Världens högsta marginalskatt
100% skatt på lite högre inkomster måste väl vara viktigare än ett fungerande arbetsliv?
Jag tycker att de marginalskattenivåer som Sverige har haft sedan 1995 och till idag d.v.s. både under borgerliga och rödgröna regeringar är rimlig. Hade inte staten behövt satsa på försvar och rättsväsende, vård omsorg och skola hade man kanske kunnat sänka nivån lite grann men inte som det ser ut nu.
Det är tydligt att du har fel. Sveriges ekonomi har de senaste åren har varit urstark trots att regeringen tagit bort ungdomsrabatten på arbetsgivaravgifter, fryst skiktgränsen för statlig skatt och trappat av jobbskatteavdraget på inkomster över 50 tusen kronor. Självklart har många borgerliga debattörer hävdat att det skulle leda till katastrof och ökad arbetslöshet men det blev tvärtom. Därför önskar jag dig bättre lycka nästa gång du försöker dig på en ekonomisk analys..
KillBill så ägd att hen springer till pappa moderator för att sopa bort alla borgerliga debattörer.
1995 - Ingvar Carlsson inför en tillfällig värnskatt som skulle tas bort inom 3 år. Helt rätt enligt KillBill.
1998 - Värnskatten tas inte bort - rätt enligt KillBill
2013 - S och SD samarbetar kring att sänka gränserna för statlig inkomstskatt. Rätt enligt KillBill.
2015 - Marginalskatten höjs med ytterligare 3 procentenheter. Rätt enligt KillBill
2017 - Ytterligare sänkningar av gränserna för extra statlig skatt. Rätt enligt KillBill
Jag har varit åt vänsterhållet hela mitt liv men nu börjar t.o.m. jag bli förbannad! TS du har rätt, gränsen för när marginalskatt börjar tas ut är förnedrande för vanliga tjänstemän i medelklassen!! Det är ett jäkla hån helt enkelt. Gränsen för marginalskatt borde ligga vid när man verkligen ÄR en höginkomsttagare. På riktigt!
Gränsen för marginalskatt borde ligga nånstans vid 55.000-60.000 kr/månad.
Det är ett fullkomligt hån mot vanligt folk att ta ut marginalskatt för de som tjänar runt 37.000- 38.000/månad, brutto. (Vilket för många som tvingas köpa bostad i Sthlm, tvingas leva med Sthlms höga levnadskostnader, är en normal lön som man INTE kommer långt på!!).
Det är med sorg i hjärtat som jag nog kommer överge mitt livslånga "hjärtat till vänster"- tänk. Och min röst på vänstern. För när man börjar ge sig på helt vanliga tjänstemän som kämpar med bolån m.m...... nej då jävlar har det gått för långt...!!! Jag har precis startat företag och det är inte många kronor jag får behålla, av det jag drar in.... :(
Generellt med de levnadskostnader vi har i Sthlm redan så är det åt helsike, ja. Sedan är det nog extremt mkt värre för mig som just småföretagare, i och med att jag betalar även all semester, pension, m.m., själv ur egen ficka, allt medan jag ju ändock betalar en extremt hög andel av mina inkomster i skatt....
Jag får liksom inte "tillbaka" några fördelar alls från samhället, utan får bara punga ut, hela tiden. Det är jäkligt bittert, att när man väl kommit nånstans i livet, så ska man inte ens få njuta ens lite grann av att man har kämpat sig fram på alla sätt och vis... Jag säger ändå dett när jag kommer från en familj med arbetarbakgrund och solid och fin värdegrund av solidaritet... alltid velat betala skatt och stötta upp samhället som vi har gemensamt. Som liten flicka grät jag lika mkt som mina föräldrar, på Palmes begravning (han var vår husgud ).
Berättat allt detta för att illustrera att när t.o.m. JAG börjar reagera, då har det gått ganska långt, känner jag. Dvs. när en som alltid varit riktigt röd i det politiska hjärtat, börjar känna att det liknar en utsugning av vanliga människor, då bör nog vänstern tänka till både en och två gånger. Jag hoppas att de gör det, verkligen! För vi vanliga tjänstemän och särskilt kanske då småföretagare, måste kunna ha någon slags marginal att leva på, också. Det är vi värda, efter hur vi slitit för att genomgå högskoleutbildningar, tagit studielån, kämpat, m.m. Jag måste inte ens bli riktigt rik eller så. Men en liten jäkla guldkant ibland, det kan jag säga med gott samvete att jag förtjänar!!
Jag förstår att även vänsterdrbattörer börjar lacka ur. Visst hade vi galna marginalskatter redan på 80-talet men då var det färre än 10% som berördes. Nu är det 25% och det ökar hela tiden. Hade S fått som de ville hade brytpunkterna frysits och ännu fler hade behövt betala statlig skatt.
Går man 5 år på universitet på en mkt tuff ingenjötsutbildning tex, och sedan får gå som trsinee och kämpa kanske 5 år till har man möjligtvis en lön runt 50 000 sedan (om man varit duktig). Då ska man också få lön för mödan. Inte betala 50% skatt på en krona man tjänar. Det kan slå till vid högre summor.
Vi som varit med länge vet vad man fick på 90-talet för sina skattepengar (när bara 10% betalade statlig skatt). En skola i världstoppen (i dag medelmåttig), relativt korta vårdköer (idag dör folk i köerna), mycket mindre grov brottslighet, en mkt bättee äldrevård utan stressad hemtjänst etc.
Alla betalar procentellt mer i skatt varje år i Sverige men det vi får tillbaka blir sämre och sämre.
Jag förstår att även vänsterdrbattörer börjar lacka ur. Visst hade vi galna marginalskatter redan på 80-talet men då var det färre än 10% som berördes. Nu är det 25% och det ökar hela tiden. Hade S fått som de ville hade brytpunkterna frysits och ännu fler hade behövt betala statlig skatt.
Går man 5 år på universitet på en mkt tuff ingenjötsutbildning tex, och sedan får gå som trsinee och kämpa kanske 5 år till har man möjligtvis en lön runt 50 000 sedan (om man varit duktig). Då ska man också få lön för mödan. Inte betala 50% skatt på en krona man tjänar. Det kan slå till vid högre summor.
Vi som varit med länge vet vad man fick på 90-talet för sina skattepengar (när bara 10% betalade statlig skatt). En skola i världstoppen (i dag medelmåttig), relativt korta vårdköer (idag dör folk i köerna), mycket mindre grov brottslighet, en mkt bättee äldrevård utan stressad hemtjänst etc.
Alla betalar procentellt mer i skatt varje år i Sverige men det vi får tillbaka blir sämre och sämre.
Har du fakta som visar att det var 10 % av löntagarna som betalade statlig skatt på 90-talet?
Kill bill; Ja du har ju en i tråden. Har även en hel del vänsterbekanta som betalar statlig skatt och tycker det är förjävligt. Men inga officiella såklart.
Så med vänsterdebattörer så pratar du egentligen om din bekantskapskrets och någon här i tråden som säger vara/ha varit vänster? Ok, då vet jag var du drar gränsen.