan en helt vanlig mindre fd. bondgård med några kvm åkermark (utarrenderad). Vi har lån på 1,5 miljoner på den och har bott här i sju år nu, men det känns som underhållsbehoven kommer snabbare än vi får in kulor till.

Raljera går ju bra, men det vore ju trevligt med lite mera hjälpsamma och eftertänksamma inlägg också. Idag är det inte ovanligt att folk sitter med villor prisade det dubbla mot vårt ställe, så lite vettiga tankar borde ju finnas för ute också.

• Anonym (Gårdsägaren)

Grejen är att vi inte alls köpt "ett hus med charm som behöver kärlek", grejen är att det, trots sin relativa litenhet, är för stort.

Vi vill absolut inte sluta amortera. Tanken är att vi ska bo här, inte sälja stället. För det behöver vi amortera av innan inkomsterna avtar.

Bilarna är inte ens skruttiga, de kostar en jävla massa ändå (de går mycket).

Jag är fortfarande mest intresserad av hur ni andra, med stora hus och lån, gör?

• Anonym (Gårdsägaren)

Var går egentligen gränsen för ett "renoveringsobjekt"? En gård från 1800-talet är liksom alltid ett renoveringsobjekt.

Vad menar du med att vi låser upp så mycket pengar i huset?

Du menar amorteringen? Det är för att ha chans att kunna bo här även efter pension. Att bli färdiga vid 85 är ingen höjdare om man förväntar sig låg pension.

• Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (Renovera före amortera) skrev 2017-12-02 16:54:41 följande:

Jag är en väldigt ekonomisk person som verkligen tycker man ska amortera. Men i det här fallet håller jag med om att det är en felprioritering. Om ni inte vårdar huset är det inte mycket att bo kvar i.

Det kanske är så...

Men jag undrar också över sådant som att låna upp lite till, som för hustaket och ena badrummet. Vet inte om det är klokt eller oklokt. Det gör ju att det blir mer ränta (och amortering), men samtidigt höjer det ju husets värde (vilket förvisso är skitsamma om man bor kvar.)...

Laga ladutaket ger ingen värdeökning alls. Däremot blir det förstås en värdeminskning om eländet rasar ihop...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (M) skrev 2017-12-02 17:14:12 följande:

Spelar det någon roll om 40 år? Ni vill ju bo kvar, så värdet på huset spelar mindre roll.

Värdet för oss går ju också ner. Den är rätt central för gårdsbilden.
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (M) skrev 2017-12-02 17:12:37 följande:

Ja, och det var väl det ni inte riktigt fattade när ni köpte det, eftersom ni inte har de ekonomiska resurserna som krävs.

Om ni amorterar så kan ni inte använda pengarna. Du vill amortera för att ni ska ha låga lån när ni är gamla. Men som det är nu, så måste huset/ladan/skjulet antingen förfalla eller så måste ni öka lånen (varför då amortera?) Ni har inte råd att amortera ner huset så att ni bor billigt på gamla dar om ni samtidigt ska

renovera. Renoverar ni inte, förfaller huset, och ni har ett billigt men icke fungerande hus när ni är gamla.

Ni har inte förstått hur mycket pengar denna gård skulle kosta, då för 7 år sedan. Nu måste ni välja hur ni ska göra, för ni har inte råd med allt.

Nej, ingen vi känner har ett sådant här ställe, så vi hade inte riktigt koll på det. Men folk bor likväl såhär, med liknande resurser, så det vore intressant att veta hur de tänker och prioriterar.
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (M) skrev 2017-12-02 17:29:56 följande:

Ni känner ingen som har en sådan här gård, men ni vet ändå att folk har det och har samma ekonomiska förutsättningar som ni har? Får jag fråga hur ni vet så mycket om andra människors ekonomi?

Det finns ju statistik på vad folk tjänar, hur de bor och är belånade. Det är ju inte så svårt att se och jämföra.

Slutsatserna vissa drar om vår situation i den här tråden är betydligt mer remarkabla, eftersom de rent av går ner på detalj.
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (Renovera före amortera) skrev 2017-12-02 17:30:16 följande:

Min erfarenhet är att många ställen på landet ärvs eller köps billigt av föräldrar, mor- eller farföräldrar. Eller så får vuxna barn mark gratis att bygga på. Säger förstås inte att det är så för alla men en hel del. De har då ett ekonomiskt försprång från början. Många har också stor hjälp med renoveringsarbetet vilket också minskar kostnaderna.

Förstår inte hur du menar med prioriterar? Huset är självklart viktigare än ladan och renovera före amortera.

Så är det givetvis. Det gäller nog de flesta i vår by. Men det ÄR trots allt folk som köper gårdar utan vare sig vara rika som troll eller speciella på något annat sätt. Rimligen borde också en stor villa på fyra mille också kräva sitt, stora biytor eller ej...

Taket på huset går förstås först. MEN bör å andra sidan hålla fem år till... och...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-12-02 18:45:49 följande:

Jag menade inte att ni skulle sluta amortera men det är idiotiskt att amortera mer än överenskommet när ni faktiskt behöver pengarna. Å andra sidan fattar jag inte hur du kan gnälla om dålig ekonomi om ni har råd att lägga undan tiotusentals kronor varje månad, det borde ni väl isf lägga på renoveringar istället för att skuldsätta er ännu mer?

Vi har faktiskt ett stort hus som kostade bra mkt mer än ni betalade men vi köpte heller inget renoveringsobjekt med läckande tak osv. Vi har också barn och just nu egentligen ingen inkomst utan lever på sparade pengar ett par år framöver. Hur man gör? Man tänker efter och ser över sin ekonomi innan man drar på sig ett projekt som man (bevisligen) inte klarar av att hantera.Har man ekonomi att fixa allt som behövs, har man råd med de vardagliga utgifterna, har man en buffert på minst ett halvårs löner?

Förresten, visste ni inte om reparationsbehoven när ni köpte eller har det uppkommit senare? Gjorde inte banken någon kalkyl åt er innan ni fick lån? Tänkte ni på att låna lite extra för oförutsedda utgifter?

120.000 om året räcker ju inte så jättelångt. De extra kronorna i amortering kan vi förstås spara på konto istället, men det blir ju inte heller så mycket mer än några burkar färg på ett år. (På tjugo år blir det däremot en del.)

Vi kände till att taket skulle hålla i tio år ungefär och att ladan behövde ny huvudbonad (räknade dock på tok för lågt där), sedan har dykt upp saker på vägen. Och åren har bara sprungit iväg...

Bankens kalkyl såg bra ut och vi kan säkert få låna mera på huset om vi vill, men det finns en morgondag också...

Och det är fortfarande topplånet vi amorterar på.
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (M) skrev 2017-12-02 20:01:35 följande:

Och du vet även om har ärvt,  vunnit på lotto eller hur mkt de har på banken?

Inte nog med att ni inte var så insatta i vad ni köpte, ni jämför er också med andra och tror att ni har råd för att de har råd. Två klassiska fel många gör.

Jo, det är ju sannolikt att alla andra som har små gårdar eller större hus har vunnit på lotto, ärvt eller liknande...

Eller inte.

Har du inget att komma med kan du ge plats för någon som har det. Hej svejs.
  • Anonym (Gårdsägaren)

Trevligt att det finns folk som känner igen sig i alla fall.

Jag tycker vi håller på med något jämt, men med jobb på sidan räcker inte tiden heller till.

• Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (M) skrev 2017-12-03 13:19:02 följande:

Det du inte förstår är att det spelar liksom ingen roll hur andra har det. det hjälper inte er. Ni har inte råd. Och ni får inte bättre råd för att andra har det bättre eller sämre än er. 

Utgår ifrån era egna inkomster och utgifter. Gör en ordentlig budget, så ni ser vilka kostnader ni har.  Vad kan ni dra in på, hur mkt är rimligt att lägga på renovering varje månad. Vad måste renoveras och när i så fall. Vad kan ni göra själv. Ta kontrollen, då känns det alltid bättre, även om kontrollen visar att det är dåligt.

Tror du på allvar att jag är dum i huvudet?
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Tom Araya skrev 2017-12-04 02:11:57 följande:

Till att börja med så anser jag att en gårdsfastighet med så stort underhållsbehov kräver en ägare som antingen är kapitalstark eller är en duktig, ambitiös, uthållig och välutrustad "gör-det-självare". Alltså både kunskapsmässigt och vad det gäller verktyg, redskap och maskiner har förmågan att göra minst 3/4 av jobbet själv.

Att vara egen företagare inom bygg, markentreprenad eller lantbruk är en stor fördel.

Har man många fastigheter kan man göra iordning någon/några för att hyra ut och på så vis få lite extra inkomst.

Sedan är det såklart viktigt att få ner driftskostnaderna, som exempelvis uppvärmning. Hur ser det ut där?

Vi har jordvärme och vi lär oss fixa. Men pengarna och tiden har ändå svårt att räcka till. Tanken är att vi ska kunna hyra ut det lilla huset på gården, men innan dess krävs både massor av kapital och arbete. Det är ytterst tveksamt att vi får tillbaka utläggen inom någon rimlig tid. Nu känns det ju värdefullt att göra ändå, men, men...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    optimist63 skrev 2017-12-04 10:54:40 följande:

2 miljoner i lån på två personer som tjänar ok låter som ingenting....

Låna upp ca 500 000 och fixa tak badrum mm så har ni ett boende som inte sjunker i värde. Räntekostnaden borde bli ca 2500kr/mån före skatteavdrag.

Trevligt med en optimist i tråden

En annan är ju av den lite försiktiga stammen som tänker nittiotalets räntor...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Pretorian IV skrev 2017-12-05 00:11:48 följande:

Låna några hundratusen och amortera hårt på det lånet, så att ni kan göra de viktiga grejerna i tid.

Badrum kan vara dyrt, men behöver inte vara det, beror helt på vilken standard man väljer. Men viktigaste är väl just nu att det är fuktsäkert gissar jag, och inte helkaklat ned bubbelbad?

Det har du rätt i. Vi funderar rent av på att lägga det större badrummet "i malpåse" och göra en liten dusch på lilltoan istället. Kostnaden för att renovera den blir förstås mindre, då utrymmet är mindre. El och avlopp har vi släktingar till. Det som känns jobbigast just nu är faktiskt taken. Och att det ligger i vägen för sådant som skulle kunna generera någon krona (uthyrning).
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Seven Costanza skrev 2017-12-05 17:36:24 följande:

Som jag nyss skrev i någon annans tråd om liknande ämne - varför binder ni inte räntan om ni är oroliga?? Det kan man ju göra när man vill/ när man ser att räntorna börjar gå upp. Har du inte tänkt på det? Du kan ju t.o.m binda på 5-10 år till ca 2,2-3,3% ränta redan idag. Då vet du ju i FEM- TIO ÅR framöver att räntan blir den summan.

Under lång tid har man ju inte rekommenderat att binda eftersom rörligt varit mer fördelaktigt men om du är orolig så kan du ju binda nu när räntorna fortfarande är låga även för bundna räntor, och sedan amortera under tiden för då vet du ju alltid vad du har för räntekostnad och därmed vilket utrymme du har till amortering. Rätta mig om jag har fel men så har jag förstått det i alla fall.

Vi har bundna räntor för alla utom topplånet, men någon gång löper ju även dessa ut...
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (dfa) skrev 2017-12-06 08:35:13 följande:

Fan vad otrevlig du är!

Här försöker folk hjälpa dig, så är du bara dryg och uppkäftig! Fråga inte här på FL, lös skiten själv!

Ja, jag blir otrevlig när jag bemöts så som du bemött mig i tråden. Jag betackar mig för den typen av förminskanden. Det gäller alltså dig, inte övriga.
  • Anonym (Gårdsägaren)
    Anonym (Gårdsägaren) skrev 2017-12-08 17:05:41 följande:

Ja, jag blir otrevlig när jag bemöts så som du bemött mig i tråden. Jag betackar mig för den typen av förminskanden. Det gäller alltså dig, inte övriga.

Det gäller alltså signaturen M.
Svar på tråden Hur får ni råd?