Hade aldrig spelat det förrän jag började fira jul med makens familj. De kallar det dock "Norsk julafton", jag vet faktiskt inte varför. I denna varianten av julklappsspel så har alla köpt plojgrejer för runt 20kr. Det kan vara en disktrasa med rolig text eller mönster, nåt litet pussel osv - vad som helst, både nödvändiga och onödiga grejrr. Man slår in på olika sätt så att paketet tex är stort men innehåller något litet, eller i roliga former, mycket tejp, mycket snören, bara silvertejp osv. Spelet går ut på att ha kul, inte att ge bort nåt fint eller betydelsefullt egentligen. Därför är det bara billiga saker i paketen.
Vi har ofta ganska många paket med så vi får dela upp dem till flera omgångar, men det ska vara minst lika många som antalet deltagare. "Vårt" julklappsspel är uppdelat i 2 delar. Del 1: Alla paket läggs i mitten av bordet. Slår man 1 eller 6 får man ta ett paket, man fortsätter tills högen är slut. Det är nu den roliga, men lite stressiga delen börjar, del 2: En person sätter en timer, och för att det ska vara rättvist så får denne inte heller se vad klockan blir ställd på. Ingen vet alltså hur lång tid det kommer ta. När tiden startat så kör man liknande del 1 igen, slår man 1 eller 6 så får man ta ett paket. Men nu finns ju inga paket i en hög på bordet längre, och man tar istället från varandra. När klockan piper så är spelet slut och de paket man har framför sig får man öppna. Är man mitt i ett slag när klockan piper och fått 1 eller 6 så får man ta sitt paket, men i övrigt är det slut och man öppnat sina paket. Alla brukar sitta och fundera på vad det var i det där paketet som alla jagade eller vem som fick den där grejen som man själv slog in, så man är med och ser vad alla andra . När allt spelande är slut är det fritt byta med varandra, ge bort till nån annan för att man tycker att denne kanske behöver saken, eller "auktionera ut".
Det här gör vi som en grej senare på kvällen, efter vår vanliga julklappsöppning - alltså inte istället för, som vissa har.
Den mest vanliga varianten på julklappsspel jag hört om är att man köper en julklapp för tex 100kr, paketen numreras och sen drar alla ett nummer. Det kallar jag inte spel direkt. Vår variant är den bästa.