• Anonym (Tomten kommer)

Julklappsspelet, hur gör ni?

Ja, jag har aldrig spelat julklappsspelet. Vi har alltid haft julklappar  på traditionellt vis.

Nu kom en förfrågan om vi kunde tänka oss julklappsspelet. Det sa jag ja till. 

Vad jag förstår så finns det olika sätt att spela spelet på så därför undrar jag hur just NI gör hos er. De vi firar med i år brukar inte heller spela julklappsspelet så det är inte bestämt än hur vi ska lägga upp det. De sa något om att köpa vars två paket. Sen diskuterades bara lite snabbt och de sa att det finns en variant där man i värsta fall kan bli helt utan julklapp och den var vi inte så pigga på.

Så, berätta om era julkappsspel, jämför gärna om ni provat olika upplägg.

• Svar på tråden Julklappsspelet, hur gör ni?
  • Anonym (Tomten kommer)

Oj, här var flera varianter Blir svårt att välja.

• sobrio88

Alla som ska vara med har med en julklapp (inpackad) med ett förbestämt värde, i år är det 50 kr hos sambons familj och 100 kr hos min familj. Alla klappar ligger i mitten på bordet och man får ta valfri klapp när man har slagit 6. När alla klappar är utdelade så öppnas dom. Efter det startas en äggklocka så man inte har en aning om vad lång tid spelet tar, det kan lika gärna vara 5 min som 45 Sen slår man tärningen i tur och ordning och om man får 6 så får man välja vilken grej man får ta. När klockan ringer så är spelet slut oavsett hur klapparna är utdelade. En person kan sitta med alla grejer likagärna som att alla har en varsin

• Anonym (Mia)

Vi gör så här:

Alla köper 3 julklappar för max 100 kr, så är vi 12 personer så har vi 36 paket.

Slår med tärning, får man en sexa tar man ett valfritt paket.

När paketen är slut får den som är utan välja ett valfritt paket från någon annan, men inte någon som bara har ett, eftersom alla ska minst ett innan del 2 börjar.

Sedan slår vi med tärningen igen, får man en sexa så får man välja valfritt paket hos någon annan, men aldrig hos någon som bara har ett paket. Bestämmer en maxtid från början och när den är slut är leken slut. och alla har minst ett paket var.

• Anonym (Hanna)

Vi har vanliga julklappar också men gör även detta som en kul grej och på grund av behov av en extra jultradition eftersom vi firar traditionell jul på julafton bara vartannat år.

Vi har haft en ganska låg summa, senaste åren 75 kr och så ska nan köpa minst 2 paket var.

1a rundan ska man slå en 6a för att få ta ett paket.

Sen öppnas paketen och vi kör en ny runda på tidm tex 15 minuter. Nu nör man slår en 1a eller 6a fpr man ta ett paket. Men om nån bara har ett paket måste man byta med denne om man vill åt dennes paket.

Vi har aldtig varit med om att någon varit tomhänt efter första rundan så vet inte hur man skulle gjort då.

• Anonym (Tomten kommer)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-03 14:17:40 följande:

Vi gör så här:

Alla köper 3 julklappar för max 100 kr, så är vi 12 personer så har vi 36 paket.

Slår med tärning, får man en sexa tar man ett valfritt paket.

När paketen är slut får den som är utan välja ett valfritt paket från någon annan, men inte någon som bara har ett, eftersom alla ska minst ett innan del 2 börjar.

Sedan slår vi med tärningen igen, får man en sexa så får man välja valfritt paket hos någon annan, men aldrig hos någon som bara har ett paket. Bestämmer en maxtid från början och när den är slut är leken slut. och alla har minst ett paket var.

Här öppnas inte paketen mellan rond 1 och 2? Det känns spontant bättre tycker jag i så fall. 
  • Anonym (Tomtemor)

I år ska vi bara ha ätbara klappar i spelet eftersom vi tröttnat på allt smått krafs som blir att man samlar på sig. Alla sitter med sitt eget paket när vi startar klockan sen slår vi tärning, och får man 1 eller 6 så får man ta någons paket. Vi spelar i ca 3 minuter, och blir man utan paket när klockan ringer så blir man.

Men vi spelar bara spelet som en kul grej. Utöver det så köper vi riktiga klappar till varandra

• Anonym (Mia)
    Anonym (Tomten kommer) skrev 2017-12-03 17:57:01 följande:
    Här öppnas inte paketen mellan rond 1 och 2? Det känns spontant bättre tycker jag i så fall. 
    Nej, vi öppnar inte mellan ronderna. Det tycker vi är mer spännande.
  • thweni

Hade aldrig spelat det förrän jag började fira jul med makens familj. De kallar det dock "Norsk julafton", jag vet faktiskt inte varför. I denna varianten av julklappsspel så har alla köpt plojgrejer för runt 20kr. Det kan vara en disktrasa med rolig text eller mönster, nåt litet pussel osv - vad som helst, både nödvändiga och onödiga grejrr. Man slår in på olika sätt så att paketet tex är stort men innehåller något litet, eller i roliga former, mycket tejp, mycket snören, bara silvertejp osv. Spelet går ut på att ha kul, inte att ge bort nåt fint eller betydelsefullt egentligen. Därför är det bara billiga saker i paketen.

Vi har ofta ganska många paket med så vi får dela upp dem till flera omgångar, men det ska vara minst lika många som antalet deltagare. "Vårt" julklappsspel är uppdelat i 2 delar. Del 1: Alla paket läggs i mitten av bordet. Slår man 1 eller 6 får man ta ett paket, man fortsätter tills högen är slut. Det är nu den roliga, men lite stressiga delen börjar, del 2: En person sätter en timer, och för att det ska vara rättvist så får denne inte heller se vad klockan blir ställd på. Ingen vet alltså hur lång tid det kommer ta. När tiden startat så kör man liknande del 1 igen, slår man 1 eller 6 så får man ta ett paket. Men nu finns ju inga paket i en hög på bordet längre, och man tar istället från varandra. När klockan piper så är spelet slut och de paket man har framför sig får man öppna. Är man mitt i ett slag när klockan piper och fått 1 eller 6 så får man ta sitt paket, men i övrigt är det slut och man öppnat sina paket. Alla brukar sitta och fundera på vad det var i det där paketet som alla jagade eller vem som fick den där grejen som man själv slog in, så man är med och ser vad alla andra . När allt spelande är slut är det fritt byta med varandra, ge bort till nån annan för att man tycker att denne kanske behöver saken, eller "auktionera ut".

Det här gör vi som en grej senare på kvällen, efter vår vanliga julklappsöppning - alltså inte istället för, som vissa har.

Den mest vanliga varianten på julklappsspel jag hört om är att man köper en julklapp för tex 100kr, paketen numreras och sen drar alla ett nummer. Det kallar jag inte spel direkt. Vår variant är den bästa.

• Commander

En rolig variant som vi kör i min släkt är att alla köper varsitt paket för ca 150:- Innehållen i samtliga paket ska alla börja på samma bokstav som vi bestämt i början på december. Det kan ibland vara väldigt långsökt, men ändå med en förklaring. Typ när vi hade S så köpte svägerskan en Skär kniv som var Skitvass

I år lottade vi fram bokstaven D. 10-åringen vill antingen ha en drake eller diamant i sitt paket. Det kan ju bli spännande....

Försökte införa samma sak vid paketleken i mannens familj men det var ett evigt gnäll om hur svårt det var så jag struntar i det och köper nåt skit bara.

Hur vi spelar själva spelet är olika varianter på ovanstående.

• Anonym (Jobbet)

På jobbet köpte alla som ville vara med varsitt paket för en bestämd summa. Alla paket ska ha ett rim som beskriver innehållet. Rimmen läses upp och den som först gissar rätt på innehåller får det. Man får bara vinna ett paket, så man får chansa om detta är bäst eller om man ska vänta på ett annat (och riskera att få det sista oavsett)

På ett annat jobb fick alla en hemlig kompis att köpa till, för en bestämd summa. Man visste alltså vem som man skulle köpa till, men inte vem man fick från. Kul med mer personliga gåvor

• Jemp

Förvisso inget spel, men sambons familj lottar under advent så köper man present till en person (som man vet vem det är) var.

Gillar att det då fortfarande är personligt.

• Mrs Green
    Anonym (Jobbet) skrev 2017-12-03 21:42:58 följande:

På ett annat jobb fick alla en hemlig kompis att köpa till, för en bestämd summa. Man visste alltså vem som man skulle köpa till, men inte vem man fick från. Kul med mer personliga gåvor

Så har vi också gjort. Med kravet att det faktiskt ska vara något personligt (inte typ trisslotter), så ska man köpa till någon man knappt pratat med innan så har man ett par veckor på sig att "lära känna". Också skulle det vara rim på paketet. Svårt men roligt :)
  • Anonym (Tomten kommer)

Tackar för alla beskrivningar!

Tror att vi kommer att göra så att alla ska köpa 2 julklappar à 100 kr och att vi kör på att inte öppna paketen mellan ronderna.

Vi  kommer att vara ca 10 personer. Hur länge är lagom att spela andra delen?

Och sen den stora frågan, några tips på vad man kan köpa? Är ju svårt när det ska kunna passa alla. Vi är mellan 15-75 år. Några stadsbor och några som bor på landet.

Trisslotter är det enda jag kommer på som kan passa alla....

• sobrio88
    Anonym (Tomten kommer) skrev 2017-12-05 21:26:52 följande:

Tackar för alla beskrivningar!

Tror att vi kommer att göra så att alla ska köpa 2 julklappar à 100 kr och att vi kör på att inte öppna paketen mellan ronderna.

Vi  kommer att vara ca 10 personer. Hur länge är lagom att spela andra delen?

Och sen den stora frågan, några tips på vad man kan köpa? Är ju svårt när det ska kunna passa alla. Vi är mellan 15-75 år. Några stadsbor och några som bor på landet.

Trisslotter är det enda jag kommer på som kan passa alla....

Absolut minst 10 min annars hinner man knappt börja om man är såpass många. Jag gillar ju varan variant med äggklockan när man vrider på den och man vet inte vad länge man ska köra

Trisslotter tycker jag är lite tråkigt, i våra spel brukar det mest vara typ ljuslyktor, köksgrejer, godis och skämtartiklar (ett år vann jag en utstyrsel till bilen så den blev klädd till ren ). En del grejer är helt onödiga men det är ju bara en kul grej
  • Anonym (secretsatan)

Vi kör secret santa. Alla julklappsspel i den här tråden låter som upplaggt för orättvisa och bråk.

• Anonym (Tomten kommer)
    Anonym (secretsatan) skrev 2017-12-05 23:03:58 följande:

Vi kör secret santa. Alla julklappsspel i den här tråden låter som upplaggt för orättvisa och bråk.

Orättvisa och bråk?? Det är ett spel ju. Bråk är heller inget som vi sysslar med.

Vad är secret santa?
  • Anonym (Tomten kommer)
    Anonym (Tomten kommer) skrev 2017-12-06 06:13:23 följande:
    Orättvisa och bråk?? Det är ett spel ju. Bråk är heller inget som vi sysslar med.

Vad är secret santa?
    Såg nu var secret santa är. Nja det är ju inte något spel som vi tänkt oss. Dessutom, om man har en tendens att bråka så kan man lika gärna göra det i det här fallet också. "Vem fan har köpt den meningslösa och fula ljustaken till mig?"
  • Anonym (Sirap)

Vi köper saker för max 50:-/person. Det går att hitta bra saker för det priset faktiskt.  Det är liksom spelet som är det roliga.

Vi lägger alla paket i mitten och om man får en etta eller en sexa får man ta ett paket från högen på bordet. När alla paket är tagna ställer vi en timer på kanske 5 minuter och då får man ta av varandra - också när man får en etta eller en sexa. Det är den roligaste delen av spelet. Det är underförstått att man inte tar av någon som bara har ett paket. Vissa paket blir poppis och alla vill ha dem och tar dem från varandra hela tiden. Sedan när man öppnar dem kanske det visar sig att det var det tristaste (typ toaskydd eller tandkräm).

Vi öppnar ett paket i taget så att alla kan se va det fanns i paketen.

• Anonym (Sirap)
    Anonym (Tomtemor) skrev 2017-12-03 18:49:22 följande:

I år ska vi bara ha ätbara klappar i spelet eftersom vi tröttnat på allt smått krafs som blir att man samlar på sig. Alla sitter med sitt eget paket när vi startar klockan sen slår vi tärning, och får man 1 eller 6 så får man ta någons paket. Vi spelar i ca 3 minuter, och blir man utan paket när klockan ringer så blir man.

Men vi spelar bara spelet som en kul grej. Utöver det så köper vi riktiga klappar till varandra

Vi har också börjat med saker man kan använda, oftast något man kan äta.
  • Anonym (Sirap)
    Anonym (secretsatan) skrev 2017-12-05 23:03:58 följande:

Eftersom vi bara köper saker som blir 50:- sammanlagt finns ingen anledning att bråka. Det är trist om man bara får en julklapp (ingen har nånsin blivit utan hittills), mest för att det är kul att öppna, men det är ju inga grejer man blir avis för. En liten ask med te eller en påse godis eller ett ljus är vanliga presenter hos oss.Det är själva spelet som är det roliga.
Svar på tråden Julklappsspelet, hur gör ni?